Jump to content

VHF Telefonsamtale til Farmor, misbruk av Tjøme Radio?


Sjøbliss

Recommended Posts

Dette med telefonsamtaler over VHF kan være av stor underholdningsverdi.

Har en onkel på vestlandet som for mange år siden hadde politiradio, og han og fruen hadde mye moro av å høre på en lokal fyrvokter som ringte elskerinnen på land til fast tidspunkter og lirte av seg de mest fantastiske kjærlighetserklæringer....   :cool:

Link to post
Share on other sites

Å, glade sommerdager før mobiltelefonens inntog! De gangene båtferien falt sammen med rekordnedbør og det var lite å finne på, var det alltid underholdning å høre på arbeidskanalene etter at Tjøme radio hadde sendt trafikklisten, lang som et vondt år. Det beste var de som snakket såpass høyt at man hørte dem "gjennom røret" og følgelig også svakt på kyststasjonens ut-frekvens - og man kunne følge begge parter i samtalen. Erindrer aksjehandel (med utpreget nasal beste vestkant-uttale), booking av hotellrom, tårevått opphør av forlovelse og diverse annet som kunne belyse hvorfor taushetsløftet var relevant.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Spørsmål: 

Jeg har pr dd ikke hatt akutt behov for VHF'en ombord, men bruker den mest skip-skip, og lytting til K16. 

Men jeg har da gjort et par test-oppkall til Tjøme, for å kontrollere at den virker som den skal, i den forbindelse så kaller jeg opp etter alle kunstens regler "etter boka", med gjentagende kallenavn etc. 

alt virker, god respons fra Tjøme, og alt er vel, flink og stolt som husket å kontrollere utstyret mitt.  

Så overhører jeg et titalls andre som gjør det samme, men mer i stilen "øøøh, hallo Tjøme? dette er XXX, Jeg skull'a testa radio'n jeg..."  

plutselig føler jeg meg litt som "nørden på forreste rad i klassen"  :giggle:

Er det bare blitt generellt slappere dette her, eller er det mest viktig at ting gjøres "riktig" når man er i nød etc? 

Link to post
Share on other sites

Spørsmål: 

 

Så overhører jeg et titalls andre som gjør det samme, men mer i stilen "øøøh, hallo Tjøme? dette er XXX, Jeg skull'a testa radio'n jeg..."  

plutselig føler jeg meg litt som "nørden på forreste rad i klassen"  :giggle:

Er det bare blitt generellt slappere dette her, eller er det mest viktig at ting gjøres "riktig" når man er i nød etc? 

 

He he.

 

Joda, det kommer noen "rare" oppkall til oss med jevne mellomrom. Alle skal nå få svar lell, og det er nok det viktigste - men ja, den rarest har vi sikkert ikke hørt ennå.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Har en ikke "rett rutine" ved radiosjekk tviler jeg på ar det blir bedre ,  i en nødssituasjon. Tørrtrening er lurt.

Laget denne en på en lest  herfra.    http://kystradio.no/bedrift/kystradio/noedprosedyrer-og-kanalplaner/

 

Har  skrevet inn båtens data,  laminert den og er tilgjengelig ved VHF`n

 

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Helt ærlig så har jeg ikke brukt Vhfen en eneste gang siden jeg tok lappen sist vinter. Den står på når jeg er ute med båten så jeg lytter på kanal 16 i det minste. Men det gjorde jeg også før jeg tok lappen...

 

Skal ikke si at det var bortkasta penger, en dag får jeg plutselig bruk for den men da husker jeg neppe noe som helst av prosedyrene så det får bli som det blir. 

 

Som fritidsbåtbruker blir ikke bruken regelmessig og ofte nok til at kunnskapen vedlikeholdes. Og når de formelle kravene er som de er for bruk så blir det til at en gruer seg for å bruke den, en ond sirkel. 

--------

 

Godt å høre at en ikke blir irettesatt om en ikke gjør ting etter boka. Har faktisk stått med røret i hånda og tenkt jeg skulle kalle opp for å teste vhfen men har droppet det. Rett og slett fordi en er redd for å dumme seg ut, "hele verden" lytter på og det sitter i en redsel for å gjøre feil. 

Link to post
Share on other sites

Helt ærlig så har jeg ikke brukt Vhfen en eneste gang siden jeg tok lappen sist vinter. Den står på når jeg er ute med båten så jeg lytter på kanal 16 i det minste. Men det gjorde jeg også før jeg tok lappen...

 

Skal ikke si at det var bortkasta penger, en dag får jeg plutselig bruk for den men da husker jeg neppe noe som helst av prosedyrene så det får bli som det blir. 

 

Som fritidsbåtbruker blir ikke bruken regelmessig og ofte nok til at kunnskapen vedlikeholdes. Og når de formelle kravene er som de er for bruk så blir det til at en gruer seg for å bruke den, en ond sirkel. 

--------

 

Godt å høre at en ikke blir irettesatt om en ikke gjør ting etter boka. Har faktisk stått med røret i hånda og tenkt jeg skulle kalle opp for å teste vhfen men har droppet det. Rett og slett fordi en er redd for å dumme seg ut, "hele verden" lytter på og det sitter i en redsel for å gjøre feil. 

 

Kom igjen Pinkvin, kjør du bare ett test mot Kystradioen, og om du gjør det på en av arbeidskanalene våres, så er det bare vi som hører deg - og da dummer du deg ikke ut "for hele verden" som du skriver.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Spørsmål: 

Jeg har pr dd ikke hatt akutt behov for VHF'en ombord, men bruker den mest skip-skip, og lytting til K16. 

Men jeg har da gjort et par test-oppkall til Tjøme, for å kontrollere at den virker som den skal, i den forbindelse så kaller jeg opp etter alle kunstens regler "etter boka", med gjentagende kallenavn etc. 

alt virker, god respons fra Tjøme, og alt er vel, flink og stolt som husket å kontrollere utstyret mitt.  

Så overhører jeg et titalls andre som gjør det samme, men mer i stilen "øøøh, hallo Tjøme? dette er XXX, Jeg skull'a testa radio'n jeg..."  

plutselig føler jeg meg litt som "nørden på forreste rad i klassen"  :giggle:

Er det bare blitt generellt slappere dette her, eller er det mest viktig at ting gjøres "riktig" når man er i nød etc? 

 

I de farvann jeg ferdes synes jeg stort sett folk er godt oppegående på ekspedisjonsforskriftene. Det største problemet jeg opplever, og det var de mye av i fjor, er at folk ikke respekterer at skip-til-skip kanaler allerede er i bruk. Det var stadig ulike turkamerater som kranglet om samme kanal.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...