Jump to content

Flytte løygang på Maxi 108

EiSvIn

Recommended Posts

Godtfolk.

Jeg går med tanker om å flytte på løygangen og storseilskjøtet på min Maxi 108. Den er nå festet til et cocpitbord, og jeg føler at tauet er i veien uansett hvor jeg forsøker å legge det. Jeg fant et bilde av en Maxi 108 hvor dette var flyttet til akterdekket, noe som frister.

Hva tenker dere om dette? Jeg driver bare med relativt enkel familie-turseiling, og ikke noe regatta. Ikke har jeg noen planer om å gå ut i storm heller. bilde

Tanken er altså å flytte det fra blå til gul markering på tegningen.

Bekymringen min ligger i hvor mye krefter som går i storseilskjøtet. Ved en ufrivillig jibb så rykker det ganske godt til, så det må jo dimensjoneres for å tåle noen newton. Men hvor mye krefter er det egentlig det dreier seg om? Så mye at det bør støpes forsterkninger i akterdekket, eller vil det tåle belastningen om jeg bare legger inn en solid plate for å fordele krefter utover på undersiden?

bilde

Her er bilde av en Maxi 108 dette er gjort, bildet er hentet fra en spansk annonse. Er det noe poeng med å dele opp festet på bommen slik det er gjort her? Jeg ville jo egentlig tro at kreftene her er mindre enn kreftene som virker på bomen på det orginale festet midt på?

Er det noen andre gode grunner til at jeg burde la være, eller som kan være lurt å tenke på før jeg setter igang?

Redigert av EiSvIn (see edit history)
  • 3 måneder senere...

Hei,

Jeg har gjort denne jobben, og er meget godt fornøyd. Oppnår en ryddig cocpit og samtidig lett tilgang til skjøtet.

Jeg har montert ei talje midt under skjøteskinna i akterkabinen som overfører kreftene ned i skottet i forkant av køya i akterkabinen.

Dette kan jeg anbefale på det varmeste.

Alf Lande

Mobil 95982671

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...