Jump to content

VHF Telefonsamtale til Farmor, misbruk av Tjøme Radio?


Sjøbliss

Recommended Posts

I dag var vi i båten for å gå over litt batterier og slikt før våren kommer skikkelig med fjerning av presenning og på med kalesjen igjen. Jeg hadde med meg minstemann og vi bestemte oss for at tiden var moden for test av VHF som ikke akkurat har vært brukt veldig mye. Jeg gjorde oppkall til Tjøme og ba om en telefonsamtale til farmor som var stor glede for guttungen som kunne få prøve litt. Er jo mye gøyere når man kan ta på ting! Jeg tenker at kystradioen er positive til at man gjør slikt for å holde kunnskapene om radioen "i fingra", stemmer det?

 

Tilleggsspørsmål; jeg vurderer også å kjøpe en liten håndholdt radio som ungene kan få med i jolla når de surrer rundt utenfor når vi er uthavner, bryter jeg da loven? Tenker å få en slik som flyter og er vanntett som de kan få med som vi kan kalle de inn igjen om de går for langt ut eller de f.eks. skal komme tilbake til middag o.l. Er jo ikke dumt heller at det er distress knapp på den om uhellet skal være ute. De vil ikke få lov å dra utenfor sikt (dvs 200-300 meter) så de vil ikke være "alene" på den måten. Det er vel strengt tatt ikke lov eller? 

 

Ha en riktig deilig onsdag, gleder meg til å komme i gang med sesongen! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jeg vil vel tro at Tjøme radio satte pris på samtalen til farmor :yesnod: Båtfolk flest benytter seg ikke av denslags tjenester lengre og vet kanskje ikke en gang at det er mulig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei Sjøbliss.

 

 

Nei det er IKKE misbruk av oss, det er jo en av de tingene vi er der for - vi skal hjelpe - om det er telefonsamtale til farmor, eller hjelp til andre ting - bruk oss, vi elsker utfordringer, og hyggelige samtaler til farmor.

At du lar minstemann prøve er veldig bra, klarer du å få rederinnen til det samme så er du godt i gang med opplæringen, viktig at alle ombord kan bruke den.

 

Kjøp du en håndholdt radio til minstemann, og lær han å bruke den, så kan han ta den med i jolla når dere er på tur, du er fremdeles ansvarlig for han, og han fanger fort opp hvordan ting gjøres. 

 

Er minstemann (og kanskje største) intressert er det mulig å komme innom på besøk, men da får du sende en Im så vi kan avtale ev når.

 

Lykke til

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Telefonen til farmor er jo en tjeneste som er inkludert i VHF tjenesten så misbruk er det ikke. Det er vel snarere slik SveinHa skriver- at operatørene setter pris på at razioene og tjenesten de leverer blir brukt. Å sende VHF med ungene er jeg mer skeptisk til, men det kommer selvsagt an på hvor godt "dressert" de søte små er... ;) I tråd med brukerbetingelsene for VHF radio er det neppe...

 

Edit: Slått på målstreken av en som i allefall har grunnlag for å uttale seg. :D

Redigert av HerJo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan diskuteres det HerJo, heter seg at den kan brukes om den er under oppsikt/kontroll av en person som har sertifikat.

Er junior i en liten båt innenfor synsavstand, jada den strekkes litt da, men det er veldig bra å få la de prøve seg, og ingen som "arresterer" noen for det.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Viktig å sjekke at ting fungerer og helt innafor med en tlf til farmor via VHF.

Ang poden og kommunikasjon: Hva med å kjøpe en radio pakke på ClasJula, expert etc eller en Cobra Walkie talkie. Kjøper en pakke med to walkie talkier i så kan dere bruke de uten å tenke på at dere forstyrrer noen!
Har brukt det før når jeg kitet på vidda for å ha kontakt med andre! Skal selv bruke det til sommer'n mellom båtene når vi er utpå for å slippe å bruke mobilen hele tiden. Er dere en gjeng så kan flere kjøpe og bruke samme kanal!

Redigert av Mistralen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har alltid sent handapparatet med poden når han har vært ute med lettbåten. Har da betydelig større rekkevidde med et 5W handapparat mor den stasjonære VHFen om bord med antenna 20m over havet. En det en får med to slike jala våkitåkier. Og skulle uhellet være ute kan han da også gå på kanal 16 å be om hjelp.

Et annet spørsmål som ikke direkte har med dette å gjøre men som sikkert noen av de som tydeligvis er i systemet kan svare på er:

Når jeg har en MF/HF stasjon i båten Typegodkjent maritim 150W stasjon. Men den er ikke registrert som skipsradio da jeg bruker den som amatørradiostasjon. Hvordan forholder det seg for å kunne bruke denne for å få koblet opp en telefonsamtale i et knipetak nåe en ikke har dekning på VHFen. kan en da eventuelt bare få samtalen ført på VHFen.

Link to post
Share on other sites

Kan diskuteres det HerJo, heter seg at den kan brukes om den er under oppsikt/kontroll av en person som har sertifikat.

Er junior i en liten båt innenfor synsavstand, jada den strekkes litt da, men det er veldig bra å få la de prøve seg, og ingen som "arresterer" noen for det.

Alt kan diskuteres, men det er jo ikke alltid nødvendig. Selvsagt helt OK at ungene får prøve seg og at hensikten er god, men poenget mitt var vel helst at det krever litt grunnopplæring. VHF er jo tross alt litt mer "alvorlige saker" enn en walkie-talkie...  :wink:

Link to post
Share on other sites

Alt kan diskuteres, men det er jo ikke alltid nødvendig. Selvsagt helt OK at ungene får prøve seg og at hensikten er god, men poenget mitt var vel helst at det krever litt grunnopplæring. VHF er jo tross alt litt mer "alvorlige saker" enn en walkie-talkie...  :wink:

 

Helt rett det Her Jo, men om den ansvarlige "far" har lisensen sin og sertifikat i orden, så klarer han sikkert å lære opp junior til det også. 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Man kan jo til å begynne med sette radioene i lav uteffekt, og setter på tastelås.

Så begrenser man området som dekkes, og man holder seg til avtalt kanal f.eks L1. 

Unngår at man trykker på direktevalg K16 og prater (tull) på denne. Har godt i den fella selv.

Link to post
Share on other sites

jeg har latt barna ha med seg VHF når de er ute med jolla, stiller den da inn på en arbeidskanal og vi bruker den på et fornuftig vis. Er etter min mening en viktig funksjon som fylles med dette, og det er veldig hyggelig å se at Benji og kolleger også er positive. Tror slik opplæring også kan forebygge de episodene en innimellom opplever der barn leker seg på kanal 16...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar! :) Jeg tenker slik som Framtia, vi har en håndsender som er stilt inn på kanal som sjelden brukes som vi kan kommunisere med ungene på. Eldstemann er 13 og vi har en kløktig 9 åring som også fikser det meste. Minstemann som var med på telefonsamtalen til farmor får nok ikke med seg noe ut i jolla alene nei :) Det å kunne å bruke slikt som VHF tenker jeg er en god ting slik at de er kjent med bruken om det en gang skulle være en situasjon som krever assistanse. De kan jo også få prøve å kalle opp Tjøme selv en gang vi skal ta en telefon, for så lenge jeg sitter vedsidenav så høres det ut som om det er innafor, og da tenker jeg jaggu det skal vi gjøre! Bruk av kanal 16 er selvsagt off limits om ikke jolla tar inn vann! :D

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med P.R.-båndet er at den yngre generasjonen har nytte av å lære seg å lytte på kanalen før oppkalling, for ikke å forstyrre, dernest gi klare meldinger som "kom" eller "over" og "ut" eller "slutt". Fristelsen til å skravle er omvendt proporsjonal med alder.

 

p.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar! :) Jeg tenker slik som Framtia, vi har en håndsender som er stilt inn på kanal som sjelden brukes som vi kan kommunisere med ungene på. Eldstemann er 13 og vi har en kløktig 9 åring som også fikser det meste. Minstemann som var med på telefonsamtalen til farmor får nok ikke med seg noe ut i jolla alene nei :) Det å kunne å bruke slikt som VHF tenker jeg er en god ting slik at de er kjent med bruken om det en gang skulle være en situasjon som krever assistanse. De kan jo også få prøve å kalle opp Tjøme selv en gang vi skal ta en telefon, for så lenge jeg sitter vedsidenav så høres det ut som om det er innafor, og da tenker jeg jaggu det skal vi gjøre! Bruk av kanal 16 er selvsagt off limits om ikke jolla tar inn vann! :D

:thumbsup: Støttes!

Link to post
Share on other sites

Har du tenkt på farmor?

Vi har øvd en del med speidere som har ringt hjem med VHF. Foreldre med unger på sjøen har en tendens til å bli nokså skremt når de får telefon fra Tjøme radio med beskjed om at det er en radiotelefonsamtale til dem.

De ser for seg ulykker og redningsaksjoner med en gang!

 

Tenk på hjertet til farmor og la heller ungene øve seg på svigermor ;-)

Mons

Link to post
Share on other sites

Har alltid sent handapparatet med poden når han har vært ute med lettbåten. Har da betydelig større rekkevidde med et 5W handapparat mor den stasjonære VHFen om bord med antenna 20m over havet. En det en får med to slike jala våkitåkier. O

 

Litt OT, men om du har en 28' Motorbåt må det vel egentlig se litt rart ut med en antenne 20m over havet....

(Båten står kanskje på land...)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hehe.... Jeg ble bare litt nysjerrig på hvordan seilbåt du hadde siden det stod 20m og da klarte jeg ikke dy meg når det står at du har en P28.

Nå har jeg tilbrakt mine siste 13år med ei fra Bodø, så jeg vet jo av erfaring at dere legger på "litt", men jeg synes det var i meste laget..... hehe

 

Tilbake til Topic, så synes jeg godt at man kan utstyre barn/barnebarn som man har tiltro til med en håndholdt VHF uavhengig av hva llovverket måtte påstå.

ETT missbruk av VHF'n så er det en uke uten tilgang til jolla.... Det svir nok mer enn noe annet for glade sommerbarn.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Tenk på hjertet til farmor og la heller ungene øve seg på svigermor ;-)

 

Vi ringte både farmor og mormor (svigermor!) før vi testa. Tenkte på hjertene ti begge to, ikke ratt sikkert de kjenner til båten "Sobasa" heller (i alle fall ikke ved kallenavn) så jeg forberedte de god. Mormor var på kafébesøk med en veninne så da ble det å teste hjertet til farmor i stedet! Gikk forøvrig bra med alle involverte parter! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Viktig å sjekke at ting fungerer og helt innafor med en tlf til farmor via VHF.

 

Ang poden og kommunikasjon: Hva med å kjøpe en radio pakke på ClasJula, expert etc eller en Cobra Walkie talkie. Kjøper en pakke med to walkie talkier i så kan dere bruke de uten å tenke på at dere forstyrrer noen!

Har brukt det før når jeg kitet på vidda for å ha kontakt med andre! Skal selv bruke det til sommer'n mellom båtene når vi er utpå for å slippe å bruke mobilen hele tiden. Er dere en gjeng så kan flere kjøpe og bruke samme kanal!

 

IPX2 ombord i båt? Eh, nei takk. Du må nok opp på dette nivået, http://www.clasohlson.com/no/Topcom-Protalker-PT-1078-PMR/38-4322, men da blir også prisen en annen.

 

Vil ellers sterkt anbefale en viss grunnopplæring før junior får stikke avgårde med VHF'en. Opplevde for noen sesonger siden noen unger på sjøleir i Oslofjorden som lekte reiseradioen på kanal 16.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Vel kan jo få så mange slags reaksjoner på telefonsamtaler. I 1979 fikk båten jeg jobbet på montert satelittelefon, og da jeg for første gang ringte hjem til min mor på den å sa som sant var at jeg var i Trinidad trodde hun ikke noe på det. Hun mente jeg drev jø med henne å måtte stå i telefonkjosken borti gata. Hun var jo vant med å høre meg på kortbølgen over Rogaland radio å satelittelefon hadde hun aldri hørt om.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...