Jazzmatazz Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Dette her virker helt hinsides all fornuft! Sitér dette innlegget Link to post
apollon Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Litt merkelig, kl 1417 skriver yumyum han skal snakke med forrige eier. kl 1425 er han i en eller annen vik mellom Kristiansand og Lillesand. får nesten håpe det er en spøk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Virker ganske fast bestemt på dette. (Med mindre det er kødd).For å hjelpe deg med tryggest mulig rute, er det en fordel å vite hvor du er... Vil nødig se deg i "båtnyheter i media" tråden, så det er bedre å prøve å hjelpe på vei. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
ErikN Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 (redigert) Litt merkelig, kl 1417 skriver yumyum han skal snakke med forrige eier. kl 1425 er han i en eller annen vik mellom Kristiansand og Lillesand. får nesten håpe det er en spøk. Jeg tenkte akkurat det samme.. men hva er morsomt med en slik spøk... Redigert 6.April.2016 av Panax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 rednings sjøytene har flere ganger vært ute og tauet i land seilbåter med motor trøbbel idioter i båt tenker jeg da håper de må betale det selv Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Dette må da bare være en utrolig dårlig spøk. Hinsides all fornuft. Be fyren heller legge ut bilder av "seilasen". Tror det blir få eller ingen bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Dette er bare tull. Det blåser laber bris på Grønningen. Med fokka oppe blir det som å seile i badekaret. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Dere er sikkert klar over denne tråden; da skulle han til Latvia. https://baatplassen.no/i/topic/125038-førstebåt-vurdering-av-objekt/#entry1805319 Dette er bare tull. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Lysekil Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 ja enig i at dette er bare tull. Han har vel da glede av at noen av oss mere lettlurte gidder å engasjere oss og komme med helt grunnleggende råd. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 (redigert) Ikke godt å si hva dette er for et prosjekt, men TS skal nå få mye ny kunnskap ;) Men TS bør si ifra om det er spøk, for medlemmer her bruker faktisk tid på å skrive innlegg. Om det blir mange falske tråder, så går folk lei av å skrive i tråder til nye medlemmer. Man høster som man sår. Med god info om hvor man befinner seg, i havn, så kan det jo faktisk hende at noen tusler seg en ettermiddagstur med en termos kaffi og et papirkart.... Først: jeg ble litt i stuss på annonsen om at navigasjonslys ikke er montert. Er det da snakk om at båten ikke har operative lanterner? -det MÅ du fikse! Eller alltid legge inn god tidsmargin på å være i havn før mørket. Batterilamterner finnes. Så seiling: Et storseil kan kun tas opp og ned med vinden rett forfra og seilet blafrer. Ellers kiler det seg i mastesporet om vinden har press i seilet. Forseil kan tas opp og ned uansett. Forstår det slik at du kun har ett forseil. Vanligvis har man 3 størrelser når det er festet med kroker. Om du har flere seil, begynn gjerne med det minste. Lite seil, sterk vind. Stort seil, lite vind/ mot vindstille. Som det blir nevnt? Lær deg forseilets bruk. Opp og ned flere ganger. Sett fast skjøtet, med passe slakk, det som går fra nedre aktre hjørne og bakover til cockpit. Sett gjerne en knute i enden, så det ikke fyker på havet helt. Heis opp seilet med tauet i toppen av seilet, et fall, heter det. Etterstram eller slakk ut på skjøtet. Etterstram eller slakk ut på "topptauet" om det er rynker i seilduken helt fremme. Dersom du må ha stort rorutslag for å holde kursen, med vind framifra side, så bremser roret veldig på farten. Da må du slakke ut på seilet for å redusere trykket i seilet. Prøv deg frem. Med bare forseil, så vil bauen av båten presses den veien det blåser, og kanskje ut av kurs. Derfor vil du få bedre balanse i båten med storseilet oppe. En regel om du skal seile med begge seil: Heis først storseil, så forseil. Forseil ned først, storseil sist. Storseil: Det ser ut som du har løygang i cockpit, -en skinne som du kan justere hvor storseilskjøtets innfesting i cockpit er. På ditt nivå, begynn med den i senter. Pakk løst storseilet fra bommen. Gå kontrollert tilbake til cockpit. Slakk ut litt på storseilskjøtet, så det ikke står stramt og bommen kan bevege seg 30-40 cm sideveis. Sett fast skjøter. Sett bauen mot vinden. Bruk gjerne motorkraft og kjør sakt fremover eller i ro... Om du ikke har vindviser i mastetoppen, kjenn vinden suse over begge ørene samtidig. Der kommer vinden fra... Heis seilet med storseilfallet. Helt opp og hurtig til at det ikke er rynker fremme. Sett fast. Det tar ikke lang tid før vinden får tak i seilet og vrir bauen ut av vindøyet. Du seiler. Slakk ut på storseilskjøtet, tau fra bom til cockpit, dersom den krenger ubehagelig mye, eller ved vindkast. Dersom du også her må ha stort rorutslag for å holde kursen, juster seilet. Det skal være balanse. Ta ned storseil, bauen mot vinden, stram inn bommen så den nærmer seg senter, slipp opp på storseilfallet, gå rolig frem på dekk og ta imot seilet. Pakk det på bom. Om seilet får vind i seg på vei ned, blafring opphører, så kiler det seg i mastesporet. Styr med ror eller bruk motorkraft for å få bauen mot vinden. Beveg deg kontrollert! Bruk vest, tenk før du handler, hold orden på tau og kveil de opp. Ha kontroll på bommen, særlig om den kan treffe deg i hodet, og strekker seg bakover i cockpit. Når du tar ned forseil, så må du frem å berge det fra å gå i sjøen. Surr det fast i rekka om det ikke er i bruk. Sikkert ting å sette fingeren på her,men jeg tror nok det meste er innafor og helt enkle basisprosedyrer. Heiser du seil første gang under rolige forhold, senk det og heis det på nytt, 3-4 ganger ganske umiddelbart for å trene. Om du sliter med å få ned storseilet, og det blafrer, så kan du hjelpe til med i trekke ned for hånd. Sitter det "fast" se om du står på tauet fra cockpit til mast, på dekket. :) Jaja... Lykke til, tenk før du handler. Redigert 6.April.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Har du vurdert å gi ut en "Dummies for seilbåt" bok ? Lett forklart, og lett leselig. Kanskje det er mange her på forumet som trenger innføringer i seiling som de er for stolte til å spørre om.............. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Åssen går det med deg, YumYum? Har du gitt opp å få båten hjem? Du fikk ganske mange råd her før du dro, men du valgte å ikke høre på mange av de. Det kan du ikke skylde på selger for. Du får heller bare manne deg opp litt, lese litt om segling båthenting, og prøve igjen med et litt mer realistisk utgangspunkt. Vi skal hjelpe deg så godt vi kan på veien hvis det dukker opp problemer. Hva var det som skjedde egentlig som fikk deg til å ringe redningsselskapet? Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
pacuare Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Et par uker må være greit tenker jeg. Spørs vel litt hvor langt ut i havet han går osv men om jeg bare tar fingern i været og sier 180nm, og en snittfart på 3.5 knop så er vi på 50 timer+. Sjekket rask i kartet, ca 130nm korteste vei. Vi regner ca 24 timer fra Oslo til Kristiansand når vi går direkte (med seilbåt), kan regne ca dobbel snitthastighet av denne båten og ikke væravhenig. Ca 40 timer er realistisk, 3-7 dager avhengig av hvor mye værfast en er. Ikke gi opp drømmer, litt motgang må en bare lære av. Last ned kart og sett opp en rute dere skal følge. Intill dere er sikre, bare beveg dere når det er tilnærmet vindstille (våren er fin der). Å grunnstøte med så liten båt er ikke noe problem hvis det ikke blir skade på båten, hopp uti og løft båten av. Med beina på fjell og ryggen mot båten kan den nesten stå tørt før det ikke går. Prøv å få med noen som kan båt, evne til å fullføre denne typen prosjekter er kun på vilje. Det holder ikke å drømme, man må realisere også. Last ned bilder når dere er på tur igjen, er du ydmyk får du hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 -var det ikke senkekjøl på denne båten da? Sitér dette innlegget Link to post
yumyum Svart 7.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Seilte i god tro avgårde utaskjærs som første båttur annet enn å ratte og fortøye litt nå og da i div båter når jeg var yngre. Blei stående i indresund på motsatt side av daumannsviga i påvente av bedre vær. Senere kom jeg i kontakt med en eldre mann i ei snekke med båtplassen sin der som tilhørte området å sku ut å fiske. Så han guida meg rundt, men sa jeg var sinnsyk som la av sted med sjøkart-apper på telefon og uten anker/dregg. Han mente jeg var veldig ambisiøs og mente jeg var blitt lurt trill rundt når bare så enkle ting ikke var på plass. Følgte senere rådet hans om å følge leia og ta en rolig tur hjemover istedenfor utenskjærs samt skaffe en dregg ASAP når jeg kom til Lillesand. Mens jeg Petra videre med hjulvispern som gikk helt okey etter min mening (mekanisk bakgrunn) ble jeg etterhvert lurt av kartprogram fra kystverket "Norgeskartet" på tlf etter jeg kom gjennom Gamle Hellesund, tok jeg det veldig pent innover Grundesund og ble etterhvert stående med kjølen i sanden. Tok ganske lang tid før kystvakta kom pga selger ga dem feil kordinater og de ikke hørte meg skikkelig heller på telefon son streika konstant pga strømbrudd. Var kobla i lader fra den fantastiske strømbanken som var lagt opp, og den håndholdte VHF som var med viste seg å være defekt. Volumhjulet hadde påståelig et "Sweetspot" for å motta selv om susen kom som bare det med SQL knappen inne, så lyd var det. Prøvde å transmitte flere ganger og det var ikke mye hjelp i. Sto så i sandbunkern å forsøkte å gynge meg løs med ror motor og stå på båten rundtom. Gikk nesten. Etter det var jeg stranda på tiltaua plass av kystvakta og anbefalt ikke å legge ut på tur, ønska heller ikke det selv om lanternene hadde fungert. Da var jeg blakk og bynte etterhvert å studere nærmere når jeg var "fanget" der i natt. Og oppdager at det er råte omtrent overalt når jeg titter under putene. Under dekksplatene ser jeg at det er litt vann. Ble forsikra om at skroget var tipp topp å etter en guida tur til havna ved Esso/Shell i Kristiansand blei jeg bare swosha i vei, ta utenskjærs ingen problem. Mangla bare at han sparka fart i båten for meg. Senere når jeg satt i båten etter tauinga ser jeg at luringen har fått med merknad i kontrakta hvor han har kryssa av for skade på skrog og råte. Noe jeg har telefobopptak av at var helt tipp topp!!! Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Tror du må ta dette på lære kontoen. Du har kjøpt en nær 40 år gammel båt for 13000 som er veldig lite for en båt. Ta med deg dregg, drivanker å sjøkart. Å seil den hjem så fort været tilsier det. Har lest både din tråd. Selgers og annonsen. Å tviler på at du kommer noen vei med å heve kjøpet. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
nomen Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Råte overalt, under putene sier du? Selger har du lydopptak av at sier at det er tipp topp? Ikke godt å si hvem som har rett, men at man som kjøper av enn billig,gammel båt ikke engang løfter på putene for å sjekk etter slike ting er nesten for dumt. Jeg kjenner hverken deg eller selger, men det hele bærer preg av meget kjappe avgjørelser mtp.å kjøpe seg sin første båt. Jeg tror at den mest verdige måten å komme seg "ut av dette" på er å puste med nesen. Du har jo en egen båt, og allerede høstet en masse erfaringer.Litt planlegging ,og bedre forberedelser med anker vhf pg skikkelig kart (som du fikk masse mas om FØR turen☺) så er du igang igjen. Ingen grunn til å gi opp nå, dette er inget problem, det er en utfordring☺ Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Bertramsen Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Du fikk en masse råd her før du reiste, og svaret ditt på de rådene var "shit, my life is crazy". Tror ikke det er så mange her som synes selger har gjort noe galt i denne handelen, så jeg synes du bare skal legge fra deg alle beskyldninger mot ham og heller brette opp armene litt selv. Tror ikke du finner så mange operative båter til 10 000 kr uten litt sopp under puter og lekkasjer her og der. Skal du ha alt i skjønneste orden så må du også regne med å betale deretter. Søk litt på hentetråder her på forumet, så ser du at det er veldig vanlig at ting ikke blir helt som planlagt. Det er vanskelig for selv båtvante å forutsi hva som vil skje med en ukjent båt på veien. Les noen sånne tråder og noen om seiling så kommer du til å lære en hel masse moro. Så tar du med deg en kompis som har vært i båt før neste gang du prøver. Har du ikke det så går det an å søke etter mannskap for turen også. Skjønner at dette blir en liten kamel å svelge for deg, men det er sånn man lærer den harde veien. Lykke til! Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
RSL Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Du har kjøpt og betalt en båt som holder det den er lovet. Denne kan du helt fint seile utasjærs når været tilsier det. Slutt og furt og les deg opp på seiling. Få med deg en kompis til å seile litt der den nå ligger og vent på en helg med finvær før du setter kursen hjem. Det er så mange råd og tips i denne tråden som du glatt har oversett at jeg ikke gidder bruke tid på å komme med flere. I bunn å grunn så handler dette om at du har en god del igjen å lære før du bør begi deg ut på havet. På videoen under her kan du se en mindre båt enn din seile i 12 knop i stiv kuling uten at mannskapet engang har forhøyet puls...... RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Midtpinne Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Du klarer å få den båten hjem. Du må bare ta det litt saktere enn du planla først. Du har nå opplevd en av tingene som alle vi andre som har båt vet, du trenger mer greier. Og bare så det er sagt, når du har skaffet deg de greiene du trenger, så trenger du enda flere greier. Slik er båtlivet. Båten er gammel, og vil trenge vedlikehold, og du fikk den billig. Her har du muligheten til mange fine turer nå sommeren kommer og været blir bedre. Som andre har sagt, skaff deg et anger. Det er viktig nødutstyr. Den båten du har er kjempegøy å seile. Du burde få prøvd det, da blir du nok hekta. Har du mulighet til å få en kompis til å hjelpe deg? Man kan vel til og med dra den så langt at man kan spørre om det er noen her som bor i nærheten som kan hjelpe deg i gang, kanskje være med på en liten tur mot målet eller kanskje følge deg med sin båt. Du trenger mest å komme i gang og føle at du har kontroll på situasjonen.Mange har dratt på kjipere turer med kjipere båter. Meg selv inkludert. Disse turene lærer deg en hel masse, og du glemmer dem aldri. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Helt enig, og om du shiner den litt kan du kanskje til og med selge den med fortjeneste om du innser at båtlivet er oppskrytt. Så ingen grunn til å komme med urimelige krav til selger. Her er det du selv som har surret det til for deg, og du får være mann nok til å skrive det på egen tabbekonto. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
bliss X Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Og oppdager at det er råte omtrent overalt når jeg titter under putene. Under dekksplatene ser jeg at det er litt vann. Har du mulighet til å ta bilder av all råten? Hvis du har mulighet bør du få ut det vannet og følge med på om det kommer mer vann Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 -det er forskjell på råte og missfarget/ svart interiørtreverk. Råte går i oppløsning når du stikker et skrujern i det. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Rekorden på hentetur her på forumet er vel Oslo -Bergen på ett år med seilbåt. Og da havarerte en brillefin yanmar første dagen :) hva som ikke gikk galt, som kan gå galt, vites ikke. Men motet var på topp og ikke et eneste ukvemsord fra kjøper om selger. Sitér dette innlegget Link to post
yumyum Svart 7.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Tilbyr kroner til noen som kan hente dritten som liksom er så bra, så selger jeg den videre på en ordentlig måte herifra etter litt shining. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.