Jump to content

Structurescan 3D & Ekstra giver ?

Vansjo

Recommended Posts

Hei,

Vurderer en Structurescan 3D giver  til Lowrance HDS Gen3 og har forstått det slik at jeg også trenger en ekstra giver.

Oppholder meg stort sett i mindre innsjøer fra 1-20m dybde og er en sjelden gang i saltvann.

Noen som har noen anbefalinger på ekstra giver ved siden av SS3D ?

Ser TM150M nevnes som en bra giver men passer denne i slike forhold ?

Erfaringer med SS3D, spesielt i grunnere vann mottas også med takk :)

I praksis må du ha en giver for tradisjonelt ekkolodd i tillegg til StructureScan. Med tanke på dybdene du opererer på er HST-WSBL et godt valg, Airmar TM150M er et veldig godt valg. Jeg bruker TM150M i Vansjø selv. :)

Vær obs på at TM150M kjørt med CHIRP og StructureScan forstyrrer hverandre hvis de brukes samtidig. Løsningen er å enten skru opp støyfilteret eller bruke TM150M i låst frekvens på 83 kHz mens du bruker StructureScan.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Hei,

Mange takk for godt svar og gode tips! :)

Satser på mange fine turer i Vansjø og andre Østfold-innsjøer i sommer med ekkoloddet på logging for dybdekart.no :-).

Etter 20 år til/fra Vansjø har jeg kjørt på de fleste skjærene et par ganger allerede, men håper GPS/dydbekart skal redde meg fra å kjøre på de jeg ikke har stiftet bekjentskap med enda..

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har polert propellen i sunda :)

Er det forresten interessant for dybdekart.no med logging fra SS3D eller fra TM150M giveren eller er det ikke på giveren man konfigurerer selve loggingen ?

Ser forøvrig at Navionics har et Gold49XG kart for Vansjø, vet du om skjær er merket av på dette kartet ?

Navionics sitt kart for Vansjø er basert på det offisielle kartet, pluss litt brukerdata. For Vansjø er det ikke å anse som annet enn grovt veiledende. :) Kartet på Insight Genesis er gratis og ikke så værst, men mangler endel steiner siden folk kjører rundt steinene når de logger. Uten å skryte alt for mye av eget prosjekt er kartet til dybdekart.no klart det beste. Årsaken er delvis pliktoppfyllende logging fra våre brukere, og delvis at jeg er ganske godt kjent og kan tegne inn stein som ikke vises på satellittbilder. Men det er gull å få en "logger" til, det er mye vann å dekke. :)

Vi henter våre data fra 2D-giveren din. Det er ganske enkelt en kombinasjon av dybde fra ekkoloddet og posisjon fra GPSen din. HDSen lagrer ett slikt punkt per ca 0,8 sekunder. Foreløpig kan ikke data fra SS 3D brukes, og for å være ærlig er jeg skeptisk til å bruke den for dybde selv om vi rent teknisk kunne gjort det. Uten kontroll på pitch/ roll/ heave blir feilmarginene store.

Ingen. :)

Den gir kun en punktmåling. Målingen tilsvarer det grunneste punktet innenfor konevinkeken. Vi interpolerer så mellom punktene, dvs beregner dybden mellom de.

Som du kanskje vet kan du også live-kartlegge mens du kjører. Med Navionics Boating appen på smarttelefon eller nettbrett koblet til HDSens WIFI. Live-funksjonen fungerer også uten å ha betalt for kart.

Ja, TotalScan er bare giveren, men hvis jeg har forstått det rett trenger man bare totalscan, ikke structurescan + ekkoloddgiver hvis jeg har forstått reklamen rett når det gjelder foring av 3D-boksen. Har man SS og EK-giver fra før er det greit nok, men står man uten noen givere i den hele tatt er det vel bedre å bare kjøpe TS.

Blir artig å se hva du kommer opp med, for jeg har en HDS Gen3, en SS-giver og en vanlig Lowrance Ekkolodd-giver på hekken i dag. 3D-boksen utløser en mild kløe i lommeboka...  :giggle:

Fra Seatronic:

Lowrance TotalScan hekkgiver
2.795,-
  • Produkt nr: LOW12568001

TotalScan™ er en alt-i-ett-giver som passer til Broadband- og CHIRP-ekkolodd med StructureScan® HD- og DownScan Imaging™-teknologi. Dette gjør det mulig å både spore fisk, og søke etter undervannsstrukturer med den samme giveren 

Hovedfunksjoner
* Innbygget Broadband, CHIRP, StructureScan HD og DownScan Imaging™
* Støtter Broadband-ekkoloddfrekvenser på 83/200 kHz
* Støtter middels og høye CHIRP-frekvenser
* Støtter StructureScan®-frekvenser på 455/800 kHz
* Fullstendig kompatibel med Lowrance HDS Gen3, HDS Gen2 Touch, Elite-
  7Ti og Elite-5Ti
* Kompatibel med enkelte eldre skjermer (krever TotalScan-givereradapter ─ 
  SideScan støttes ikke på eldre produkter)

Redigert av Honduras (see edit history)

HDS Gen 3 og Elite Ti kan bruke TotalScan, men selv om jeg skjønner at det kan være fristende med "alt i ett"-givere så har de definitivt sine ulemper. Feks vil lengden på giveren gjøre det vanskeligere å montere/ justere giveren for OK prestanda i plan. Samtidig er det begrenset hvor bra kvaliteten på 2D-elementene i TotalScan er, TM150M er i en helt annen klasse.

Men når det er sagt har jeg kjøpt en Elite 7 Ti med TotalScan selv, som skal på "hytteraceren" i Vansjø. På 5 meters dyp er TM150M unektelig litt overkill. :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...