Jump to content

Nye VHF kanaler fra 1/1-2017 ?


Ohoy

Recommended Posts

Har lest at det kommer "nye" VHF kanaler fra 1/1-2017.

Det vil si at fire duplex-kanaler 19, 20,78,og 79 delers opp til åtte simplex kanaler, som da skal hete 1019, 2019, 1020, 2020, 1078, 2078, 1079, og 2079.   Se linker

Jeg har planer om å kjøpe meg en ny håndholdt VHF (en slik gjev en med nødknapp-type) , men da jeg leste dette lurer jeg på om jeg burde vente til disse kanalene inn programmert riktig. Kjedelig å kjøpe noe nytt som blir "gammelt" etter kort tid!

Noen som vet litt mer om dette mottas med takk ? !

 

http://www.offshoreblue.com/communications/new-vhf-frequencies.php

http://www.gmdss.com.au/Ap18.pdf

 

Link to post
Share on other sites

 

Det blir vel mange som ønsker å få oppgradert VHF-en sin dersom dette er tilfelle.

Er det egentlig det.

Dette er vel noe Benji er istand til å nøste opp i.

Dette er vel simplex kanaler for offentlig/kommersiell korrespondanse og VTS trafikk.

Kanskje endel av IMO e-navigation prosjektet ? Altså digitale navigasjonsdata til VTS ?

Kanaler lystbåter ikke har noe med å bruke.

Er det noen grunn til å oppgradere lystbåt VHF pga. dette ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kan IKKE bekrefte noe av dette, har samme opplysninger som dere på denne saken - det som står i media.

Men om det er så at noen av våre arbeidskanaler skal gjøres om fra duplex til simplex, så er det vel trolig en endring på gang der disse kanalene er i dag.

Men når og til hvilke etc - kan dessverre ikke hjelp.

 

Hadde overhode ikke vært "bekymret" for min VHF, eller for å kjøpe en ny en for den saks skyld.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Her står det jo at det er vedtatt av WRC, så da blir det slik. Hvilke konsekvenser det får for oss i ITU region 1, og konkret hvilken bruk som måtte bli "spikret fast" av regulerende myndighet, gjenstår å se.

 

Oppdatering av kanallisten på de fleste nyere VHF'er gjøres på 1-2-3 ved hjelp av passende software, som seriøse forhandlere besitter. Null stress.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Oppdatering av kanallisten på de fleste nyere VHF'er gjøres på 1-2-3 ved hjelp av passende software, som seriøse forhandlere besitter. Null stress.

Jeg er enig i det.

Spørsmålet er vel heller om folk gidder å skru ned radioen å sende den inn for en oppdatering en aldri får bruk for. Jeg har min tvil om det.

 

 

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke at VHF produsentene ikke har laget seg en USB plugg e.l. som de kan bruke for å tanke opp ny firmware. Dette fungerer flott på drøssevis av andre enheter som trenger ny software fra tid til annen. 

 

Men ja, jeg tar vel sikkert å skrur ned VHFen en vinter og sender den inn for programmering. Igjen... :)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Heisan.

 

Har sjekket litt opp rundt dette, og her følger svaret jeg har fått fra en av de hos oss som er godt inne i hva dette går ut på.

Burde roe ned de fleste av oss som ev lurer.

 

Ohoy har link til et australsk dokument som gjengir ITU radio reglements appendix 18, slik som det ble diskutert under World Radio Conference (WRC) i november 2015. Legg merke til at kanalene 19, 20, 78 og 79 ikke er fjernet, men at det er kommet til åtte nye kanaler i tillegg. Dette gir de forskjellige landene mulighet til å velge om kanalene skal brukes som simplex eller duplex. 19 er det Kystverket som bruker. Det kan hende at de deler opp denne kanalen i fremtiden, men det vil ikke ha betydning for fritidsfartøy. Kystradioen kommer ikke til å dele opp 20, 78 og 79 i overskuelig fremtid. De vil Kystradioen beholde som arbeidskanaler.

Det som kommer til å skje er at Kystradio må ta i bruk nye kanaler til erstatning for kanalene 27 og 28 (som skal benyttes til AIS-teknologi fra 2019). Det er ikke klart hvilke kanaler dette blir, men det vil bli duplexkanaler som allerede er tilgjengelig på alle eksisterende radioer.  

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

USB, med de problemene det har medført, er vel en ny "greie". Jeg tor ikke ordet USB var oppfunnet da min Sailor 2048 ble produsert i 1988. For meg er det 0-problem, jeg holder meg bare unna de kanalene som er endret. Det er mer enn nok kanaler jeg kan bruke mot kyststajonene og andre båter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det finnes jo systemer som kan oppdatere seg selv via internet også. Da jeg startet opp båten og navigasjonselektronikken idag, sier kartplotterskjermen at det finnes ny systemprogramvare for en av enhetene i systemet ditt, og spør om jeg vil oppdatere nå eller senere .. . Jeg trykket "ja", og noen sekunder senere var systemet oppdatert.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå også fått ett svar på dette temaet fra teknisk Telenor Kystradio:

 

Endringen vil ikke påvirke selve VHF apparatet, men bruken av en del VHF kanaler endres fra 1.1.2017. Berører neppe VHF bruk i norske farvann med det første! Men kan komme?

Denne linken fra US Coast Guard beskriver i fotnotene hvilke kanaler som er belagt med endring i Appendix 18 fra 1.1.2017.

http://www.navcen.uscg.gov/?pageName=apps18

Men ikke alt som gjelder USA, gjelder i resten av verden! Grønne kanaler er de som ble auksjonert bort til andre formål innenriks i USA, som de angret i ettertid… (gikk vist til jernbaneformålJ).

Hovedsaken med endringene er at kanaler kan (may be…) benyttes for digital transmisjon, men etter koordinering mellom administrasjoner (antar man tenker på naboland eller i aktuell Region).

Kanal 27, 28, 87 og 88 er dessuten dedikert for mulige fremtidig AIS bruksområder, som tillegg til eksisterende AIS1 (kanal 87B) og AIS2 (kanal 88B).

 

Europa tilhører Region 1 i ITU radio spektrum sammenheng, så endringer som berører Region 1, berører også Norge.

 

Det som kunden under må vite, er at han ikke må kjøpe en VHF beregnet for US farvann, dvs. VHF må være CE eller RATT-merket!

Link to post
Share on other sites

 

Det som kunden under må vite, er at han ikke må kjøpe en VHF beregnet for US farvann, dvs. VHF må være CE eller RATT-merket!

 

Jeg tror ikke dette er noe praktisk problem. På en moderne radio kan du velge mellom kanalsystem for: USA, Canadian eller International. CE- eller Ratt-merket tror jeg ikke betyr så mye.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...
On 31.3.2016 at 3:57 PM, Lars H. said:

USB, med de problemene det har medført, er vel en ny "greie". Jeg tor ikke ordet USB var oppfunnet da min Sailor 2048 ble produsert i 1988. For meg er det 0-problem, jeg holder meg bare unna de kanalene som er endret. Det er mer enn nok kanaler jeg kan bruke mot kyststajonene og andre båter.

 Nei USB er jo bare 22 år gammelt ? produsert fra sommeren 1996. Oppdatering over internett tar jeg gjerne imot! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
On 3/31/2018 at 7:53 AM, John_Kr said:

Tar denne frem igjen, er det noe nytt i kanalplanen? Ser at kanal 27 og 28 skal erstattes som arbeidskanaler, i mitt område så har vi fortsatt kanal 27 som arbeidskanal.

Hei,

 

Kanal 27 på Ørlandet er fortsatt i høyeste grad aktiv. Det er fortsatt ikke foretatt noen endringer på kanalnummer i Norge i forhold til denne problematikken som er nevnt over. Det er ikke publisert noe informasjon om når endringer vil skje heller. Fra tid til annen er det endringer av kanalnummer av en rekke forskjellige årsaker - så jeg vil bare anbefale alle om å holde seg ajour med oppdaterte kanalplaner (for riktig landsdel :p ) - så vil man få med seg disse endringene.

Skulle man være i tvil, kall opp Kystradioen på kanal 16, og be om arbeidskanal, så finner Kystradioen en passende arbeidskanal til deg.

 

 

Med hilsen

Tore

Sjøfarende og Kystradiooperatør

Med hilsen

 

Tore

Sjøfarende og kystradiooperatør

Link to post
Share on other sites

-TUR- skrev for 5 timer siden:

... Fra tid til annen er det endringer av kanalnummer av en rekke forskjellige årsaker - så jeg vil bare anbefale alle om å holde seg ajour med oppdaterte kanalplaner (for riktig landsdel :p ) - så vil man få med seg disse endringene...

 

Har nettopp mottatt faktura fra Telenor med kanalplan. Kanalplanen jeg har mottatt dekker kun Nord-Norge. Mange av oss båtslasker bruker hele norskekysten som operasjonsområde. Står det virkelig så dårlig til hos Telenor at jeg ikke kan få tilsendt kanalplan som dekker hele landet for kr 541,-?

Link to post
Share on other sites

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

-TUR- skrev for 15 timer siden:

Hei,

 

Kanal 27 på Ørlandet er fortsatt i høyeste grad aktiv. Det er fortsatt ikke foretatt noen endringer på kanalnummer i Norge i forhold til denne problematikken som er nevnt over. Det er ikke publisert noe informasjon om når endringer vil skje heller. Fra tid til annen er det endringer av kanalnummer av en rekke forskjellige årsaker - så jeg vil bare anbefale alle om å holde seg ajour med oppdaterte kanalplaner (for riktig landsdel :p ) - så vil man få med seg disse endringene.

Skulle man være i tvil, kall opp Kystradioen på kanal 16, og be om arbeidskanal, så finner Kystradioen en passende arbeidskanal til deg.

 

 

Med hilsen

Tore

Sjøfarende og Kystradiooperatør

Hei

Jo kanal 27 er selvfølgelig aktiv ...

Spørsmålet mitt som ingen kan eller vil fortelle er hvor antenneparken fysisk står. Ved gamle Ørland radio så er det ikke mye igjen. Avstand til denne posisjonen er ingen problem, men det som er utfordring er at jeg mener de har flyttet antennene til fjelltoppen Kopparen og da blir avstanden så stor at håndholdte VHF radioer neppe vil fungere. Jeg må finne ut av dette med rekkevidde før jeg invesstere i noe nytt, virker det ikke så er det bortkastet penger.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, John_Kr said:

Hei

Jo kanal 27 er selvfølgelig aktiv ...

Spørsmålet mitt som ingen kan eller vil fortelle er hvor antenneparken fysisk står. Ved gamle Ørland radio så er det ikke mye igjen. Avstand til denne posisjonen er ingen problem, men det som er utfordring er at jeg mener de har flyttet antennene til fjelltoppen Kopparen og da blir avstanden så stor at håndholdte VHF radioer neppe vil fungere. Jeg må finne ut av dette med rekkevidde før jeg invesstere i noe nytt, virker det ikke så er det bortkastet penger.

 

Okay, selve kanalnummeret har ingenting med den konkrete plasseringen å gjøre. Men da har du beskrevet en helt annen problemstilling i ditt nye innlegg. Ingenting i det innlegget jeg svarte på røpet at det var geografien du tenkte på.

Vel, til saken; Den store fordelen med for eksempel Kopparen fremfor Ørlandet er antennehøyden over havet. 500 høydemeter har mye å si på rekkevidde, så med den nye høyden blir tilgjengeligheten totalt sett mye bedre. Det du kan gjøre er å låne en radio av noen du kjenner som har en slik, og kjøre en radiosjekk mot kystradioen. Alternativt, hvis du ikke kjenner noen som har, ta kontakt med et nyttefartøy som trafikkerer/passerer området du er interessert i dekningen for, og spør om de kan teste ett av sine håndholdte apparater mot kystradioen - så får du en grei indikasjon.

 

Husk også at om du i dag kjøper en håndholdt radio med DSC, så er det jo slik at DSC-signalene rekker vesentlig lengre enn tale på kanal 16 (og med høyere suksessrate). Du kan derfor få formidlet posisjon, ID og type nød med god rekkevidde som mest sannsynlig når oss direkte, eller i det minste andre fartøy som kan relaye til kystradioen om det trengs.

Med hilsen

 

Tore

Sjøfarende og kystradiooperatør

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...