Jump to content

VP D4 Drev vil kun tilte opp.


jwremer

Recommended Posts

Har en Scand 7800 Tropic fra 2007 med en VP D4-225. Usikker på hva drevet heter. 

Har søkt litt på forumet og funnet at flere har vært borti lignende problem.

Saken er som følger....

Fikk en feil med tilten på drevet på slutten av sesongen i fjor.
Både opp og ned på kontrollpanel kjører drevet opp. 
Prøvde å bytte om på de to releene som styrer opp og ned, fortsatt kjørte den kun opp.
Måtte til slutt "tjuvkoble" med en ledningsstump for å få ned drevet til 0-stilling. 
Tydelig at releer, pumpe og hydraulikk fungerer, kan det være noe galt med knappene i panelet?
Noen som har erfaring med dette eller noen gode tips?

Takk for all hjelp!

Link to post
Share on other sites

Kjipt, tror jeg blir nødt til å demontere hele panelet med alle knappene for å komme til på baksiden, mulig det går an å komme til fra undersiden. Da får jeg forsøkt å tvangskjøre ned for å finne ut om det er bryteren som det er noe galt med. Det rare er at jeg fikk kjørt ned når jeg koblet pluss til utgangen på releesokkelen.

Link to post
Share on other sites

Bør være greit å finne ut om det er bryteren. Hvis det er den så vil et og samme rele (ved pumpen) aktiveres uansett hvilken bryter som betjenes.

Få med deg en som kan legge en hånd på hvert rele mens du betjener bryter.

 

Hvis ene releet aktiveres på opp og det andre på ned, og drevet fortsatt går bare opp, er det mer sannsynlig at feilen ligger på hydraulikksiden.

 

Edit: kan være andre feil med el delen også, men dette er en god plass å begynne.

Redigert av Sjøfare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et lignende problem, da hadde det satt seg et rusk i en bypass ventil ellno slik at når pumpa gikk en vei så sikrulerte veska bare rundt bypass.. andre vei funka fint.. 

 

Dette var et Volvo Penta 290DP drev.. åpnet opp og så på ventilene(fjerbelasta greier) så datt det ut et lite rusk.. monterte og funka gull etter det.. men, det er en mulighet om motoren går i opp og ned posisjon da.. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...