Jump to content

Skumgummi/polyeter madrass fra IKEA eller JYSK og skjære til selv?


Sibylla

Recommended Posts

Kjøpte overmadrass på Ikea etter første helga i båten. Lå ikke godt med de originale som kanskje er 10 cm. Tror overmadrassen er på 5 cm. Fungerte fantastisk bra og ligger veldig godt der nå. Kuttet den til med kniv etter et år og brettet trekket på plass. Fungerer veldig bra og definitivt verd pengene.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Hilla said:

Dere som har skåret til overmadrass, hvordan har dere skåret den til? Hva har dere brukt?

 

Sitter med en alt for stor overmadrass og har ikke så veldig lyst til å gå i gang med hverken saks eller stikksag!

 

Jeg brukte en vanlig saks fra Fiskars. Markerte på trekket mens madrassen lå på køya, tok skumgummien ut av trekket og la den oppå, og overførte markeringene fra trekk til skum. Deretter var det fram med vanlig saks, og så klippet jeg meg nedover.

 

Om mulig, pass på at du klipper og tilpasser trekket på motsatt side av der glidelåsen er, så du fortsatt kan bruke glidelåsen selv om du også skulle kappe og tilpasse trekket.

Link to post
Share on other sites

For en del år siden innredet jeg noen båter og "kuttet til" puter.

Fulgte rådet til hun som skulle trekke de. Både sitte/liggeputer og rygger. Hun anbefalte å kjøpe en bedre kvalitet på skummet enn den som oftest brukes av oss glade amatører. Tålte mye mer og du skulle slite for å klemme den flat. Fargen var lett rosa. 

Siden hun anbefalte en ny brødkniv til å kutte til med satset jeg på ekspertisen. Før kutting la jeg til en cm. alle veier som hun ville presse sammen når hun monterte trekket hun sydde etterpå.

Ble faktisk ikke så verst. Så ene båten igjen for et par uker siden og nå såpass mange år siden (12år?)var putene fortsatt helt ok og hadde ikke antydning til slitte områder. Siste kan kanskje ha en sammenheng med at hun anbefalte et mer slitesterkt stoff som selvfølgelig og kostet noe mer.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 år senere...

Har noen nye erfaringer om skumgummimadrasser å dele? Vi har lyst til å kjøpe nye til vår Bavaria 35 Sport men ønsker ikke å bruke så mye penger som å kjøpe pocketfjærmadrasser.

 

Om de koster noen tusen gjør ikke noe, men vi så for oss å kjøpe og skjære til selv. 

 

Ser at Ikea har en "ny" type som heter Morgedal som virker ok.

 

Ikea Morgedal madrass

 

Noen erfaringer å dele her?

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Ttopp skrev for 8 timer siden:

Jeg lurer også på om noen har erfaring med Morgedal madrassen til IKEA?


Har ikke egen erfaring med Morgedal, men rent praktisk er det en skummadrass, og skummadrasser kan skjæres til med kniv eller annet. Og når den først er skåret til kan trekket sys om til å passe ny fasong.

Link to post
Share on other sites

On 12/7/2020 at 9:44 PM, Gabi said:

Har noen nye erfaringer om skumgummimadrasser å dele? Vi har lyst til å kjøpe nye til vår Bavaria 35 Sport men ønsker ikke å bruke så mye penger som å kjøpe pocketfjærmadrasser.

 

Om de koster noen tusen gjør ikke noe, men vi så for oss å kjøpe og skjære til selv. 

 

Ser at Ikea har en "ny" type som heter Morgedal som virker ok.

 

Ikea Morgedal madrass

 

Noen erfaringer å dele her?


Vi har disse i frontpiggen. Helt ny verden å sove på. Vi har en god overmadrass i tillegg.

Åpnet opp glidelåsen, skjærte med brødkniv, dro igjen glidelåsen og bare pakket det overflødige rundt madrassen. Fungerer helt gull!

Link to post
Share on other sites

Skriver litt om madrasser, og håper det kan hjelpe noen:

 

Det finnes mange typer skum. Kaldskum er den typen som holder best fasongen over tid. I alle fall av skumtypene jeg kjenner til.

 

Det er flere ting som er viktig med madrasser, der de viktigste er trykkavlastning og nullposisjon.

 

Ulike typer madrasser passer ulike typer mennesker. Generelt sier man at det beste for menneskekroppen er å hvile lenge i en "nullposisjon". Dvs at det ikke er press på leddene i ryggen etc. I praksis at leddene bør være nærmest mulig "nullposisjon", slik at leddene restitueres best mulig.

 

Det å ligge med en "knekk" i ryggen eller hardt press på hoften eller skulder betyr ofte at leddene ikke er fullt ut restituert til dagen etter. Mange opplever det som "stiv etter nattens søvn" eller bare litt vondt. Noen opplever det nesten invalidiserende.

 

Når man måler lengden på folk som har sovet i nullposisjon så er de litt lengre på morgenen enn på kvelden. 

 

En kort person med store kurver trenger ofte en annen type madrass enn en som er lang og rett. Lang person med store kurver en annen. 

 

Da jeg jobbet med madrasser vurderte jeg alltid kundenes kroppstyper, og spurte dem om hvordan de sover. Mage, rygg eller side. Ofte vet de ikke helt selv, men eventuell partner vet det. 😉

 

Kurvenes betydning påvirkes mye av hvordan man sover:

 

Mageliggere (ca 5% av oss) bør som regel ha en hard madrass og trenger ikke nødvendigvis ulike soner. Men langt flere tror de er mageliggere fordi man sovner på magen, men snur seg på siden når de sover. 

 

En som sover på siden trenger en madrass som hjelper til med å holde ryggsøylen mest mulig rett. Etc etc. Forskjellige madrassfabrikanter har ulike metoder for å få dette til.

 

Men en annen ting er også veldig viktig for mange av oss: fukttransport og blodomløp 

 

Skummadrasser kan være veldig ok på trykkavlastning. Spesielt på de store kurvene i kroppen. Men de er ofte litt harde for små kurver og blodårene. I tillegg er de håpløse på fukttransport. De er mer som en svamp...

 

løsningen er en god overmadrass. Den er bedre på trykkavlastning for små kurver, og utrolig nye bedre på fukttransport. I tillegg vil blodet sirkulere bedre, og derfor snur man seg mindre og får mer sammenhengende søvn.

 

Jeg vil tippe Ikeas Morgendal fungerer bra for mange. Skum er for mange helt ok, men jeg anbefaler en type tykkere overmadrass med nok "fluff". Dette gir trykkavlastning og bedre blodomløp.

 

Hjemme har vi Nirva skummadrasser på gjestesengen, og Svanes toppmodell av overmadrasser. Skikkelig mismatch mellom prisene. Overmadrassen koster vel 5x hovedmadrassene. Men gjestene våre skryter av sengen og lurer på hva slags madrasser vi har. Og blir like overrasket hver gang jeg sier det er skummadrasser... 😎

 

Vi sover faktisk på båtens originale puter av kaldskum, nå 40 år gamle. Og en overmadrass som nå er 3 år gammel av en ok type. Mener vi kjøpte den på Jysk, og det åpnet vi glidelåsen og klippet den til inni. 

 

Jeg blir skikkelig varm (not hot baby, men ubehagelig varm) når jeg sover på skum. Men med skikkelig overmadrass er det helt ok.

 

-

 

Så oppsummert anbefaler jeg deg å kjøpe ev madrass du kan teste litt ut i butikken. En madrass du kan ligge 5-10 minutter i og kjenne at kroppen slapper av i. Og en god overmadrass. 

 

Til slutt er det du som lever med din kropp, og er du bevisst på det over så kan du lytte til egen kropp og finne den løsningen som passer deg best. 👍

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vi endte opp med å kjøpe Ikea sin Morgedal madrass og skjærte til den selv.

 

Aå kjøpte vi også den dyreste latex overmadrassen som Ikea hadde og skjærte til den også. Ble rundt kr 8000 totalt. 

 

Vi er godt fornøyde. Men kanskje overmadrassen er litt hard? Kunne vært mer fluffy muligens. Men jeg har sovet godt nå i flere dager i strekk og over mange forskjellige overnattingsturer. 

 

Ingen tegn til dårlig fukttransport eller klamhet, der er de veldig bra!

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...