LeviCorsair Startet 4.April.2016 Link til dette innlegget Startet 4.April.2016 Hei Fant Led-striper på ebay, som kan brukes som navigasjons-lys.. Er det lov som de viser på bildene http://www.ebay.com/itm/Bow-LED-1-Ft-Submersible-Red-Green-Navigation-Light-Waterproof-Marine-Boat-12V-/141785338362?hash=item21031091fa:g:UZUAAOSw3xJVZQGz&vxp=mtr http://www.ebay.com/itm/3x-Boat-Navigation-LED-Lighting-RED-GREEN-WHITE-12-Waterproof-Marine-LED-Strips/162008820538?_trksid=p2045573.c100034.m2102&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D35375%26meid%3D494390ccdb0a40a394d1f49038de4f96%26pid%3D100034%26rk%3D7%26rkt%3D8%26sd%3D111922098847 Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Faxen Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 De skal jo ha avgrenset lysvinkel, så mitt svar er nei, hvis det ikke har kommet nye regler, noe jeg tviler på. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hulda Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Det der kan umulig være lov. Sitér dette innlegget Link to post
LeviCorsair Svart 4.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Var det jeg også tenkte... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Popeye70 Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Ikke lovlig. Hvordan skal du sørge for at hver lanterne lyser rett forover og ut til siden med en bue på 112,5 grader? Det blir vanskelig med en horisontal LED-stripe. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
alfaalfa Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Det beste med dette er at de har byttet grønt og rødt.... det er vel godt gjort Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 med alle godkjente lanterner følger ett sertifikat på att de oppfyller vilkårene i Colregs. der står også hvilke pærer som er godkjent i lanternehuset. tror ikke det finnes noe sert. på disse Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars og Sirius Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Det er jo tillitsvekkende at de har byttet om s og b. Dessuten skal sidelanternene være montert bak topplanternen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Dessuten skal sidelanternene være montert bak topplanternen. Hvor har du det i fra? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Sikkert en spøk. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Sikkert en spøk. Vi får tro det men sikker er jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Dessuten skal sidelanternene være montert bak topplanternen. har eg aldri hørt før Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 De aller fleste seilbåter har lanterner montert ved Pullpit, så da vil "Lanternepolitiet" i så fall få en travel tid fremover. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Hakkannen Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Er heller ikke av den oppfatning at topplanterna nødvendigvis skal stå foran sidelanternene, men kanskje utsagnet kommer av en illustrasjon i boka til båtførerprøven eller lignende? Har flere ganger sett lignende illustrasjoner som dette, noe som gjerne kan føre til en misoppfatning angående lanternenes plassering i forhold til hverandre. Topplanterna skal vel i utgangspunktet være over de fargede (slik jeg har forstått det), men min båt ble levert med de fargede over topplanterna originalt. For seil skrur jeg på kombilanterna i toppen av masta (rød/grønn/hvit), men går jeg for motor skrur jeg også på den hvite topplanterna som befinner seg noen meter lengre nede i masta. Spesielt, men ingen har nå stoppet meg av den grunn Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 For seil, er vel "Tricolore" i toppen det man trenger. For motor, er nedre lanterner + Nav-light i masten i bruk. Man vil ikke ha lys nede når man seiler om natten. På bidevind vil da styrbord eller babord lanterne kunne lyse opp forseilet og forstyrre nattsynet fremover. På Ferdern, har jeg på alt av lanterner gjennom Drøbaksundet.... man vil da bli sett. Det er kaos nok med styrbord/Babordsituasjoner pr minutt til at man ikke skal tenke på om man blir sett i tillegg. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Hakkannen Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Nedre lanterner har båten min sannsynligvis aldri hatt, finner i alle fall ikke merker etter slikt. Så det er nok gjerne litt forskjeller ute og går. Det viktigste er vel at sektorene (og fargene) er riktige og ikke minst at riktige lanterner blir brukt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Jeg har rigget Hulda slik at om pæra i tricolor kutter, så kan jeg allikevel ha seillanterner med sidelanterner og akterlanterne (som nå er skiftet til LED og til sammen bruker mindre strøm enn tricolor). Sitér dette innlegget Link to post
LeviCorsair Svart 5.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 (redigert) Sånn her ser det ut på min daycruiser - originalt. 360grader hvitt lys lengst bak. Redigert 5.April.2016 av LeviCorsair (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Eddiken Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Skjønne ikje at det e lov med sånn tricolor opplegg. Skal jo nesten ingen avstand til før man lure på korsn retning båten går. E jo umulig å se Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Skjønne ikje at det e lov med sånn tricolor opplegg. Skal jo nesten ingen avstand til før man lure på korsn retning båten går. E jo umulig å se Det problemet har ikke jeg. Enten ser jeg bare rød eller grønn, og da vet jeg at jeg ser siden på båten. Ser jeg begge fargene er vi på møtende kurs, om enn ikke helt rett imot. Ser jeg bare hvitt så er jeg bak båten, og fordi jeg har treg båt er det relativt liten risiko for kollisjon (med mindre jeg misforstår og egentlig ser en ankerlanterne - da kan jeg kanskje tro at båten beveger seg i samme retning som meg mens den egentlig ligger stille). Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Eddiken Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Har hørt flere som har sagt det her, og det e at når en båt kommer rett imot, så ser man bare ei lyskula, greit nok hvis båten går sånn at man ser enten rød eller grønn, men eg syns det e litt tullat, spessielt når det e dårlig vær, å lysan i masta blir borte i sjyen (sjark) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 (redigert) I Dårlig vær, skal du være glad at seilbåten på kryssende kurs har lys over havoverflaten om du kommer fra dens le side. Lanternen på pullpit vil store deler av tiden være under bølgehøyden mellom dere og ellers lyse mest skrått ned i vannet. Er det så lavt skydekke at topplanternen ikke vises, så blir vel det også kalt tåke og da skal en gi tåkesignaler i tillegg til lanterneføring. RSL Redigert 6.April.2016 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Eddiken Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Eg meinte no at sjarkan har sånn der tøvopplegg te lanterne :) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Man vil ikke ha lys nede når man seiler om natten. Klart man vil; hvordan skal man ellers få lyst opp delfinene? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Klart man vil; hvordan skal man ellers få lyst opp delfinene? Masse blå LEDs under vannlinja, seff. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.