Bjørn Simensen Startet 28.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2016 Hei Jeg har en Halco 29 Økonomi 1988 mod. med en Volvo Penta TAMD30A. 105 HK. Propell 3 blad. Jeg syns ikke mars og toppfart svarer til det jeg leser om her på forumet. Marsfart ca. 11,5 Kn og Toppfart ca. 14 Kn målt med GPS om bord. Det er også mye støy og vibrasjon om bord. Ønsker tips og info. vedr. problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 Mener å huske at Økonomi moddellen til Halco, var mye mer utsatt for tap av fart ved lasting en Offshore utgaven var.. Kan være du har uforholdsmessig mer last/ting og tang om bord, en det båten er oppgitt til ved maksfart osv... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Simensen Svart 28.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 Mener jeg ikke har for mye ting og tang om bord, prøver å ta i land det som ikke er nødvendig å ha om bord. Vurdere følgende. Skifte propell. Montere Powertrain mellom gir og aksling. Skifte motorfester. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 (redigert) Hei Bjørn, og velkommen til dette utmerkede forumet Først: Når det gjelder farten synes jeg ikke den er så ille. 105hk, 29 fot halvplaner og 14 knop. Når det gjelder vibrasjoner og støy er det mye du kan gjøre. Vibrasjoner kommer gjerne av slitte motorlabber, dårlig oppretting, skjev/bananformet aksel, slitt cutlesslager og skjev aksleflens. Hvis du sjekker opp alle disse tingene bør du få en rimelig vibrasjonsfri gange.I tillegg er det en forutsetning at motoren går pent, så kontroll av dieselpumpe og dieseldyser kan være lurt. Det neste skrittet blir støyisolering. Min mening er imidlertid at det er dødfødt å støyisolere før man har blitt kvitt mest muilg vibrasjoner, de forplanter seg veldig i skroget, og innredningen blir som et høyttalermembran. Jeg hadde en runde med vibrasjonsutredning på skuta vår for et par år siden, ta gjerne en titt på tråden jeg startet da. Mye dreier seg om å sette inn CVA ledd, det kan du jo bare hoppe over. https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/ Lagt til: Ser nå at du vurderer CVA også, så da er jo det aktuellt allikevel. Glemte også propell i oppramsingen min. Dersom propellen din ikke er tæret kan du jo sende den til f.eks. Windrace i Arendal for retting og avbalansering. Vil anta at den blir mer avbalansert da enn en ny fra fabrikk er. Dersom du monterer CVA ledd bør du allikevel sjekke retthet i aksel osv. Det er mange kilder til vibrasjon, og hos de fleste er det nok et resultat av flere faktorer Redigert 28.Mars.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
blueline Svart 28.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 TAMD30A er i utgangspunktet en støysvak motor med lite vibrasjoner. Jeg hadde en slik i en NImbus 2700 halvplaner. Start som nevnt over med å sjekke de punktene før du gjør noe mer. Farten kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke kjenner båttypen. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Simensen Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Erfaringer vedr. bytte fra 3 blader propell til 4 bladers propell? Jeg tenker på vibrasjon og fart. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Jeg hadde for noen år tilbake en Nidelv 26, halvplaner, med TAMD 30, 105hk. Den gjorde ca. 15knop som max. Hadde den engang i 17 med medvind hjemlengsel osv.. Så får du 14knop i en halco 29, vi jeg si det er bra. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Vil absolutt anbefale deg å lokalisere nærmere hvor vibrasjonen kommer fra. Det ville vert bra med noen bilder av motor med aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Simensen Svart 1.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Hei Hadde båten på land i går. Overraskelsen var stor når jeg fikk se hvor mye propellen var grodd. Det er montert en 4 bladers propell på båten, jeg trodde det var en 3 bladers propell- Jeg gjorde rein propellen, og satte båten på havet igjen. I dag fikk jeg prøvekjørt båten, rengjøringen av propellen gjorde underverket. Vibrasjonen var borte. Marsjfarten økte til 14,3 Kn. ved 3400 omdreininger. Toppfart økte til 17,8 Kn. ved 3800 omdreininger. Nå er jeg fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Er du sikker på at det ikke er en TAMD31A du har? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Simensen Svart 2.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 Hei Det er en Volvo Penta TAMD30A, som står i båten. Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 17,8 knop på 105 hk i en 29 fots båt høres veldig bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 (redigert) Hei Hadde båten på land i går. Overraskelsen var stor når jeg fikk se hvor mye propellen var grodd. Det er montert en 4 bladers propell på båten, jeg trodde det var en 3 bladers propell- Jeg gjorde rein propellen, og satte båten på havet igjen. I dag fikk jeg prøvekjørt båten, rengjøringen av propellen gjorde underverket. Vibrasjonen var borte. Marsjfarten økte til 14,3 Kn. ved 3400 omdreininger. Toppfart økte til 17,8 Kn. ved 3800 omdreininger. Nå er jeg fornøyd. HE he , ja det enkleste er som kjent oftest best... ren båt har nok gjort underverker for folk før... Redigert 2.April.2016 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.