Komodo Startet 26.Mars.2016 Del på Facebook Startet 26.Mars.2016 Som emnetittelen antyder har jeg behov for å reparere en skade på Steadyjolla vår. Er det noen her inne som har erfaring med slike jobber? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
gammabusa Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 (redigert) Brukte en kraftig loddebolt og noe "svesetråd" kjøpt fra pioner---eller kanskje det var fra west sytems på ei pioner jolle, holdt fint det http://www.westsystem.no/p/13004/sveisetraad-pioner-1m Redigert 26.Mars.2016 av gammabusa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 (redigert) Er det der hull eller en kraftig bulk og skrape? Du kommer vel ikke til fra innsiden? Søk litt på YouTube på reparasjon av kajakk etc, og du finner noe som passer. Mener jeg så noen sånne filmer for et år siden. Redigert 26.Mars.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Hei ! Jeg har prøvd meg litt på den typen sveising. Kjøpe tråd til formålet - Skrapet tråden ren med en kniv - Ren kutter skaden med et skarpt huggjern - bruker en varmepistol for belegg sveising med liten dyse. Om du kan sveise med autogen så er det samme tanke gangen og fremføringen. Lykke til ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 26.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Hei, og takk for alle svar! Jeg hadde egentlig tenkt å skrive litt mer, men plutselig stod det en biff på bordet og påskekrimmen var i gang Gammabusa: Ja, det var tanken min. Jeg har en 250W loddebolt, og materiale har jeg skaffet meg. Eureka: Det er en gnageskade fra det ene hjulet på hengeren. Det er ikke hull, men ganske dypt. Umulig å komme til fra innsiden.... Knude: Det var vel det beste tipset jeg har fått hittil Ja, autogen har jeg sveiset en del, mange år siden riktig nok. Når jeg tenker meg om kommer jeg på at vi hadde en slik varmluftpistol på min gamle arbeidsplass. Spørs om ikke jeg må svinge innom og få lånt den. Planen min var som Gammabusa foreslår, dette etter tips fra en som har vært i bransjen med den slags produksjon. Jeg gjorde en liten test tidligere i kveld, men jeg følte at jeg ikke fikk helt "smell" på dette. Jeg har skaffet meg en bit av materiale fra en produsent Dette er en platebit som jeg skal skjære strimler av. Jeg fikk beskjed om at det er mulig å bestille sveisepinner, men det ville koste litt. Denne skaden er under vannlinja, derfor bryr jeg meg ikke om fargen bare reparasjonen blir bra. Her er loddebolten jeg hadde tenkt å bruke Jeg skjærte av et par strimler med stikksaga og gjorde en liten sveisetest. Jeg forsøkte meg litt fram med frasveis og motsveis (høyresveis eller venstresveis for dere med litt år på baken ), men jeg synes det var vanskelig å få materialet til å flyte og samtidig bygge opp en sveisestreng. Som dere ser, ikke særlig pent Men bare sveisefugen blir bra er det ikke noe problem å glatte over med loddebolten til slutt for å få en penere finnish. Forsøkte meg også med å varme opp både grunnmaterialet og tråden med en turbotouch (propan) før jeg sveiste med loddebolten. Det var lettere å få det til å flyte da. Forsøkte også å varme så mye med turboen at overflata på både grunnmaterialet og tråden ble flytende og deretter presse delen sammen. Mulig jeg ikke ventet lenge nok, men disse løsnet når jeg dro i dem med en tang etterpå. Ikke helt vellykket altså. Kanskje jeg har skjært for tykke strimler av materialet? Plata er ca 5mm tykk, og jeg skjærte vel ca like brede strimler. Foreløpig synes jeg forslaget til Knude høres best ut. Ser for meg at man får bedre kontroll på smeltebadet på den måten. Da kan man dyppe tråden når man ser at materialet smelter, og man ser at det flyter. Med loddeboltmetoden ble liksom spissen i veien for å se hva som skjedde i smeltebadet. Samtidig ble tilsettet presset vekk av spissen på loddebolten, så det var vanskelig å bygge opp en høyde på sveisen når man først fikk det til å flyte. Skjønner? Flere detaljerte tips mottas med takk (Planen var egentlig å få "shinet" opp jolla i påska og få satt den til salgs...) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jakob T Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Prøv forsiktig med mor sin creme brule bernner på gass,smelter fint med den Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Så da er det en slags bulk på ca 4-6 cm? På det lyseste partiet, bulkene dypeste punkt, er det kanskje tynnest? Har du tenkt til å "fylle" bulken med ny plast? Må vel varme opp bulken/ skaden også da... Kanskje.. :) Bare en ide, hadde det gått ann å borre et lite hull i skaden, varme den opp med varmluftpistol, føre er eller annet verktøy inn i skaden, og trekke bulken ut? -deretter tette det lille hullet man har lagt, og smelte på et tynnere lag plast. -eller lage et lite hull fra innsiden, varme opp, dytte ut skaden, tette hullet... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Jeg brukte varmepistol med digital tempinnstilling på min. Fikk kjøpt en remse med tråd fra produsent, men kan ikke huske at det kostet noe særlig. Mener å huske at pioner og steady er forskjellige. materialer. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Fant noen gode tips for varmluftsveising her : http://www.inter-supply.no/ressurser/hvordan-sveise-med-varmluft Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Knude Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Pioner og Steady er vel i samme polymer gruppe ? Jeg har sveist på plast tanker - Støtfanger til bil , og Pioner joller uten at selve metoden er forskjellig. Viktig å bruke samme tillsats materialet som produktet. De som kan sveise med Tig / autogen har det i fingrene allerede. Badet må kjøles før "skjelv" - seigt bad. Ellers så går det som med aluminiums legeringer = Lite hull blir stort hull Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 27.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Eureka: Det er en grop som er gnagd av det ene hjulet på hengeren. Årsaken er grisekjøring på smale veier.... Det er altså ikke en bulk, men et sår. Det er tydeligvis veldig tykt materiale akkurat der. Ikke rart den båten er tung!! Tilsatsmaterialet har jeg fått fra River. Det er UV bestandig PE (polyetylen). Tror nok det er samme materialet i både River, Steady, Pioner og AL-jolla. Som Knude så briljant forklarer her blir jo dette mye likt å sveise TIG eller autogen, så dette skal nok gå bra. Kanskje det til og med går greit å bruke turboen? Den har åpen flamme og blir mye varmere enn en varmluftpistol, så faren er vel at plasten kan bli for varm og forkulle. AileenII: Takk for den linken, den var fin Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Trulte37 Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Jeg hadde en River med revne ved akterspeilet og dype groper under vannlinja. Revnen ved akterspeilet var forsøkt reparert av tidligere eier og åpnet seg igjen kort tid etter jeg kjøpte jolla. Da jeg tok den på land og skulle begynne reparasjonen kjente jeg at materialet var sprøtt og kunne brekkes av. Altså var det brukt for høy varme under sveisingen. Materialet var ikke misfarget. Hentet riktig plast ved riverfabrikken på Åle. Der hadde de en haug av oppskårne båter i riktig farge. Ble anbefalt å skrape materialet senest noen minutter før sveisingen for å fjerne fettbelegg som dannes raskt på overflaten av denne type plast. Samt vanlig avfetting med aceton. Skaffet varmluftspistol med nøyaktig temperaturinnstilling og smal dyse. Pressrulle ble brukt for å få det jevnt. Jeg hadde skåret opp tynne sveisepinner som ble skrapet like før sveising. La lag på lag. Denne metoden tok kanskje unødvendig lang tid, men det ble bra. Også den store revnen ved hjørnet på akterspeilet ble reparert ved å skrape skrå kanter og legge på lag på lag inn fra sidene, ettersom det var umulig å komme til fra innsiden. Båten ble kjørt hardt og utsatt for røff bruk som seg hør og bør med en mykplast-båt, men viste ikke tegn til å sprekke opp i sveiseskjøtene de neste to årene den var i mitt eie. Jeg må ha hatt flaks med noe da dyktighet og erfaring er fraværende, og jeg tror at riktig sveisetemperatur er et viktig element. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Pettern1972 Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Herføl har tråd. Fikk et par meter av han i fjor sommer Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Komodo Svart 27.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Hærføl Marina? Hvilken avdeling i så fall? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hawthorne Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 (redigert) De er veldig hjelpsomme (min erfaring) hos produsenten Cipax: http://www.cipax.no/rotasjonsstoping/bat Holder til på Bjørkelangen, utenfor Oslo. Redigert 27.Mars.2016 av hawthorne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 avdelingen på herføl Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Komodo Svart 27.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Ok, Herføl på Herføl altså Hawthorne; takk for tipset Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.