Jump to content

Steady - sveise plastskade


Komodo

Recommended Posts

Hei ! Jeg har prøvd meg litt på den typen sveising. Kjøpe tråd til formålet - Skrapet tråden ren med en kniv - Ren kutter skaden med et skarpt huggjern  - bruker en varmepistol for belegg sveising med liten dyse. 

Om du kan sveise med autogen så er det samme tanke gangen og fremføringen.

 

Lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Hei, og takk for alle svar!

 

Jeg hadde egentlig tenkt å skrive litt mer, men plutselig stod det en biff på bordet og påskekrimmen var i gang :easter:

 

Gammabusa: Ja, det var tanken min. Jeg har en 250W loddebolt, og materiale har jeg skaffet meg.

 

Eureka: Det er en gnageskade fra det ene hjulet på hengeren. Det er ikke hull, men ganske dypt. Umulig å komme til fra innsiden....

 

Knude: Det var vel det beste tipset jeg har fått hittil :yesnod:

 

Ja, autogen har jeg sveiset en del, mange år siden riktig nok. Når jeg tenker meg om kommer jeg på at vi hadde en slik varmluftpistol på min gamle arbeidsplass. Spørs om ikke jeg må svinge innom og få lånt den.

 

Planen min var som Gammabusa foreslår, dette etter tips fra en som har vært i bransjen med den slags produksjon. Jeg gjorde en liten test tidligere i kveld, men jeg følte at jeg ikke fikk helt "smell" på dette.

 

Jeg har skaffet meg en bit av materiale fra en produsent

bilde

 

Dette er en platebit som jeg skal skjære strimler av. Jeg fikk beskjed om at det er mulig å bestille sveisepinner, men det ville koste litt. Denne skaden er under vannlinja, derfor bryr jeg meg ikke om fargen bare reparasjonen blir bra.

 

Her er loddebolten jeg hadde tenkt å bruke

bilde

 

 

Jeg skjærte av et par strimler med stikksaga og gjorde en liten sveisetest.

Jeg forsøkte meg litt fram med frasveis og motsveis (høyresveis eller venstresveis for dere med litt år på baken :giggle: ), men jeg synes det var vanskelig å få materialet til å flyte og samtidig bygge opp en sveisestreng.

bilde

 

Som dere ser, ikke særlig pent :nonod:   Men bare sveisefugen blir bra er det ikke noe problem å glatte over med loddebolten til slutt for å få en penere finnish.

 

Forsøkte meg også med å varme opp både grunnmaterialet og tråden med en turbotouch (propan) før jeg sveiste med loddebolten. Det var lettere å få det til å flyte da. Forsøkte også å varme så mye med turboen at overflata på både grunnmaterialet og tråden ble flytende og deretter presse delen sammen. Mulig jeg ikke ventet lenge nok, men disse løsnet når jeg dro i dem med en tang etterpå. Ikke helt vellykket altså.

 

Kanskje jeg har skjært for tykke strimler av materialet? Plata er ca 5mm tykk, og jeg skjærte vel ca like brede strimler.

 

Foreløpig synes jeg forslaget til Knude høres best ut. Ser for meg at man får bedre kontroll på smeltebadet på den måten. Da kan man dyppe tråden når man ser at materialet smelter, og man ser at det flyter.

 

Med loddeboltmetoden ble liksom spissen i veien for å se hva som skjedde i smeltebadet. Samtidig ble tilsettet presset vekk av spissen på loddebolten, så det var vanskelig å bygge opp en høyde på sveisen når man først fikk det til å flyte. Skjønner?

 

Flere detaljerte tips mottas med takk :yesnod:  (Planen var egentlig å få "shinet" opp jolla i påska og få satt den til salgs...)

Link to post

Så da er det en slags bulk på ca 4-6 cm?

På det lyseste partiet, bulkene dypeste punkt, er det kanskje tynnest?

 

Har du tenkt til å "fylle" bulken med ny plast?

Må vel varme opp bulken/ skaden også da... Kanskje.. :)

 

Bare en ide, hadde det gått ann å borre et lite hull i skaden, varme den opp med varmluftpistol, føre er eller annet verktøy inn i skaden, og trekke bulken ut? -deretter tette det lille hullet man har lagt, og smelte på et tynnere lag plast.

 

-eller lage et lite hull fra innsiden, varme opp, dytte ut skaden, tette hullet...

Link to post

Pioner og Steady er vel i samme polymer gruppe ? 

Jeg har sveist på plast tanker - Støtfanger til bil , og Pioner joller uten at selve metoden er forskjellig. Viktig å bruke samme tillsats materialet som produktet. De som kan sveise med Tig / autogen har det i fingrene allerede. Badet må kjøles før "skjelv" - seigt bad. Ellers så går det som med aluminiums legeringer = Lite hull blir stort hull   :wink:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Eureka: Det er en grop som er gnagd av det ene hjulet på hengeren. Årsaken er grisekjøring på smale veier.... Det er altså ikke en bulk, men et sår. Det er tydeligvis veldig tykt materiale akkurat der. Ikke rart den båten er tung!!

 

Tilsatsmaterialet har jeg fått fra River. Det er UV bestandig PE (polyetylen). Tror nok det er samme materialet i både River, Steady, Pioner og AL-jolla.

 

Som Knude så briljant forklarer her blir jo dette mye likt å sveise TIG eller autogen, så dette skal nok gå bra. Kanskje det til og med går greit å bruke turboen? Den har åpen flamme og blir mye varmere enn en varmluftpistol, så faren er vel at plasten kan bli for varm og forkulle.

 

AileenII: Takk for den linken, den var fin :thumbsup:

Link to post

Jeg hadde en River med revne ved akterspeilet og dype groper under vannlinja. Revnen ved akterspeilet var forsøkt reparert av tidligere eier og åpnet seg igjen kort tid etter jeg kjøpte jolla. Da jeg tok den på land og skulle begynne reparasjonen kjente jeg at materialet var sprøtt og kunne brekkes av. Altså var det brukt for høy varme under sveisingen. Materialet var ikke misfarget.

Hentet riktig plast ved riverfabrikken på Åle. Der hadde de en haug av oppskårne båter i riktig farge. Ble anbefalt å skrape materialet senest noen minutter før sveisingen for å fjerne fettbelegg som dannes raskt på overflaten av denne type plast. Samt vanlig avfetting med aceton. Skaffet varmluftspistol med nøyaktig temperaturinnstilling og smal dyse. Pressrulle ble brukt for å få det jevnt.

Jeg hadde skåret opp tynne sveisepinner som ble skrapet like før sveising. La lag på lag. Denne metoden tok kanskje unødvendig lang tid, men det ble bra. Også den store revnen ved hjørnet på akterspeilet ble reparert ved å skrape skrå kanter og legge på lag på lag inn fra sidene, ettersom det var umulig å komme til fra innsiden.

 

Båten ble kjørt hardt og utsatt for røff bruk som seg hør og bør med en mykplast-båt, men viste ikke tegn til å sprekke opp i sveiseskjøtene de neste to årene den var i mitt eie. Jeg må ha hatt flaks med noe da dyktighet og erfaring er fraværende, og jeg tror at riktig sveisetemperatur er et viktig element.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...