Jump to content

Plombert strømmåler i båten

gregor

Recommended Posts

Jeg bor i båten og de har fått det for seg at jeg bruker mye strøm i havna her. Siden de ikke har plomberte og låste strøm uttak på brygga her så gjetter han bare så jeg kunne tenkt meg å installert en plombert måler i båten selv. Ganske sikker på at jeg ikke har brukt strøm for 19000 i vinter og at jeg kommer til å bruke for 9000 i sommer :p

Jeg har en Calix landstrømpakke og de har vist ikke noe ferdig løsning. Må jeg da få en skipselektrikker til å installere en sånn? Noen som har erfaring med det? Hva koster det å få det gjort?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

Måling av forbruk og ev. plombering bør / skal, vera plassert før uttaket som landstraumskabelen er tilkopla. Det bør også vera i marinaen si interesse å ha kontroll på dette. ( spesielt om det er ei tvistesak )

Viss du plasserer ein plombert målar i båten din, så har du også eit betydeleg problem med straumbruk i andre havner .

- Ingen lur idè...

Ein strømmålar ombord har eg ikkje tru på, som godkjent løsning.

Det er då berre å leggja ein skjøteledning frå land, og få heile eller deler av forbruket utenom måleren.

Å setja måler på kontakten i land kan vera ein løsning, og so er det berre å finna seg ein annen kontakt.

Eg meiner at løsningen må vera å setja måler på ALLE kontaktane i land, og gi kvar brukar anledning til å låsa sin kontakt.

Når det gjeld målarar, so er heile norge i startgropa for å skifta ut målarar og få inn slike som ringer inn målerstand sjølv. Dermed kjem der ein masse målarar som blir utskifta - desse bør det vera råd å få fatt i nokre av til ein svært hyggelig pris.

Eller så kan du kjøpte deg en skjøtekabel med integrert måler. Da kan havnen selv lese av forbruket ditt med jevne mellomrom. Vi bruker slike i Son. I Strömstad har bryggeeier plomberte målere på hvert uttak som blir lest av en gang i året. Nå bor ikke vi i båten, men det er varme og batterilading på hele tiden. I løpet av ett år har jeg hatt et forbruk på 2431 kWh.

Det er måler på brygga, men ikke mulig å låse kontaktene.. så det var han i havna her selv som sa at jeg fikk ha måler i båten.. Er jo et problem om jeg er i andre havner ja, men motor og styring er kobla fra så jeg kommer ikke til å forlate havna med det første..

Han i havna her er kjent for å være en cowboy som gjør ting litt som han vil så ikke lett å diskutere med og siden båten er i den stand den er for øyeblikket er det ikke så lett å stikke av til en annen havn med det første heller.. :p Har også et kontor lokale i nærheten her så det blir upraktisk å bo noe annet sted akkurat nå også..

edit: kom noen innlegg i mellomtida her :) De skal jeg sjekke ut Rångepdl og Hulda

Redigert av gregor (see edit history)

Har hatt to ledninger liggende ut fra båten uten å ha avtale om det og får vinter regninga litt på etterskudd rett over nyttår så jeg hadde ikke så mye jeg kunne få sagt på den regninga.. men sommer regninga kom nå så da har jeg mulighet å ordne en måler..

Selv om jeg har hatt to ledninger så har jeg ikke brukt mye strøm på hver av ledningene til en hver tid heller.. Midt i kaldeste tida har det kansje gått i overkant av 3 kw når vi har vært våkne og vært hjemme.. men på natta og når vi ikke er hjemme har det stått 2 kw kansje.. og det er jo på det kaldeste også i starten og slutten av vinter sessongen går det jo ikke stort.. 

11k har han faktisk fakurert for i sommer.. 9k var uten mva..

Vinter regninga har jeg allerede betalt så den orker jeg ikke styre noe mere med, men skal i hvertfall ha en avtale om å ha no måler før de neste sessongene.. Ellers dropper jeg strøm i sommer og bruker pengene på et solcellepanel i steden (Som jeg jo skal handle uansett etterhvert) :p

Til Sammenligning:

Nå har du litt større båt enn meg, men jeg bruker i underkant av 6.000,- (1, pr Kwh) i vintersesongen og ca 2700,- i sommersesongen.

Forrige vinter var det en Bavaria 42 her og siden hans båt er litt større og ikke hadde presenning (burka) over båten, brukte han mer strøm vinterstid enn meg.

Han fikk en regning på 7.800,- for vintersesongen. (15 okt. til 15 april)

Vi har målere på hvert uttak. 16A til hver båt

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...