HerJo Startet 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2016 Etter en lang vinter med båten på sjøen har det gått med en del fendere for å si det forsiktig. Ugunstig vindretning i fht. båsen i flytebryggen har gitt fendrene hard medfart og litt for mange av dem - anslagsvis 8 - 10 stk - har enten lekket ut alt som er av luft eller rett og slett revnet/eksplodert. Heldigvis er det kort vei til båthavnen, og takket være så og si kontinuerlig tilsyn har det gått greit med båten med unntak av at kryssholtet på babord side forut ble revet av. Sør-øst kuling og for korte bolter som bare hang på halvannen gjenge i kryssholtet må ta skylden for det. Venstrehåndsarbeid fra produsenten sannsynligvis... Uansett; fendrene (20x66) har jeg stort sett kjøpt på Biltema (jada, mye søppel derfra, men også mye som er brukende) som er rimelig allestedsnærværende og som har greie åpningstider. Prismessig hadde det vært vel så gunstig å kjøpt fendrene på Maritim, men de er mer kjelkete plassert og for alt jeg vet er fendrene derfra . Å kjøpe "billigfendere" har kostet meg dyrt denne vinteren så jeg legger heller noen kroner i noe som varer og som tåler litt tenker jeg. Noen av de gamle fendrene som fulgte med båten har vist seg å tåle mer enn BT fenderne, men det står selvsagt ikke noe produsentnavn på dem... Noen som har erfaringer med fendere fra div. produsenter, leverandører og båtsjapper? Hva skal man handle som tåler en trøkk? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Hei Eg har erfart at garnblåser er svært slitesterke. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 For å si det litt banalt, en kulefender ruller alle veier, også under tung belastning, en pølsefender gjør ikke det og får langt tøffere påkjenning. Hvis en kulefender ikke dekker høydevariasjon mot brygge, bruk to i forskjellg høyde. Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Hei Eg har erfart at garnblåser er svært slitesterke. Ask For å si det litt banalt, en kulefender ruller alle veier, også under tung belastning, en pølsefender gjør ikke det og får langt tøffere påkjenning. Hvis en kulefender ikke dekker høydevariasjon mot brygge, bruk to i forskjellg høyde. Har prøvd kulefendere, men uten at det ble noen suksess. Kulefendere og garnblåser har - som det er nevnt - den ulempen at de ruller alle veier, og løsningen med to i høyden fungerer ikke ettersom utliggerne på begge sider av båten har en stygg tendens til å havne midt i mellom fenderne. Dermed er det bare tauet til den nederste fenderen som hindrer båtsiden i å ligge inntil utliggeren. Etterhvert vil tauet til den nederste kulefenderen (eller garnblåsen - har ikke tenkt på å bruke slike til fender, men det er nok en god ide dersom den runde formen passer formålet) slites av slik at kulefenderen/garnblåsen forsvinner. Den andre blir liggende oppå / på andre siden av utliggeren... Pølsefenderne (så vet jeg at det er det de kalles... ) gjør jobben de, bare jeg finner noen som tåler en støyt... Har forøvrig polstret utliggerne med slikebryggefendere (yepp, fra BT) og de gjør jo en god jobb sånn sett, men på grunn av korte utliggere må jeg likevel ha disse pølsefenderne i tillegg for å hindre flyteelementene på utliggerne i å banke i stykker den delen av badeplattformen som er trukket frem på siden av båten. "Kollisjonspunktet" er markert med rød ring på bildet: Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 (redigert) Jeg har fire Polyform F2. Disse fulgte med når båten ble levert fra fabrikk i 2005, og båten har ligget på sjøen alle disse årene (med unntak av kjapp landsetting for puss innimellom). Har byttet fenderliner og fendertrekk noen ganger, men selve fenderne er som nye. Båten ligger ikke i en ekstremt værutsatt havn, men jeg deler båsen med nabobåten slik at jeg bare har fortøyning og fendring på en side. Normal fendring i hjemmehavn er to stk Polyformfendre på styrbord side, en bak og en litt forran midten på båten. I tillegg bruker jeg en litt mindre fender fra Biltema sammen med den fremste fenderen. Lagt til: Dette gjelder en Viksund 340, 34 fot med flybridge og dermed et ganske bra vindfang. Redigert 29.Mars.2016 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
RSL Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Huff... dette høres ikke ut som et sted jeg ville trives godt med å legge fra meg skuta gjennom vinteren.... RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
HerJo Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Jeg har fire Polyform F2. Disse fulgte med når båten ble levert fra fabrikk i 2005, og båten har ligget på sjøen alle disse årene (med unntak av kjapp landsetting for puss innimellom). Har byttet fenderliner og fendertrekk noen ganger, men selve fenderne er som nye. Båten ligger ikke i en ekstremt værutsatt havn, men jeg deler båsen med nabobåten slik at jeg bare har fortøyning og fendring på en side. Normal fendring i hjemmehavn er to stk Polyformfendre på styrbord side, en bak og en litt forran midten på båten. I tillegg bruker jeg en litt mindre fender fra Biltema sammen med den fremste fenderen. Lagt til: Dette gjelder en Viksund 340, 34 fot med flybridge og dermed et ganske bra vindfang. Se der ja! De koster rett nok det hvite ut av øynene ser jeg, men har de holdt til din båt siden 2005 skulle de takle den langt mindre og lettere båten min også. Takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Huff... dette høres ikke ut som et sted jeg ville trives godt med å legge fra meg skuta gjennom vinteren.... RSL Vel, i nøden eter fanden fluer og den båthavnen er det nærmeste og beste alternativet jeg har. Måtte kjøre i "nødhavn" en gang i vinter da kryssholtet røk til, men dit er det lengre vei og mindre mulighet for daglig (flere ganger for dagen faktisk) tilsyn. Jeg har nausttomt med brygge og hele sulamitten 50 meter nedenfor huset men bryggen er utgammel og ikke i en slik tilstand at jeg kan ha båten der nå. Jeg sa til meg selv at jeg skulle fikse opp bryggen og bygge naust før jeg kjøpte båt, men så ble jeg revet med.... Søker i skrivende stund om byggeløyve for naust, rehabilitering av brygge og utlegging av flytebrygge nå når den sk. "differensierte strandsonepolitikken" er innført. Kommunen var velvillige forrige gang jeg søkte i 2011, men den forb***ade Fylkesmannen i Hordaland - og selvsagt medløperen i Sogn og Fjordane - slo beina under det prosjektet den gang med de mest fantasifulle og tåpelige begrunnelser. Kunne av de folkene der... Nåh, der steg både puls og adrenalinnivå - velger å stoppe før jeg blir direkte usaklig... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Jøss dette var litt skremmende. Har sett filmklipp med råtøff belastning av fendere. Biltema rykker ned. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
HerJo Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Jøss dette var litt skremmende. Har sett filmklipp med råtøff belastning av fendere. Biltema rykker ned. Ja, med forbehold om at ikke Polyform som Brigg tipset om her oppe ^^ ikke gir seg like "lett" - de har fått kjørt seg, ingen tvil om det - er det inntil videre slutt på fendere fra BT. Gjør kanskje et forsøk på de fra Maritim, men ettersom de faktisk er rimeligere en BT sine skulle de jo etter normaltankegangen "jo dyrere jo bedre" de være like ømtålige eller kanskje verre...? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Hvis du sliter ut så mange fendere som du beskriver er det kansje en ide å prøve bildekk/lastebildekk? De tar du ikke livet av. Bare pass på så du ikke får løse kordeller mot båten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
HerJo Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Hvis du sliter ut så mange fendere som du beskriver er det kansje en ide å prøve bildekk/lastebildekk? De tar du ikke livet av. Bare pass på så du ikke får løse kordeller mot båten. Tanken har slått meg, men jeg vil helst unngå den svarte gummien utover hele båtsiden... Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Tanken har slått meg, men jeg vil helst unngå den svarte gummien utover hele båtsiden... Da maler du dekkene hvite. Det er gjort på cruiseskipskaia her, ser ut som det funker bra... Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Nja, erfaringsmessig flasser malingen av rimelig kjapt - hadde det opplegget med hvitmalte dekk fastmontert på bryggen for år tilbake. Men; det hadde jo vært mulig å polstre dem med ett eller annet... Skal ikke forkaste bildekkene (med lastebildekk er det ikke plass til båten i båsen... ) helt enda - takk for tipsene Komodo og Lady B. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Nei, men du kunne ta en titt på dekk som brukes til traller eller trucker. De er små og inneholder for en del typer ikke stål. En gang i tiden fikk jeg fatt i dekk for småfly, helt suverene. Borret hull for tau og drenering, sydde dem inn i seilduk (presenning). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.