Jump to content

Plassering av shunt for Ah-teller

REM

Recommended Posts

Passer ikke så godt med trådtittel kanskje, men allikevel.

Forrige helg når vi lå ute var forbruksbanken min nede på ca 80% etter omlag ett døgn med forbruk. Spenningen lå på ca 12,0V. Dette er ganske så vanlig, og jeg pleier å tappe banken videre ned til rundt 65-70% før jeg starter agregatet for lading.

Babord motor på min Fairline benytter forbruksbanken til start, og jeg fikk det for meg at jeg ville prøve å starte for å sjekke hvor lett den dro rundt med såpass lav spenning. Det viste seg at den ikke dro rundt i det hele tatt. Kun klikking i releet. Dette er normalt ikke noe problem, da det forutsettes at man i slike tilfeller kan benytte X-overfunksjonen for å tilføre strøm fra startbanken også til babord motor. Nå funket ikke X-overfunksjonen heller, hvilket foranlediget at jeg startet denne tråden. Vi lar dette ligge i denne omgang.

Da jeg kom hjem hadde jeg fulladet batteribank. For å sjekke tilstanden på forbruksbanken fikk jeg for meg at jeg skulle foreta en kontrollert utlading, og lot båten stå med et forbruk på ca 7,5A natta over. Dagen etter etter omlag 28t med forbruk var banken nede på 80,7% og 11,95V. Totalt forbruk iflg batmtr. var 221Ah. Jeg koplet da fra batteriene og målte de fire forbruksbatteriene individuellt.

Jeg har to stk 180Ah "vedlikeholdsfrie" forseglede bly/syrebatterier. Disse fulgte båten ved kjøp og er vel nå en 5 år gamle? Begge disse målte 12,47V. I tilleg består forbruksbanken av 2 stk 220Ah åpne bly/syrebatterier som er snaut to år gamle. Disse målte begge 12,2V, altså 0,3V lavere enn de gamle 180Ah batteriene. Jeg er på langt nær noen strømguru, men har fått med meg at 0,3V i denne sammenheng faktisk er en hel del? Spørsmålet blir da hva årsaken kan være til at de "nye" 220Ah batteriene tappes ned fortere enn mine gamle 180Ah?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...