REM Startet 26.Mars.2016 Del på Facebook Startet 26.Mars.2016 (redigert) Fant ved en tilfeldighet ut at shunten i båten nok er plasser feil. Den er plassert slik at den teller alt av strøm både på start og forbruksbanken. Det var ikke hensikten, jeg ønsket kun å holde styring på forbruksbanken. Øverste del av skissa viser dagens løsning. Nedre del viser hvordan jeg ser for meg at opplegget bør se ut. Er jeg helt på jordet? Redigert 26.Mars.2016 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Havlengt Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Den løysinga vil fungera så lenge det ikkje er tilkopla nokon form for forbrukarar eller lading på batterisida av shunten. Prinsippet er at alt av forbruk og lading som skal målast skal passera shunten. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Og med teskjemetoden: Minus til forbrukerne må kobles til på venstre siden av shunten på den nederste tegningen. Men det er vel det du antyder med forgreningen helt til venstre. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
REM Svart 26.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 (redigert) Havlengt. På batterisida av shunten? Beklager, men jeg må ha det inn med reskje. Det er batterier på begge sider av shunten og det er jo forbrukere både på start og forbrukssiden? Mener du at forbrukere og evt lading som plasseres på venstre side av shunten på skissa ikke vil passere shunten og følgelig ikke vil bli tatt med i målingene? Redigert 26.Mars.2016 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lars H. Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Det er jo strømmen til de forbrukerne som er koblet til forbruksbatteriene du vil måle, så d vil strømmen fra forbruksbatteri pluss gå gjennom disse forbrukere, gjennom shunten og til minus på forbruksbanken. Strm fra startbatteriet sine forbrukere vil ikke bli målt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
REM Svart 26.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Greit Lars. Takk for opplysningene. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lars H. Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Og litt mer teskje: Minus fra laderen og dynamoen må selvfølgelig også kobles til helt til venstre i bildet. Der du kag "sløyfet" sammen batteriene i forbruksbanken skal KUN shunten ha tilkobling. Ha en god natt. Nå har jeg allerede stilt klokken frem til sommertid, så nå er det natt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TideRace Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Den nederste tegningen vil fungere fint forutsatt at alle forbrukere tar ut minus til venstre for shunten på tegningen. I min båt har jeg en Victron 602 som er satt inn på samme måte. Der er det felles minuskabel for forbruks- og startbatterier som går videre til en felles "minussentral" for anlegget. Har derfor satt inn shunten mellom start- og forbruk som du har tegnet inn. Funker perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Hos meg var det enklere å plassere shunten på pluss-siden. Det har fungert fint i 24 år. Hust å bytte om sensekablene på shunten. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Låner tråden litt jeg. Men er det slik at alle shunter kan plasseres på pluss siden? Eller? Er dette noe dårligere løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Plasser shunten der manualen sier den skal plasseres. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joerg Becker Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 (redigert) Men er det slik at alle shunter kan plasseres på pluss siden? Eller? Er dette noe dårligere løsning? Det som Lars svarte er alltid riktig: Slik som manualen sier. Men for å utdype dette for alle som ikke vet: Det er avhengig både shunten og monitoren, dvs. hvordan den arbeider. Et poeng er hvordan monitoren forsynes med spenning og om den skal måle på pluss eller minus, eller om den kan måle på begge sider. Neste poenget er om den arbeider med "normal" shunt (bare noe klump metall festet på noe isolasjon), eller med shunt som f.eks. Victron tilbyr (da ser du et kretskort, som har flere funksjoner) eller t.o.m. med "aktiv" shunt (som eier en egen prosessor, igjen med flere funksjoner). Unntatt "normale" shunter må alt annet kobles - på riktig side av batteriet, og - slik at også batteriene og forbruks-/ladekrets er tilkoblet på riktig side på shunten (er vanligvis markert). Feilkobling blir i beste fall at monitoren ikke virker, eller i verste fall at den blir skadet. Derfor må man vite dette i forkant, dvs. lese manualen. ---------------- Men ren med tanke på funksjon av shunter (måling av spenningsfall over noe definert motstand "i" shunten) spiller det (unntatt i noen elektroniske krets) ingen rolle om den måler på positiv eller negativ på batteriet. For å telle Ah (Amperetimer) på batteribanken er det da bare viktig å huske at absolutt alt strøm som går inn og ut av vedkommende batteriet må passere shunten. Det betyr som antydet allerede at batteriet kobles på en side, og både forbruk og ladekilder på andre side av shunten. Jørg Redigert 27.Mars.2016 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
eivindch Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Feilkobling blir i beste fall at monitoren ikke virker, eller i verste fall at den blir skadet. Derfor må man vite dette i forkant, dvs. lese manualen. ---------------- Ja ja, da er det vel like før mitt 24 år gamle instrument slutter å virke eller blir skadet. Jeg som trodde at en shunt ikke gjorde annet enn å måle spenningsfall over en kjent, lav motstand for så å regne et strømmen gjennom den. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 (redigert) Jeg forstår ikke hva du mener med "like før mitt 24 år gamle instrument slutter...."Leste du ikke hva jeg skrev? For 24 år fantes det heller ikke noe aktive shunter på båts-marked. Kan du flytte den fra pluss på polaritet da er det bare noe passiv shunt. Dvs. et stykke metall med definert motstand (som du antok) og hvis du flytter den da må du bare bytte målekablene med hverandre, slik at instrumentet teller i riktig retning. Men jeg tviler på at shunten din måler eller beregner noe. Jørg Redigert 27.Mars.2016 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
eivindch Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Men jeg tviler på at shunten din måler eller beregner noe. Jørg Korrekt. Det er det amperetimetelleren som gjør (DCC2000). Eivind Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2016 Som en ser av innleggene over har jeg flytta shunten slik at denne nå kun teller forbruksbanken. Dette ser ut til å fungere OK, men jeg fikk et uventet problem i helgen som jeg lurer på om kan ha å gjøre med flytting av denne shunten? Escada har standard "Fairlineoppsett" når det gjelder batteribanker. Dvs. at startbanken (2x180Ah) kun benyttes til å starte stb motor. Forbruksbanken (4x200Ah) benyttes til alt "det endre" inklusive start av bab. motor. I helgen da jeg skulle benytte X-overfunksjonen for første gang etter omleggengen sviktet denne. Jeg hørte at releet slo inn, men ingen strøm ble "hentet" fra startbatteriet for å hjelpe forbruksbanken som den skulle. Jeg tenkte som så at etter shunten ble flyttet har ikke bankene lenger felles jord, og at dette må være årsaken? Noen tanker rundt dette? Er jeg på villspor, igjen? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 9.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2016 Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Havlengt Svart 9.April.2016 Del på Facebook Svart 9.April.2016 (redigert) Feilen som du beskriv er nok ikkje relatert til sjølve shunten og plassering av denne. Shunten har full straumgjennomgang begge vegar. Viss anlegget ditt er slik du har tegna, så skal det virka... Fekk du starta stb motor når x-vendar var utkopla? Edit: Kva er kapsiteten på shunten? Altså kor høg straum er den berekna for? Vil tru at ein ev. begrensing i shunten ville medføra redusert effekt på startmotor, men den skulle ha fungert.. - Var forbruksbanken tom når du testa dette? Redigert 9.April.2016 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2016 (redigert) Ja stb. motor starter lett uten x-over. Redigert 9.April.2016 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Kaffelars Svart 9.April.2016 Del på Facebook Svart 9.April.2016 (redigert) Virker litt snodig selv for å være engelsk dette.. minus til start er jo ikke inntegnet på de første to skjemaene, og i det siste skjemaet er start BB motor fra forbruksbanken(?) Jeg mener shunt stod fint i originalt opplegg hvis minus til start/motorer går utenom shunt, målekretsen for monitoren din oppstår mellom minus fra shunten og + for forbruksbanken, så lenge ikke 'X-over' (emergency parallell) er inne. Minus for startbanken bør gå til starter/motor, som jeg regner med er fordelt på de 5 strekene til venstre(samleskinne) og minus fra shunt, skal gå til minus til fordeling for forbruk. Teskje-modus : En lask fra felles minus til samleskinne motor/start, og kobling for minus til forbruk rett på shunt :) ...Mange bokstaver, et riktig skjema er lettere å forstå Redigert 9.April.2016 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.April.2016 Del på Facebook Svart 9.April.2016 ?Det finnes ingen forskjell i koblingene i forhold til fra før.Shunter kan gå i stykker, så klart, men før ombyggingen satt den jo også i minuskretsen og da til begge motorer.Så, enten er det noe uflaks slik at shunten gikk i stykker akkurat nå,eller det er noe annet.Bare for å ta det teknisk:Shunter har ingen annen funksjon enn å levere en liten motstand, slik at spenningsfallet blir noe i mV området ved belastning.Praktisk gjør dette ingen påvirkning på noe, elektrisk sett, t.o.m. når batteriene er helt nede.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
REM Svart 10.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2016 OK Jørg. Takk for det. Finnes det noen måte å teste en slik shunt på, og når den går istykker, får du da et brudd ala. når en trådsikring ryker? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Kaffelars Svart 10.April.2016 Del på Facebook Svart 10.April.2016 Rem - Jepp, det skal måles full gjennomgang som Jørg skriver. Det er en veldig liten motstand, med et kjent spenningsfall på noen få tusendels volt i forhold til strømstyrken. Verdi står gjerne preget som eks. 200/20 (200Ampere gir 20 millivolt spenningsfall mellom hovedkoblingene. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 10.April.2016 Del på Facebook Svart 10.April.2016 (redigert) Shunter går vanligvis bare i stykker når den enten ha blitt for varm (overlast), eller hvis den ble mekanisk belastet (f, eks. bruk av for mye kraft ved å feste ringskoene) slik at loddingene på lamellene blir skadet.Hvis en loddingene først er åpen da kan det f.eks. bli større motstand = mer temperatur som forbrenner og bøyer overgangene,eller også kjemisk påvirkning som kryper videre og ødelegger mer kontaktflate.Hvis du lurer om den er skadet kan du enkelt måle strøm og spenningsfall over shunten ved ordentlig belastning.Alternativ kan du bruke en milliohmmeter for å sjekke motstandet over shunten.Hvis du lurer på det nå, dvs. om det faktisk er problemet hos deg akkurat nu, da kan du jo enkelt koble begge kabelender på én skrue.Funker starteren etterpå da vet du at det er sannsynlig noe galt med shunten.Jørg NB: Fikk igjen ikke varsel om svar på denne tråden. Redigert 10.April.2016 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
REM Svart 10.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2016 (redigert) Hvis du lurer på det nå, dvs. om det faktisk er problemet hos deg akkurat nu, da kan du jo enkelt koble begge kabelender på én skrue. Funker starteren etterpå da vet du at det er sannsynlig noe galt med shunten. Jørg. Selvfølgelig. Genialt enkelt. Den har jeg sansen for. Takk skal du ha Redigert 10.April.2016 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.