Jump to content

Skumgummi/polyeter madrass fra IKEA eller JYSK og skjære til selv?


Sibylla

Recommended Posts

Vi har tenkt å bytte madrasser i forpiggen. Har sjekket ut formsydde madrasser, men det blir alt for dyrt for vårt budsjett.

Har tenkt på å kjøpe skumgummi/polyeter madrass fra enten IKEA eller fra JYSK, som vi skjærer til selv og syr inn trekket rundt.

Er det noen som har erfaring fra disse to leverandørene? Hvem bør vi velge? 

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor du bor, jeg kjøpte utmerket skumgummi hos Skumplastsenteret AS i Oslo. Jeg kjøpte en kvalitet som også Ekornes Møbelfabrikk bruker.

Og nå sover vi veldig godt i båten. Men prisen (og kvaliteten?) er nok en god del høyere enn hos Jysk og Ikea.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sjøfare hadde du da overmadrass også i tillegg?

 

Gjorde som du antyder på forrige båt. Kjøpte madrasser på Jysk, skar til og sydde inn trekket. Helt kurant å ligge på.

Husker ikke tykkelsen, men tror det var 12 cm (ser de har både 7, 9 og 12 cm).

Ikea sine har jeg ingen erfaring med.

Link to post
Share on other sites

IKEA skal ha bra overmadrasser på 3 og 5mm som jeg vet andre har kjøpt og klippet/sydd til rett fasong og blitt godt fornøyd med. Jeg har planer om å gjøre det samme, men problemet er at jeg får hetetokter og eksem og kløe bare navnet IKEA nevnes!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sjøfare hadde du da overmadrass også i tillegg?

Nei, kun disse skummadrassene. Brukte 2 stk i full størrelse (ved siden av hverandre) i stikkabin og skar til nr 3 for å passe oppå bordet i salongen fremme når dette var nedslått.

Ingen klaging fra noen av de sovende  :smiley:

 

Kan godt tenke meg at en overmadrass i tillegg vil gjøre stor forskjell, men da begynner det å bli et tykt lag som jeg ikke hadde mulighet til.

Kanskje en kombo av litt tynnere skummadrass og så en overmadrass kunne gjort susen..?

Link to post
Share on other sites

Vår båt har originalt ca. 10 cm skumgummi i madrassene, og det ødelegger ryggen min på noen få dager. Etter at vi investerte i en 5cm overmadrass fra IKEA så har livet blitt noe helt annet. Nå holder jeg et par uker før ryggvondtet dukker opp, og jeg klarer å gjennomføre en fireukers sommerferie uten å bli invalid...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Min erfaring, og jeg vet at ihvertfall noen andre her også, er at spilebunn er den endelig løsningen både på vond rygg og fuktig madrass.

-da tenker jeg særlig på spilebunner som er fleksible.

Maritim.no fører vel det beste alternativet, og nok det dyreste. Dernest IKEA og jysk.

 

Jeg valgte den billigste løsningen: brukte tre- lekter jeg hadde liggende. En langsgående på hver side ute ved skrogsiden, og dernest tverrskips med 2-3 cm mellom hver. Stiftet fast et bånd jeg hadde liggende.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nettopp montert to overmadrasser i min båt. Jeg kjøpte testvinner Dreamzone Gold T35 hos Jysk, laget meg mal av fuktsperre(gjennomsiktig plast) og fikk disse skåret og overtrekk sydd til. Har ennå ikke fått testet sengen(e) etter dette men regner med at sovekomforten blir betydelig bedre nå.

 

Fant ut at denne løsningen var den enkleste(og billigste) enn å bytte ut madrassene og få dem skåret til.

 

http://www.dinside.no/852754/test-av-overmadrasser

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ang kondens under sengene, så har jeg sett at det blir solgt noe slags matter til å legge under madrassene.

Jeg har slike matter under madrassene i forpiggen. Mattene hjelper merkbart mot kondens og gir bedre liggekomfort enn uten, men i alle fall for min del liker jeg å løfte madrassen litt på dagtid, hvis ikke går det ikke mer enn et par tre dager før jeg kan se kondens oppå sengebunnen.

 

Har i tillegg til mattene isolert under sengebunnen med Maritims skrogisolasjon, noe som også hjelper mot kald madrass og kondens under denne.

 

Skal du ha slike matter er det en fordel om du kjøper såpass at det blir nok til at mattene kan legges opp langs sidene av madrassene i tillegg til under. Da får du bedre luftsirkulasjon og mindre kondens enn om mattene kun ligger under madrassene.

Link to post
Share on other sites

IKEA skal ha bra overmadrasser på 3 og 5mm som jeg vet andre har kjøpt og klippet/sydd til rett fasong og blitt godt fornøyd med. Jeg har planer om å gjøre det samme, men problemet er at jeg får hetetokter og eksem og kløe bare navnet IKEA nevnes!

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :giggle:  :giggle:  :giggle:  :giggle:  :giggle:  :giggle:  :giggle:  :giggle:  :giggle:

..Lars H - IKEA har også nettbutikk - så får du det levert hjem. 

 

:thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

IKEA skal ha bra overmadrasser på 3 og 5mm som jeg vet andre har kjøpt og klippet/sydd til rett fasong og blitt godt fornøyd med. Jeg har planer om å gjøre det samme, men problemet er at jeg får hetetokter og eksem og kløe bare navnet IKEA nevnes!

Sliter med det samme, men mannet meg opp for 2 år siden, tok turen, og kjøpte 2 madrasser. Sa til meg selv at dette er båtutstyr....Den i forpiggen måtte tilpasses mye, men tok av trekket, skar med nytt blad med bryteblad kniv, og tilpasset madrasen, og fikk en kjempegod madrass for en billig penge. Fant frem symaskinen i vinter og tilpasset trekket.På madrassene var der et tykt trekk festet med glidelås, mellom over og under trekk, så nå er det tilpasset. De 2 første sesongene hadde jeg bare et løst overtrekk + strekklaken...

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Er det problematisk å skjære i de fleste overmadrasser, eller er det noen som har løst fyll som man da bør unngå?

 

F.eks denne kan tolkes som å ha løst fyll? "Fyllet i 100 % lammeull fjerner fukt og opprettholder en jevn temperatur."

 

Mens denne trolig har mest fast fyll som kan skjæres i? "er fylt med høyelastisk polyeter som har en trykkavlastende effekt. "

 

Eller tar jeg feil?

Link to post
Share on other sites

Jeg har som Popeye70 madrasser som ikke er så gode. I fjor kjøpte vi fra Jysk en Gold T-65(?) overmadrass på 65millimeter. 

 

Brukte som andre en mal i plast for formen sin del. Tok deretter ut overmadrassen fra trekket og skar til den.

Fikk et tips her inne som jeg vil videreføre: De trekkene som er på overmadrassene er veldig tykke og med glidelås. Er nok litt vriene å få sydd til helt fint i ettertid, så tipset var å brette de inn under overmadrassen etter at trekket var satt på og bare sy noen sting slik at trekket holder seg på plass.

 

Det har fungert mer enn supert! Sover nesten bedre i båten nå enn hjemme og kan anbefale på det varmeste. 

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Jeg kjøpte 7cm fra jysk og skar den til med tapetkniv. Svigermor sydde til trekket og som andre her skriver: jeg sover bedre i båten enn i senga til 35k hjemme. Tidligere var problemet at putene i salongen er formsydd og de glir fra hverandre. Nå ligger de støtt uansett hva vi holder på med :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...