Jump to content

Mulig å få Yamahainstrument i hvit utgave? ...fulgte med Yamaha 90


Helge

Recommended Posts

Etter 7 år med en gammel Yamaha 80 (var sannsynligvis en 1986-modell = 30 år) på min Skibsplast 450VS ( http://www.seljeseths.net/baater/bilder450/page_01.htm ) byttet jeg i påsken til en vesentlig nyere Yamaha 90 (knapt halvparten så gammel og med autolube). Motoren fungerte fint selv om det var begrenset hvor mye jeg fikk brukt og testet den i "griseværet" på Nordvestlandet etter at jeg byttet motor på onsdag i påskeuken.

 

bilde

 

Det jeg lurer på er om instrumentet som fulgte den nyeste motoren er mulig å få tak i  ...i hvit utgave? Jeg har søkt litt på nett og spurt lokal Yamahaforhandler og så langt virker det som om svaret er nei :nonod:

bilde

 

Årsaken til at jeg spør er at det er 5 hvite Faria instrumenter i båten (turteller, knopmåler, trimindikator, drivstoffindikator og voltmeter). Disse har både hvit bakgrunn og hvit ring rundt (se eksempel i bilder under selv om ikke jeg har alle disse instrumentvariantene). Tenkte å ta ut den hvite Faria trimindikatoren (som ikke er kompatibel med trimsensoren på 90-hesteren), lage litt større hull og sette Yamahainstrumentet der... men skulle gjerne hatt et hvitt et om det finnes.

bilde

 

Estetisk synes jeg båten ble løftet noen hakk med den nyere 90-hesteren med gråtone lakk i forhold til den gamle 80-hesteren der den blå lakken og dekoren var mye mer slitt og solbleket. Foruten at motoren er minst 15 år nyere er det nå autolube, 10 hk mer og en powertrim/tilt som ikke trenger overhaling :thumbsup:  slik den gamle må ha (svetter hydraulikkolje). Skulle imidlertid gjerne bevart estetikken så mye som mulig på "dashbordet" også :giggle:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill alfaalfa, men er ikke de Yamahainstrumentene med svart ring :nonod: og "bare" hvit bakgrunn... eller overså jeg noe?

 

Signalmessig regner jeg jo med at disse selvsagt passer mot trimindikatoren på motoren slik som det digitale instrumentet gjør :yesnod:

Link to post
Share on other sites

...  flytter du 80 hesteren over på Sunwinen nå da?  :giggle:

Ja det skulle tatt seg ut   :pray:  ... den er litt overmotorisert med 40 Hk. Det vil si jeg synes 40 er helt greit på Sunwin'en, men det var vel 25 eller 30 som skulle være maks på den tror jeg (ble i alle fall fortalt det da jeg kjøpte den i 2005).

 

Nei den gamle 80-hesteren er allerede solgt og det gikk ganske så kjapt å bli kvitt den.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått tilbakemelding på deler fra Yamaha og fått bekreftet følgende:

1. Digitalt instrument finnes IKKE i hvitt

2. Analogt instrument finnes kun i helsvart eller svart ring og hvit bakgrunn/klokke (som alfaalfa gjorde oppmerksom på)

 

Det analoge instrumentet koster i Norge ikke mindre enn 1700,-

 

Så da er det ikke noen enkel quick-fix. Mine 3 alternativer er:

1. Finne meg i stilbruddet med 5 runder instrumenter i dashbordet der 4 er hvite og 1 er svart

2. Kjøpe Yamaha sitt analoge med hvit bakgrunn og lakkere rammen/ringen

3. Bruke det svarte fra Yamaha og bytte alle de 4 andre (Faria-) instrumentene til svarte

Link to post
Share on other sites

Skifte faria til sort ring... slik at du har hvit bakgrunn og sort ring...

 

Ellers finnes det krom ringer til å sette utenpå den som er der til std dia instrumenter... så om du setter det på alle får du hvit bakgrunn og krom ring på alle som et alternativ. Her er det bare å søke på US ister etter "bezel" så finner du mange alternative ringer til instrumenter.

Link to post
Share on other sites

Skifte faria til sort ring... slik at du har hvit bakgrunn og sort ring...

 

Ellers finnes det krom ringer til å sette utenpå den som er der til std dia instrumenter... så om du setter det på alle får du hvit bakgrunn og krom ring på alle som et alternativ. Her er det bare å søke på US ister etter "bezel" så finner du mange alternative ringer til instrumenter.

 

Faria triminstrumentet vil jeg nok uansett ta bort da det ikke er kompatibelt med trimsensoren på Yamaha90'en. Men jeg vil ikke ha 4 hvite og en svart ring så om jeg skal bruke Yamaha sitt analoge triminstrument vil jeg enten maskere glassplaten og lakkere ringen hvit, eller så vil jeg montere ring(er)/bezel som du tipset om - enten en hvit på Yamahainstrumentet eller krom på alle :yesnod:  

 

Men det jeg innser nå er at jeg vil miste varsellampene for lite olje på autolube og eventuell overtemp på motor med den over nevnte løsningen. Derfor vurderer jeg som et alternativ å maskere glassplaten (og de to knappene) og lakkere det digitale instrumentet hvitt. Ikke 100 % optimalt mht utseendet, men kanskje greit nok og så må jeg først sjekke om lakk vil sitte på overflaten på det digitale instrumentet.

Link to post
Share on other sites

Turteller i ProSeries analoge har disse to varsellampene. Slik at om du skifter trim og turteller til disse Pro Series Yamaha så er du der. Det er også de to funksjonene som er i det digitale om jeg husker rett (?) Så var det å finne løse bezelringer.

Link to post
Share on other sites

Turteller i ProSeries analoge har disse to varsellampene. Slik at om du skifter trim og turteller til disse Pro Series Yamaha så er du der.

 

Er du sikker på det? Ser ingen varsellamper på instrumentet... men kanskje det er en lydalarm(?) - buzzer eller noe sånn i det analoge da?

 

bilde

bilde

 

Å lakkere rammen på det digitale instrumentet jeg fikk med motoren (om overflaten er slik at lakken vil sitte vel og merke), er ikke noen helt optimal løsning mht utseende, men skal en være pirkete vil heller ikke det originale analoge Yamahainstrumentet være det sammen med de 4 Fariainstrumentene. Selv om jeg setter like ringer (bezel) på alle 5 instrumentene vil Yamahainstrumentet som det eneste ha svart farge mellom glasset og den hvite instrumentbakgrunnen. Det ser man ganske tydelig på det nederste av de to bildene over.

Link to post
Share on other sites

Jaja :yesnod:  men det er i turtelleren ...ikke i trimindikatoren. Da må jeg i så fall bytte begge de analoge instrumentene trimindikator og turteller (2 av de 5 som er i båten) og ikke bare trimindikatoren som jeg håpet på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...