Jump to content

Led striper som navigasjons lys, er det "lov" ?

LeviCorsair

Recommended Posts

Er heller ikke av den oppfatning at topplanterna nødvendigvis skal stå foran sidelanternene, men kanskje utsagnet kommer av en illustrasjon i boka til båtførerprøven eller lignende? Har flere ganger sett lignende illustrasjoner som dette, noe som gjerne kan føre til en misoppfatning angående lanternenes plassering i forhold til hverandre.

Topplanterna skal vel i utgangspunktet være over de fargede (slik jeg har forstått det), men min båt ble levert med de fargede over topplanterna originalt. For seil skrur jeg på kombilanterna i toppen av masta (rød/grønn/hvit), men går jeg for motor skrur jeg også på den hvite topplanterna som befinner seg noen meter lengre nede i masta. Spesielt, men ingen har nå stoppet meg av den grunn :wink:

For seil, er vel "Tricolore" i toppen det man trenger.

For motor, er nedre lanterner + Nav-light i masten i bruk. Man vil ikke ha lys nede når man seiler om natten. På bidevind vil da styrbord eller babord lanterne kunne lyse opp forseilet og forstyrre nattsynet fremover.

På Ferdern, har jeg på alt av lanterner gjennom Drøbaksundet.... man vil da bli sett. Det er kaos nok med styrbord/Babordsituasjoner pr minutt til at man ikke skal tenke på om man blir sett i tillegg.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Skjønne ikje at det e lov med sånn tricolor opplegg. Skal jo nesten ingen avstand til før man lure på korsn retning båten går. E jo umulig å se

Det problemet har ikke jeg. Enten ser jeg bare rød eller grønn, og da vet jeg at jeg ser siden på båten. Ser jeg begge fargene er vi på møtende kurs, om enn ikke helt rett imot. Ser jeg bare hvitt så er jeg bak båten, og fordi jeg har treg båt er det relativt liten risiko for kollisjon (med mindre jeg misforstår og egentlig ser en ankerlanterne - da kan jeg kanskje tro at båten beveger seg i samme retning som meg mens den egentlig ligger stille).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

I Dårlig vær, skal du være glad at seilbåten på kryssende kurs har lys over havoverflaten om du kommer fra dens le side.

Lanternen på pullpit vil store deler av tiden være under bølgehøyden mellom dere og ellers lyse mest skrått ned i vannet.

Er det så lavt skydekke at topplanternen ikke vises, så blir vel det også kalt tåke og da skal en gi tåkesignaler i tillegg til lanterneføring.

RSL

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...