Jump to content

Veteran Båtmotor (Antatt ca 1920) Gis Bort


Bay_liner

Recommended Posts

Har en gammel båtmotor som jeg ønsker å gi bort fremfor å skrape hvis det er noen interesse.

 

Motoren er antagelig en gammel parafinmotor som visstnok var typisk for mindre slepebåte for tømmer. Det kan være linker til Plankebyen i denne sammenheng men dette er ikke verifisert.

 

Motoren er 1 sylindret totakt på 2,13l slagvolum. Ca 15 hk. Utstyrt med et enkelt injection system.

 

Jeg ble en gang tipset om at det kunne være en Skandia Motor (Produsert på Nordvestlandet?) men det er ingen ID på selve motoren.

 

Ta kontakt via IM om det skulle være interesse.

 

bilde

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takker for tips og forslag. Har ikke kommet noe videre i hva det kan være for slags motor men den virker større enn de som er nevnt her.

 

Vil bare nevne at dette er en nokså stor motor i sin tid oppgitt til 15 hk, Svinghjulet er 50cm i dia og høyde fra nederst på svinghjulet til ca topplokk er ca 60 cm. Boring x Slag er ca 14 x 14 cm.

 

Den var utstyrt med batteritenning for start og magnet for drift. Nydelige messingdetaljer bla injectorkammer, vannpunmper mv.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Topplokket mangler dessverre. Den siste eieren av båten hadde demontert de av en eller annen grunn, senere sank båten og den ble liggende under (ferskvann) i nesten 30 år. Jeg forsøkte i sin tid å spore opp topplokket men det viste seg umulig og siden jeg ikke vet hva slags motor det er ble det vanskelig å finne en erstatning.

 

Motoren er lagret i Sande sør for Drammen.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Legger ut noen flere bilder som viser detaljer bedre.

 

Motoren var sunket i ferskvann i 29 år og stod opp ned i sand/leire. Den var mulig å tørne etter opptak. Etter at "blomsterrusten" var fjernet var den nesten som "ny" under og etter at den ble smurt inn med rustolje stoppet korrosjonen helt.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...