Jump to content

Halco 29 Økonomi med VP TAMD30A, støy vibrasjoner og lav fart

Bjørn Simensen

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Halco 29 Økonomi 1988 mod.

med en Volvo Penta TAMD30A. 105 HK. Propell 3 blad.

Jeg syns ikke mars og toppfart svarer til det jeg leser om her på forumet.

Marsfart ca. 11,5 Kn og Toppfart ca. 14 Kn målt med GPS om bord.

Det er også mye støy og vibrasjon om bord.

Ønsker tips og info. vedr. problemet.

Hei Bjørn, og velkommen til dette utmerkede forumet :smiley:

Først: Når det gjelder farten synes jeg ikke den er så ille. 105hk, 29 fot halvplaner og 14 knop.

Når det gjelder vibrasjoner og støy er det mye du kan gjøre. Vibrasjoner kommer gjerne av slitte motorlabber, dårlig oppretting, skjev/bananformet aksel, slitt cutlesslager og skjev aksleflens.

Hvis du sjekker opp alle disse tingene bør du få en rimelig vibrasjonsfri gange.I tillegg er det en forutsetning at motoren går pent, så kontroll av dieselpumpe og dieseldyser kan være lurt.

Det neste skrittet blir støyisolering. Min mening er imidlertid at det er dødfødt å støyisolere før man har blitt kvitt mest muilg vibrasjoner, de forplanter seg veldig i skroget, og innredningen blir som et høyttalermembran.

Jeg hadde en runde med vibrasjonsutredning på skuta vår for et par år siden, ta gjerne en titt på tråden jeg startet da. Mye dreier seg om å sette inn CVA ledd, det kan du jo bare hoppe over.

https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/

Lagt til:

Ser nå at du vurderer CVA også, så da er jo det aktuellt allikevel. Glemte også propell i oppramsingen min. Dersom propellen din ikke er tæret kan du jo sende den til f.eks. Windrace i Arendal for retting og avbalansering. Vil anta at den blir mer avbalansert da enn en ny fra fabrikk er.

Dersom du monterer CVA ledd bør du allikevel sjekke retthet i aksel osv. Det er mange kilder til vibrasjon, og hos de fleste er det nok et resultat av flere faktorer :yesnod:

Redigert av Komodo (see edit history)

Hei

Hadde båten på land i går.

Overraskelsen var stor når jeg fikk se hvor mye propellen var grodd.

Det er montert en 4 bladers propell på båten, jeg trodde det var en 3 bladers propell-

Jeg gjorde rein propellen, og satte båten på havet igjen.

I dag fikk jeg prøvekjørt båten, rengjøringen av propellen gjorde underverket.

Vibrasjonen var borte.

Marsjfarten økte til 14,3 Kn. ved 3400 omdreininger.

Toppfart økte til 17,8 Kn. ved 3800 omdreininger.

Nå er jeg fornøyd.

Hei

Hadde båten på land i går.

Overraskelsen var stor når jeg fikk se hvor mye propellen var grodd.

Det er montert en 4 bladers propell på båten, jeg trodde det var en 3 bladers propell-

Jeg gjorde rein propellen, og satte båten på havet igjen.

I dag fikk jeg prøvekjørt båten, rengjøringen av propellen gjorde underverket.

Vibrasjonen var borte.

Marsjfarten økte til 14,3 Kn. ved 3400 omdreininger.

Toppfart økte til 17,8 Kn. ved 3800 omdreininger.

Nå er jeg fornøyd.

HE he , ja det enkleste er som kjent oftest best... ren båt har nok gjort underverker for folk før...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...