EiSvIn Startet 31.Mars.2016 Del på Facebook Startet 31.Mars.2016 (redigert) Godtfolk. Jeg går med tanker om å flytte på løygangen og storseilskjøtet på min Maxi 108. Den er nå festet til et cocpitbord, og jeg føler at tauet er i veien uansett hvor jeg forsøker å legge det. Jeg fant et bilde av en Maxi 108 hvor dette var flyttet til akterdekket, noe som frister. Hva tenker dere om dette? Jeg driver bare med relativt enkel familie-turseiling, og ikke noe regatta. Ikke har jeg noen planer om å gå ut i storm heller. Tanken er altså å flytte det fra blå til gul markering på tegningen. Bekymringen min ligger i hvor mye krefter som går i storseilskjøtet. Ved en ufrivillig jibb så rykker det ganske godt til, så det må jo dimensjoneres for å tåle noen newton. Men hvor mye krefter er det egentlig det dreier seg om? Så mye at det bør støpes forsterkninger i akterdekket, eller vil det tåle belastningen om jeg bare legger inn en solid plate for å fordele krefter utover på undersiden? Her er bilde av en Maxi 108 dette er gjort, bildet er hentet fra en spansk annonse. Er det noe poeng med å dele opp festet på bommen slik det er gjort her? Jeg ville jo egentlig tro at kreftene her er mindre enn kreftene som virker på bomen på det orginale festet midt på? Er det noen andre gode grunner til at jeg burde la være, eller som kan være lurt å tenke på før jeg setter igang? Redigert 31.Mars.2016 av EiSvIn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 31.Mars.2016 Del på Facebook Svart 31.Mars.2016 Lengre bak er positivt mhp fordelingen av krefter. Men vær oppmerksom på at du ved jibb vil ha et skjøte som vil legge seg/passere over styreposisjonen. Om du er uheldig her kan det gi skade på folk og utstyr. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Alf Lande Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Hei, Jeg har gjort denne jobben, og er meget godt fornøyd. Oppnår en ryddig cocpit og samtidig lett tilgang til skjøtet. Jeg har montert ei talje midt under skjøteskinna i akterkabinen som overfører kreftene ned i skottet i forkant av køya i akterkabinen. Dette kan jeg anbefale på det varmeste. Alf Lande Mobil 95982671 Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 15.Juli.2016 Del på Facebook Svart 15.Juli.2016 Lengre bak er positivt mhp fordelingen av krefter. Men vær oppmerksom på at du ved jibb vil ha et skjøte som vil legge seg/passere over styreposisjonen. Om du er uheldig her kan det gi skade på folk og utstyr. I så fall kan/bør dette kombineres med en jibbpreventer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.