HaHa Svart 9.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2018 Takk, håper det også er sterkt nok. Hver vinsj har to stk ca 5 x 10 cm 5 mm tykke aluplater som hver erstatter skiver for to stk bolter. Skulle jeg gjort det helt etter boka burde jeg visstnok erstattet sandwichdekkets distansemateriale med epoxy rundt hvert skruehull. Så langt ingen tegn til svakheter. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 (redigert) 18 hours ago, HaHa said: Takk, håper det også er sterkt nok. Hver vinsj har to stk ca 5 x 10 cm 5 mm tykke aluplater som hver erstatter skiver for to stk bolter. Skulle jeg gjort det helt etter boka burde jeg visstnok erstattet sandwichdekkets distansemateriale med epoxy rundt hvert skruehull. Så langt ingen tegn til svakheter. Hvis det er sandwichlaminat der du har festet vinchene MÅ du ertatte skummet med epoxy eller noe annet under vinsjen. Hvis ikke vil skummet komprimeres og laminatet på oversiden vil sprekke. Redigert 10.September.2018 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eramar Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Enig med Krimart. Var litt usikker på om det var sandwich i dekket siden det var så mange gjennomgående skruer på min FC. Men fant frem noen bilder som tyder på at der er. Hadde dog ikke bilde fra under sidedekket ved vinsjene. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 10.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2018 Takk for synspunkter! Jeg var faktisk ikke klar over at det var sandwich i sidedekket før jeg begynte å bore. Det er mulig kompresjon av distansematerialet er/kan bli et problem. Jeg vet ikke helt hva distansematerialet består av og hva det eventuelt tåler av kompresjon. Jeg hadde uansett laget store aluminiumsplater til å ha på undersiden istedenfor skiver/brikker for hver enkelt bolt. Riktignok er platene under bare fire av fem bolter, med brikke/skive under den siste. Jeg er derimot oppmerksom på at laminatet på over- og undersiden av distansematerialet er ganske tynt og kanskje totalt sett ikke har allverdens styrke. Begge bekymringer (evt kompresjon av skum og lite styrke i laminatet) blir redusert ved å fordele kreftene utover et større areal, noe jeg til en viss grad allerede har gjort. Her er det flere ting som kan gjøres dersom det viser seg å bli sprekker i dekket, inkludert bygge opp med enkeltlaminat i dekket under vinsjen og/eller montere vinsjen på en plate med større fotavtrykk en vinsjbasen. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 19.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2018 Slik ser det ut over og under dekk der vinsjene er montert. Ingen synlige tegn til sprekker eller at distansematerialet er blitt komprimert. Og vinsjene er blitt brukt til nær maksimal belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 20.September.2018 Del på Facebook Svart 20.September.2018 henger vinsjene på etter gårsdagens dyst, så er det vel godt håp :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
HaHa Svart 20.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2018 Framtia skrev for 7 timer siden: henger vinsjene på etter gårsdagens dyst, så er det vel godt håp :-) Ja, det var vel friskt til tider. Det rant vann over cockpitkarmen ved et par anledninger. Renner heldigvis like fort ut igjen. Ingen datt i sjøen eller mistet roen. Og vinsjene holdt. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 7.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2018 Krydrer tråden med lånte bilder av frisk seilas. Det føltes til tider som i bilde nr. 1. Det gjelder ellers å beholde roen mens man venter på at rorbladet får kontakt med sjøen igjen (bilde 2 og 3) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 28.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 (redigert) Det vil nok dukke opp en ny autopilot. Det ble konklusjonen etter denne diskusjonen: Redigert 28.Januar.2019 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 28.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 Jeg er spent på hvor godt en pilot med 9-akset gyrokompass vil håndtere spinnakerseiling. Vil det gå slik: Eller slik (fra ca 45 sek): Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 28.Januar.2019 Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 HaHa skrev 15 minutter siden: Jeg er spent på hvor godt en pilot med 9-akset gyrokompass vil håndtere spinnakerseiling. Vil det gå slik: En god autopilot styrer omtrent som en middels rormann, men da koster nok autopiloten mer enn båten din. Og en first class 8 har en tendens til å være litt krevende i mye vind, krever litt av både rormann og spinnakertrimmer, må styre mer på ryggmarg enn det en ser, dermed må det noen sensorer til. Det jeg er rimelig sikker på er at den vil pipe så lenge roret er over vann. Litt mer seriøst, mini båtene som seiler over atlanterhavet solo har veldig gode autopiloter, men de har også skrog som er mye mer stabile. Får du tak i en autopilot til disse båtene har du kommet veldig langt. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 28.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 Jeg kommer til å bestille en Pelagic. https://pelagicautopilot.com/ . Den vil koste omtrent det samme som en oppgradering til rulle på forseilet, men forhåpentligvis gjøre det lettere/tryggere å seile solo også med symmetrisk spinnaker. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.Januar.2019 Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 Kult, da blir du vel hard å slå til våren (men har et ess i ermet jeg også, monteres i mai). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
HaHa Svart 29.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2019 Framtia skrev for 15 timer siden: Kult, da blir du vel hard å slå til våren (men har et ess i ermet jeg også, monteres i mai). Ja, det skal bli kniving om sisteplassen i år :-) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 18.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2020 På tide med en oppdatering. Min Raymarine ST1000+ autopilot døde i sommer. En grunn til å bestille en ny. Jeg valgte til slutt en Raymarine EV100 for rorkult da den både ble solgt til kampanjepris og var på lager i Oslo. Pelagic hadde fire ukers leveringstid. Laget nytt feste av en bit POM fra skrapboksen på jobben (bilde). Bør muligens beskyttes mot UV. Jeg synes den fungerer langt bedre enn ST1000, det lille jeg har brukt den. Her fra en skarp slør i 8 - 9 m/s. FC8 er tung på roret under slike forhold, og en god autopilot gir litt hvile. Jeg testet hardvindsseil tidligere i sommer i Drøbaksundet og sør for Hurumlandet. Godt fornøyd med kombinasjonen av tre rev og stormfokk (3.5 kvm). Det ble målt 12 m/s (gj. snitt) på Gullholmen. Under de forholdene ville det muligens gått enda raskere og med mer kraft mot bølgene med kryssfokken (11 kvm). Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.August.2020 Del på Facebook Svart 19.August.2020 Ser bra ut. Så du vant klassen din i Asker rundt også, så du er i form til høstsesongen..? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
HaHa Svart 19.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2020 (redigert) Takk! Klasseseieren i Asker Rundt var på walkover, men vi hadde faktisk en stund god fight med større båter som Elan 340, Elan 350 og Bavaria 35 Match fra samme start. Jeg hadde med en veldig lett (men slitt) mylar genua 1. Den ga fin båtfart i lett vind, men tålte ikke særlig godt kryssen ut Drøbaksundet. Jeg har nettopp meldt meg på Hollænderen, og skal bruke litt bedre seil. Det ser ut til å bli et bra felt med båter i doublehand. Redigert 19.August.2020 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 19.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2020 (redigert) Da har jeg fått målebrev (etter forenklet måling). Doublehand-sertifikatet har polardiagram beregnet for sann og tilsynelatende vindvinkel. Jeg har inkludert polardiagrammet for en FC8 uten asymmetrisk spinnaker (NOR 8181) for sammenligningens skyld. Det er ikke så lett å se, men maks skala for båtfart er i begge tilfeller 10 knop. Jeg vil tro fargekodingen er genua/fokk (blå), asymmetrisk (lilla), symmetrisk spinnaker (grønn), men jeg er usikker på hva rød betyr. Sann vindvinkel (TWA): Tilsynelatende vindvinkel (AWA): Redigert 19.August.2020 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 28.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2020 Polardiagrammets lilla farge indikerer sannsynligvis asymmetrisk + fokk/genua samtidig, mens rød er bare asymmetrisk. I allefall verdt å utforske den kombinasjonen. Det var veldig lett og variabel vind - for varierende til å gjøre noen systematisk utforskning av fart med asymmetrisk spinnaker med eller uten genua i tillegg. Men jeg tror opplagt kombinasjonen har noe for seg i en del forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.