Jump to content

Drivreim til impeller "tar ikke"

Gimlet

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en impellerdrivreim som ikke klarer å dreie impelleren om jeg ikke gir den en liten dytt mens motoren går (gjerne en mindre heldig løsning). I utgangspunktet burde det vel egentlig bare være å skifte reimen, men det er ikke mulig å hekte den av drivhjulet uten å demontere hele platen som sjøvansspumpen er festet i.

Reimen virker relativt slakk (klarer å "dra" den 1-1,5cm) og er satt sammen av mange ledd.

Spørsmålet mitt er følgende:

Er det mulig at det er noe i selve impelleren som gjør at den får for mye motstand til å starte å dreie uten "hjelp"? Den er relativt tung å vri med håndkraft hvis motor er avslått. Og hvordan strammer man/demonterer en slik reim? Finnes det en type verktøy man kan bruke eller er må pumpen demonteres?

Legger ved en link til bilde her av typen reim det er snakk om:

bilde

Takk for hjelpen :yesnod:

Dette systemet/prinsippet er eldgammelt. Den gangen det ble utviklet, var det i bruk på nokså langsomtgående drifter, og særlig der det var vanskelig å tre på en rem som ikke hadde skjøt. Og det er vel der patenten hører hjemme, på langsomtgående drifter. For en vanlig pumpe ville jeg erstattet denne remmen med en vanlig kilerem.

Denne remmen hører hjemme i tiden da flatremmer laget av 'balata' og lær var i skuddet.

Nødreim, ja. Det var greit å vite! Er ganske tungvint å bytte ut reimen virker det som, og at det nok er det som er grunnen til at forrige eier valgte "løsningen".

Selve impellerhjulet roterer med litt motstand ved manuell rotering og dytter vann igjennom som den skal, så tipper det er reimem som er syndebukken her.

Hvordan monterer man da på en ordentlig reim når svinghjulet er omsluttet av en plate? Og finnes det en metode for å bedømme hvilken type reim man egentlig skal bruke?

Legger ved et bilde av løsningen slik den fremstår i dag bilde

Er nok behov for en vask, ja.

Sjøvannspumpa står vanligvis på den andre enden av motoren. Her drives den av akslingen mellom motor og gearboks, så noe hjemmesnekra ut. Ser ingen mulighet til å bruke en vanlig kilereim her. "Patenten" burde ha en strammemulighet.

Fremdeles gjeldar at hvis reima du har er så slitt at den bunner i reimhjulet vil den slure å må skiftes, da med en tilsvarende skjøtbar reim

Hvordan du lettest monterer ei kilereim har jeg ingen formening om uten å se nærmere på motoren.

Men å finne rett type reim er relativt greit. Du må måle bredden på sporet. Reimene kommer som Z, A, B, C osv. Z-reima er 10mm brei, A-reima er 13mm brei og B-reima er 20mm brei (fritt etter hukommelsen...) Reima skal ligge helt øverst i sporet på reimskiva. Den skal under noen omstendighet ikke ta i bunn på sporet, da mister du grepet. Friksjonen skal være mellom flankene.

Det som er litt værre hos deg er å finne den rette lengden. En måte er å ta en gammel reim i rett profil og kappe. Legg den i sporet, og stram den opp. Så setter du et tusjmerke på den rette lengden. En annen måte er å måle senteravstand mellom reimskivene, og kompansere for radiene på hver skive. Kan bli litt leit å få det helt nøyaktig. Du må bruke midlere diameter på skivene, dvs. ca midt i reima.

For meg ser det ut som du bør beholde tilsvarende "reim" som nå, da det ser ut til å gå dårlig å skifte til en normal reim. Dette sier jeg uten å ha noen erfaring med slik reim som du har. Men en reimdrift som bare drar en impellerpumpe skulle ikke være noen stor utfordring.

Først bør du sjekke at den ikke er så slitt at den bunner i sporet. I så tilfelle bør du få tak i en ny.

Deretter bør du få montert den passe stram. Det er mulig du kan oppnå det ved å ta bort et ledd, men det beste ville være om du også kan modifisere festet av pumpa, for eksempel med avlange hull, slik at den kan flyttes utover/innover. Kanskje festet allerede er laget slik? Det fremgår ikke tydelig av bildet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hei og takk for alle svar. Motoren det er snakk om er noe så sjeldent som en Standard Diesel 23c, som ble brukt i Massey Ferguson FE-35-traktoren fra femtitallet. Mer info om denne her:

http://www.tractordata.com/farm-tractors/006/0/4/6042-ferguson-fe-35-engine.html

Når det kommer til mariniseringen er jeg mer usikker på hvem som har gjort denne.

bilde

Reimen er ganske stram og tror ikke jeg kan får til å fjerne et helt ledd. Er heller ikke mulig å justere høyden på impelleren uten å lage noen avlange hull. Skal se om jeg får sett under reimen hvor dypt den ligger i sporet.

Reima ligger dypt I sporet ja. Da trengs det ny reim og ev. nye reimskiver om disse er utslitt. 

Pumpa ser ut til å være festet til noe som ligner et vinkeljern. Dette ser ut til igjen å være boltet til den tykke stålplata under sjøvannspumpa.

Det bør være mulig å modifisere dette med avlange huller slik at reima kan strammes.

Alternativt montere sjøvannspumpa I forkant av motoren. Det er sikkert bare et enkelt spor på veivakselreimhjulet, men dette kan du løse med å montere et dobbet reimhjul på dynamoen og drive pumpa derfra.

Begge deler bør være mulig om du er mekkekyndig eller har noen som kan hjelpe deg.

Redigert av TMe (see edit history)

Hei.

Har faktisk liggende en kilerem som kan skøytes, den stod på hydraulikk pumpen på sabben da jeg kjøpte sjarken. 

Tror den ligger i båten enda.

Det er nok mulig å kunne bruke den for jeg dro da lenken med krepseteiner opp fra 200 meter med den reimen. 

Så får du ikke skiftet til skikkelig reim så fins det skøytbare reimer og lås i markedet.

Lykke til.  :thumbsup:

Pumpedrift via dynamo vil nok by på en del tekniske utfordringer, men bør være fullt mulig i praksis. Spørs bare hvor mye energi man er villig til å bruke på en slik løsning.

Ser ut for meg at dagens festebrakett for sjøvannspumpa er demonterbar. Det burde derfor være mulig å sette denne i skrustikka og file ut noen avlange huller, gjerne da i begge ender.

Dersom reima bunner vil den slure , dette selv med stram reim. Er reimhjulene utslitt må disse skiftes.

Vi får vente å se hva tilbakemeldinger vi får fra trådstarter.

Redigert av TMe (see edit history)
  • 1 måned senere...

Har vært opptatt med annet trebåtarbeid de siste månedene, og lagt problemet her litt til siden (frem til nå). Demonterte sjøvannspumpen for å inspisere reim/impeller nærmere og den bunner helt ned i sporet, som Rune Totland påpeker tidligere her. Tror det er ganske uaktuelt å montere sjøvansspumpen i forkant av motoren, da jeg ikke er kyndig nok til at det blir en drift å stole på, og profesjonelt arbeid nok kommer til å koste mer enn motoren er verdt.

Det virker altså som løsningen er å bytte ut reimen og eventuelt lage spor for stramming da dette ikke ser videre komplisert ut (bare å bruke et metallbor til å forlenge hullene?). Problemet er at denne reimen virker nær sagt umulig å finne erstatning til. Noen som kjenner til en forhandler av disse i Norge? :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...