Komodo Startet 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2016 (redigert) Påhengeren på jolla, en Evinrude E-Tec 40, blir nå 11 år til sommeren. Det tenkte jeg å feire med å gi den en ny impeller I fjor fikk den nye plugger for første gang, det satte den veldig pris på Da gearoljen har hatt en noe suspekt farge de siste gangene jeg har skiftet bestemte jeg meg for at tiden er inne for å bytte simmeringer på propellakselen også. Ikke det at jeg lurer på noe spesielt i den forbindelse, men tenkte at det kan være greit å dokumentere framgangsmåten dersom noen kan ha glede av det Her er undervannshuset demontert og kommet inn på benken. Jeg tok dessverre ikke noen bilder av demonteringen, men kort forklart er det bare å skru løs alle skruene fra undervannshuset og opp i motoren, koble fra staget til gearet, og lirke det av. Staget til gearet var litt knotete å få av, skal se om jeg får knipset et par bilder av det under monteringen. Edit: Obs, ser først nå at impellerhuset allerede er demontert på bildet. Redigert 25.Mars.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 26.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Impelleren har altså stått på siden båten var ny. Men den må ha vært av god kvalitet, for ingenting tyder på at den var preget av alder, like fin som ny Det første problemet jeg støtte på var imidlertid å få ut skruene til impellerhuset. De to lengste satt dønn fast. Forsøkte å "moje" litt på dem, men det var nytteløst så de røk kutt av. Problemløsning følger i morgen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 (redigert) Ja det skumle er jo når slike syrefaste skruer blir stående urørt i aluminium i så mange år. Da tærer de fast hvis de ikke er innsatt med dertil egnet stoff. Eller de tærer vel fast uansett etter lang nok tid. Så det er nok å anbefale å ta av impellerhuset etter 3-4 år. Trenger nødvendigvis ikke skifte impeller, den varer som regel mye lengre enn det. Bytta impeller på en 2008 Honda 90 i 2014. Alle skruer løsnet fint og impeller var som ny. Men ble nå byttet uansett. Jeg har boka men har ikke noen motor til boka for tiden. Bl.a. Tools har denne mekanikertjæra som skal funke fint mot fasttæring av forskjellige metaller. Redigert 26.Mars.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
steyr t Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Jeg har slitt med syrefaste skruer som sitter fast i alu i mange år.. Det opplagte er jo å varme godset med propan el lignende,men for en tid siden så prøvde jeg den lill e batteridrevne muttertrekkeren! Det er på det sterkeste å anbefale ,og nå bruker jeg bare den sammen med varme for å få løs skruene.(typisk på impellerhusene osv) Det virker som at alle de små slagene fra maskinen "maler opp "det hvite pulveret /eller aluminiumsoksyden,og sakte men sikkert får jeg nå ut skruer som jeg tidligere hadde knekt og brukt lang tid på å bore ut . Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Jeg har boka men har ikke noen motor til boka for tiden. Den boka har du jo ikke bruk for T-rex, den synes jeg du skal kvitte deg med. Hvor mye skal du ha for den? Ellers enig i at slikt bør åpnes fra tid til annen. Rustfritt, aluminium og sjøvann hører egentlig ikke sammen i mine øyne. Det er vel hovedårsaken til at jeg sverger til strak aksel på innenbordsmotor. Det sier seg jo selv at en Draco, Windy e.l. skal ha hekkaggregat, emn det er jo lov å styre unna slike båter Men påhenger må man jo ha så lenge man har jolle, så da kommer elendigheta. Men nå skal jeg vel egentlig ikke klage alt for mye. Har tross alt knapt rørt en skrue på de ti åra jeg har hatt motoren Det virker som at alle de små slagene fra maskinen "maler opp "det hvite pulveret /eller aluminiumsoksyden, Den metoden har jeg tro på! Jeg forsøkte med knakking og mojing etter alle kunstens regler, men jeg tok meg ikke bryet med å varme. De satt så massivt at de antagelig ikke hadde kommet uansett.. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 26.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Mange skryter av metoden med å sveise en mutter på den knekte skruen. Jeg har gjort det noen ganger tidligere, men min erfaring er at det ikke alltid blir suksess. Jeg gjorde uansett et forsøk for moroskyld. Ventet til skruen var kald, knakket litt, og forsøkte å bevege litt på den. Men det gikk som det måtte gå: Etter min mening har denne metoden sin begrensning på skrueforbindelser som har vært eksponert for sjøvann. Det irret som blir mellom skruen og godset sprenger så mye at det rett og slett må mer kraft til. Så da ble det å bore isteden. Bore ut en rustfri skrue i aluminiumsgods er egentlig litt utfordring. Dersom man ikke borer 100% i senter av skruen vil boret trekke seg ut i alu-godset og skjene ut på siden. Jeg begynner alltid med å slå et kjørnerslag i den knekte skruen. Det kan også være greit å slipe toppen av skruen før man slår kjørnerslag, da kan det være lettere å sikte inn senter. Siden skruen som skal ut var såpass liten (1/4" UNC) begynte jeg med et lite bor, ca 3mm tror jeg, for å se at jeg traff senteret sånn ca. Deretter gikk jeg opp til et noe tykkere, tror det var ca 4,5. Da så det slik ut. Deretter boret jeg opp med et 5,5 bor. Dette er over gjengebor (5,1mm), så nå kom jeg ut i godset. Det er imidlertid ikke til å komme fra at man bommer en liten smule på senteret, derfor har det en tendens til å ligge igjen litt av skruen på den ene siden av hullet. Da bruker jeg et bor eller en fres i drillen for å "frese" bort disse restene. Dersom det er en stor skrue kan man lirke ut restene med en kjørner og nebbtang. Dersom man ikke er nøye i denne prosessen kan man miste senteret for skruen, og da passer ikke skruehullene lenger når man skal montere utstyret. Til slutt boret jeg opp med 8,5 som er gjengeboret til M10 og forsenket. Skruen på bildet skal tjene som nye gjenger i hullet Det er mye fint å få kjøpt i butikken, men det er rart med det når man står der og bare vil ha det ferdig. Dessuten ikke så kjapt gjort å få tak i ting i disse påsketider. En annen ting er at vil bor såpass langt fra allfarvei at det ofte er raskere å lage seg litt småtteri selv framfor å sette seg i bilen og kjøre. Denne skruen skal bli innsatsgjenger til hullet. Begynner med å sette fast to muttre for å ha noe å spenne i. Deretter stikker jeg av skruehodet med et stikkstål. Så er det å bore opp hullet med 5mm bor (gjengeboret til M6). Begynner alltid med senterbor. Så M6 tapp Vips, så har man tryllet fram en gjengehylse i M10 / M6 Så er det å gjenge opp hullet i undervannshuset med M10. Når tappen har entret bruker jeg en vinkel for å sikre at gjengene blir retvinklet mot flaten. Lurt å bruke en skvett med rødsprit når man jobber med aluminium Andre produkter som er greit å ha i skapet er Aluminiumspasta (NB: Aldri bruk kobberpasta på påhengere og drev!!!), pakningslim, og diverse låsevæsker. Her 270 for pinneskrue. Gjengehylsa blir satt på en skrue med kontramutter for montering. Tar også på noen dråper Locktite. Innsatser på plass Det neste som skulle på plass var tetningsringen på inngående aksel. Den er lett å bytte. Det er bare å ta av de fire skruene man ser på bildet over og løfte opp lokket. Det man må være obs på da er at man kommer inn i et nålelager, så her må man være forsiktig så det ikke drysser dritt inn i lageret. Så er det bare til å dore ut den gamle tetningen og presse inn den nye. For å presse inn den nye tetningen på en skånsom måte dreiet jeg meg en hylse av plast (POM) som passet akkurat på målene. Man kan også bruke en pipe eller hva man måtte ha for hånden bare den ikke skader tetningen. Denne tetningen var imidlertid litt spesiell, så piper passet ikke. Så var det bare å presse på tetningen. Man kan bruke hydraulisk presse, men denne gangen var delene så små, så jeg tok dem bare mellom kjeftene i stikka. Har ingen bilder av det, men "stålkoppen" inne i impellerhuset skulle settes inn med fett i følge delepusheren min. Som sagt, så gjort. Sprayet også noen dråper med silikonspray på impelleren slik at den la seg lettere til. Gummihetta rundt drivakselen satt litt løst, så den limte jeg fast før jeg satt på impellerhuset. De lange 1/4" skruene ble nå erstattet med M6 pinneskruer og mutter. I framtiden vil det i alle fall ikke bli noe problem å få av disse. Når jeg holder på med sånn gammel dritt som dette her er jeg nøye på at alle skruer og gjengehull er rene før montering. Hvis ikke får man feil forspenning selv om momentet er riktig, og man formelig ber om enda større problemer neste gang sakene skal opp. Derfor børster jeg av alle skruer som har litt grufs med en rustfri stålbørste slik at gjengene blir glatte og fine. Dersom skruen ikke går lett i hullet er det en stor fordel å trekke opp med en gjengetapp. Til denne jobben får man bruk for tre UNC tapper, 5/16", 3/8" og 7/16". Heldigvis fant jeg disse i roteskuffen med tommetapper. Jeg har ikke noe komplett utvalg av det. Vel, det var dagens dose med metallsløyd. Det neste blir å bytte tetningene på propellakselen God påske imens Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 (redigert) Vedr. boka: Tja må vel ha sånn ca 400 + frakt kanskje, men tenkte egentlig at jeg skulle ta vare på den, man vet jo aldri hva man finner på i framtiden. Men du kan evt. laste ned manualen for $5 hvis det er helt seriøst da. Det går jo an å sjekke. https://www.tradebit.com/filedetail.php/138017467-evinrude-e-tec-outboard-motor-service-manual-repair Det ligger en del servicemanualer på ebay til noen hundrelapper + frakt. Kan nok også bruke nyere årganger, de skal vel dekke fra 2004 og framover uansett. http://www.ebay.com/itm/Evinrude-2005-Outboard-Service-Shop-Manual-5005968-SO-E-TEC-40-50-60-HP-/182007152591?hash=item2a6078bfcf:g:2VUAAOSwX~dWq9ye&vxp=mtr Her ny 2007 utgave http://www.ebay.ie/itm/2007-EVINRUDE-OUTBOARD-40-50-60-HP-E-TEC-MODELS-P-N-5007209-NEW-/351683308502?hash=item51e1f56bd6 Noen legger til mva ved kjøpet via ebay, men er ikke trykksaker fritatt for mva? Redigert 26.Mars.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 26.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Ta vare på den Teerex, jeg satser på at jeg slipper å skru noe mere Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Imponerende improvisasjon når man har utstyret tilgjengelig, istedenfor ferdigløsninger som helicoil o.l. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Arvid_A Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Fagfolk er fagfolk!Moro å "se på"! Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Kjempefin tråd. Smart måte å lage gjengede hylser på,fine bilder også. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Komodo Svart 27.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Teerex: Ja, man må jo kunne improvisere litt når proffbutikkene er påskestengt Arivd: Takk for tilliten, men jeg er nok ikke fagmann på dette området, her er det "fusking i faget" Miki: Ja, det er en grei metode. Jeg har gjort det mange ganger, men det er jo selvsagt veldig tungvindt når man får kjøpt slike ting ferdig. Men når man først står der og trenger et eller annet er det jo kjekt å kunne greie seg ut av situasjonen. Jeg har mange ganger tenkt at jeg skulle hatt et komplett sett med Helicoil e.l., men jeg har hittil ikke kunnet forsvare investeringen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 27.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Som nevnt så var tetningene på propellaksel neste ut På denne motoren sitter det to tetningsringer. Den innerste er vendt med tetningsleppa innover og tetter for gearolja, den ytterste er vendt utover og holder vannet ute. Det er ikke en veldig gammel motor det er snakk om, og det er ingen andre feil på undervannshuset. Jeg ønsket derfor ikke å demontere mer enn nødvendig for å bytte tetningnene. Planen var derfor å lirke dem ut og presse inn nye uten å demontere akselen. Jeg forsøkte først å bore et hull i simmeringen, men boret bare sklei. Det var for trangt å komme til, så vinkelen ble helt feil. Var også litt ekstra forsiktig for å ikke ødelegge akselen. Løsningen ble å slå et hull i stålkappa på ringen med en syl, da fikk jeg tak i den og fikk vippet den ut. Samme prosedyre ble gjentatt med den innerste ringen. Det var litt leit å lirke ut denne, så jeg måtte bore opp hullet fra sylen noe slik at jeg fikk satt inn en skrue. Da var det bare å trekke den ut med en sveisetang. Etter å ha rengjort grundig i sporet var neste skritt å få nye tetninger på plass. Disse tetningene har veldig liten differanse mellom innerdiameter og ytterdiameter sammenlignet med vanlige simmerringer for industrielt bruk, så jeg valgte å lage meg et spesialverktøy for skånsom montering. Dette verktøyet skulle passe i bunn av tetningsringen, så det måtte være veldig nøye på inner og ytterdiameter. Dersom man skader tetningsringen under montering er man like langt, da er det bare å begynne på nytt igjen, så det er like greit å være nøye først som sist. Videre måtte det være et rør som gikk på utsiden av propellakselen. Så da var det å rote i kassa med kapp og skrot for å finne noen emmer som ikke krevde all verden av bearbeiding. Denne rørstussen hadde de riktige mål for videre bearbeiding. Superdupelx så vidt jeg husker. Jeg dreiet meg en krage som skulle passe akkurat inni tetningsringen. Deretter fant jeg et rør som akkurat (ikke ) gikk utenpå akselen. Akselen var 1 tomme utvendig, og denne rørstussen var 24,2 innvendig. Et lite kutt løste det problemet Den neste utfordringen var at dette røret gikk inni den første rørstussen. Som flaks var fant jeg en liten hylse som passet perfekt som overgang (den i midten). For å sammenstille delene valgte jeg å dreie presspasninger og krympe delene sammen. Kunne også sveiset dem, men når man først har maskinert deler med en viss nøyaktighet blir det liksom litt mer "style" over krympeforbindelser kontra å bare sveise dem sammen Da ble verktøyet slik til slutt. Kanskje litt klumpete, men det raskeste løsningen, og perfekt passform Som dere ser er tetningsringen trykket inn på enden, og verktøyet presser i bunn av tetningen. På den måten får man en skånsom montering. Lagde også en propp av POM i enden for å slå på ved montering. Så var det bare å dore ringene forsiktig på med en nylonhammer. En ring innover, en ring utover. Som dere sikkert har forstått har man jo litt glede av dette også, det er ikke bare å få jobben gjort Fortsatt god påske til alle Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 (Tetnings)ringenes Herre Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 27.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Ja, ikke sant Nesten for galt å lage et så fint verktøy og bruke det en gang Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arvid_A Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 (redigert) Fremdeles imponert! Jeg ser at Billtema har et sett med såkalte O-ringverktøy. Disse skal også egne seg for "oljetetninger".Hvordan vurderer du disse mtp å pirke ut tetningsringer/simmerringer? Redigert. Skulle være med en link her:http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/O-ringverktoy-2000022755/ Redigert 27.Mars.2016 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Hei Arvid, og takk for godord De så greie ut de der. Hvor bra de funker må en nesten teste. Hvis de skal brukes på tetningsringer/simmeringer å det være en kant å få tak i, det er ikke alltid så lett. De kan også finne på å sitte ganske hardt. Hvis du klarer å slå et hull og sette inn en skrue som jeg viste kommer den uansett Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.