Jump to content

Første tur med ny seilbåt, Kristiansand - Holmestrand

yumyum

Recommended Posts

Ikke godt å si hva dette er for et prosjekt, men TS skal nå få mye ny kunnskap ;)

Men TS bør si ifra om det er spøk, for medlemmer her bruker faktisk tid på å skrive innlegg. Om det blir mange falske tråder, så går folk lei av å skrive i tråder til nye medlemmer. Man høster som man sår. Med god info om hvor man befinner seg, i havn, så kan det jo faktisk hende at noen tusler seg en ettermiddagstur med en termos kaffi og et papirkart....

Først: jeg ble litt i stuss på annonsen om at navigasjonslys ikke er montert. Er det da snakk om at båten ikke har operative lanterner? -det MÅ du fikse! Eller alltid legge inn god tidsmargin på å være i havn før mørket. Batterilamterner finnes.

Så seiling:

Et storseil kan kun tas opp og ned med vinden rett forfra og seilet blafrer. Ellers kiler det seg i mastesporet om vinden har press i seilet.

Forseil kan tas opp og ned uansett. Forstår det slik at du kun har ett forseil. Vanligvis har man 3 størrelser når det er festet med kroker.

Om du har flere seil, begynn gjerne med det minste.

Lite seil, sterk vind. Stort seil, lite vind/ mot vindstille.

Som det blir nevnt? Lær deg forseilets bruk. Opp og ned flere ganger.

Sett fast skjøtet, med passe slakk, det som går fra nedre aktre hjørne og bakover til cockpit. Sett gjerne en knute i enden, så det ikke fyker på havet helt.

Heis opp seilet med tauet i toppen av seilet, et fall, heter det. Etterstram eller slakk ut på skjøtet. Etterstram eller slakk ut på "topptauet" om det er rynker i seilduken helt fremme.

Dersom du må ha stort rorutslag for å holde kursen, med vind framifra side, så bremser roret veldig på farten. Da må du slakke ut på seilet for å redusere trykket i seilet.

Prøv deg frem.

Med bare forseil, så vil bauen av båten presses den veien det blåser, og kanskje ut av kurs. Derfor vil du få bedre balanse i båten med storseilet oppe.

En regel om du skal seile med begge seil:

Heis først storseil, så forseil.

Forseil ned først, storseil sist.

Storseil:

Det ser ut som du har løygang i cockpit, -en skinne som du kan justere hvor storseilskjøtets innfesting i cockpit er. På ditt nivå, begynn med den i senter.

Pakk løst storseilet fra bommen.

Gå kontrollert tilbake til cockpit.

Slakk ut litt på storseilskjøtet, så det ikke står stramt og bommen kan bevege seg 30-40 cm sideveis. Sett fast skjøter.

Sett bauen mot vinden. Bruk gjerne motorkraft og kjør sakt fremover eller i ro... Om du ikke har vindviser i mastetoppen, kjenn vinden suse over begge ørene samtidig. Der kommer vinden fra...

Heis seilet med storseilfallet. Helt opp og hurtig til at det ikke er rynker fremme. Sett fast. Det tar ikke lang tid før vinden får tak i seilet og vrir bauen ut av vindøyet.

Du seiler.

Slakk ut på storseilskjøtet, tau fra bom til cockpit, dersom den krenger ubehagelig mye, eller ved vindkast.

Dersom du også her må ha stort rorutslag for å holde kursen, juster seilet. Det skal være balanse.

Ta ned storseil, bauen mot vinden, stram inn bommen så den nærmer seg senter, slipp opp på storseilfallet, gå rolig frem på dekk og ta imot seilet. Pakk det på bom.

Om seilet får vind i seg på vei ned, blafring opphører, så kiler det seg i mastesporet. Styr med ror eller bruk motorkraft for å få bauen mot vinden.

Beveg deg kontrollert! Bruk vest, tenk før du handler, hold orden på tau og kveil de opp. Ha kontroll på bommen, særlig om den kan treffe deg i hodet, og strekker seg bakover i cockpit.

Når du tar ned forseil, så må du frem å berge det fra å gå i sjøen. Surr det fast i rekka om det ikke er i bruk.

Sikkert ting å sette fingeren på her,men jeg tror nok det meste er innafor og helt enkle basisprosedyrer.

Heiser du seil første gang under rolige forhold, senk det og heis det på nytt, 3-4 ganger ganske umiddelbart for å trene.

Om du sliter med å få ned storseilet, og det blafrer, så kan du hjelpe til med i trekke ned for hånd. Sitter det "fast" se om du står på tauet fra cockpit til mast, på dekket. :)

Jaja... Lykke til, tenk før du handler.

Redigert av Eureka (see edit history)

Åssen går det med deg, YumYum? Har du gitt opp å få båten hjem? Du fikk ganske mange råd her før du dro, men du valgte å ikke høre på mange av de. Det kan du ikke skylde på selger for. Du får heller bare manne deg opp litt, lese litt om segling båthenting, og prøve igjen med et litt mer realistisk utgangspunkt. Vi skal hjelpe deg så godt vi kan på veien hvis det dukker opp problemer. Hva var det som skjedde egentlig som fikk deg til å ringe redningsselskapet?

Et par uker må være greit tenker jeg. Spørs vel litt hvor langt ut i havet han går osv men om jeg bare tar fingern i været og sier 180nm, og en snittfart på 3.5 knop så er vi på 50 timer+.

Sjekket rask i kartet, ca 130nm korteste vei. Vi regner ca 24 timer fra Oslo til Kristiansand når vi går direkte (med seilbåt), kan regne ca dobbel snitthastighet av denne båten og ikke væravhenig. Ca 40 timer er realistisk, 3-7 dager avhengig av hvor mye værfast en er.

Ikke gi opp drømmer, litt motgang må en bare lære av. Last ned kart og sett opp en rute dere skal følge. Intill dere er sikre, bare beveg dere når det er tilnærmet vindstille (våren er fin der). Å grunnstøte med så liten båt er ikke noe problem hvis det ikke blir skade på båten, hopp uti og løft båten av. Med beina på fjell og ryggen mot båten kan den nesten stå tørt før det ikke går. Prøv å få med noen som kan båt, evne til å fullføre denne typen prosjekter er kun på vilje. Det holder ikke å drømme, man må realisere også.

Last ned bilder når dere er på tur igjen, er du ydmyk får du hjelp.

Seilte i god tro avgårde utaskjærs som første båttur annet enn å ratte og fortøye litt nå og da i div båter når jeg var yngre. Blei stående i indresund på motsatt side av daumannsviga i påvente av bedre vær. Senere kom jeg i kontakt med en eldre mann i ei snekke med båtplassen sin der som tilhørte området å sku ut å fiske. Så han guida meg rundt, men sa jeg var sinnsyk som la av sted med sjøkart-apper på telefon og uten anker/dregg. Han mente jeg var veldig ambisiøs og mente jeg var blitt lurt trill rundt når bare så enkle ting ikke var på plass. Følgte senere rådet hans om å følge leia og ta en rolig tur hjemover istedenfor utenskjærs samt skaffe en dregg ASAP når jeg kom til Lillesand. Mens jeg Petra videre med hjulvispern som gikk helt okey etter min mening (mekanisk bakgrunn) ble jeg etterhvert lurt av kartprogram fra kystverket "Norgeskartet" på tlf etter jeg kom gjennom Gamle Hellesund, tok jeg det veldig pent innover Grundesund og ble etterhvert stående med kjølen i sanden. Tok ganske lang tid før kystvakta kom pga selger ga dem feil kordinater og de ikke hørte meg skikkelig heller på telefon son streika konstant pga strømbrudd. Var kobla i lader fra den fantastiske strømbanken som var lagt opp, og den håndholdte VHF som var med viste seg å være defekt. Volumhjulet hadde påståelig et "Sweetspot" for å motta selv om susen kom som bare det med SQL knappen inne, så lyd var det. Prøvde å transmitte flere ganger og det var ikke mye hjelp i. Sto så i sandbunkern å forsøkte å gynge meg løs med ror motor og stå på båten rundtom. Gikk nesten. Etter det var jeg stranda på tiltaua plass av kystvakta og anbefalt ikke å legge ut på tur, ønska heller ikke det selv om lanternene hadde fungert. Da var jeg blakk og bynte etterhvert å studere nærmere når jeg var "fanget" der i natt. Og oppdager at det er råte omtrent overalt når jeg titter under putene. Under dekksplatene ser jeg at det er litt vann. Ble forsikra om at skroget var tipp topp å etter en guida tur til havna ved Esso/Shell i Kristiansand blei jeg bare swosha i vei, ta utenskjærs ingen problem. Mangla bare at han sparka fart i båten for meg. Senere når jeg satt i båten etter tauinga ser jeg at luringen har fått med merknad i kontrakta hvor han har kryssa av for skade på skrog og råte. Noe jeg har telefobopptak av at var helt tipp topp!!!

Tror du må ta dette på lære kontoen. Du har kjøpt en nær 40 år gammel båt for 13000 som er veldig lite for en båt. Ta med deg dregg, drivanker å sjøkart. Å seil den hjem så fort været tilsier det. Har lest både din tråd. Selgers og annonsen. Å tviler på at du kommer noen vei med å heve kjøpet.

Norske båter er best!

Råte overalt, under putene sier du?

Selger har du lydopptak av at sier at det er tipp topp?

Ikke godt å si hvem som har rett, men at man som kjøper av enn billig,gammel båt ikke engang løfter på putene for å sjekk etter slike ting er nesten for dumt.

Jeg kjenner hverken deg eller selger, men det hele bærer preg av meget kjappe avgjørelser mtp.å kjøpe seg sin første båt.

Jeg tror at den mest verdige måten å komme seg "ut av dette" på er å puste med nesen.

Du har jo en egen båt, og allerede høstet en masse erfaringer.Litt planlegging ,og bedre forberedelser med anker vhf pg skikkelig kart (som du fikk masse mas om FØR turen☺) så er du igang igjen.

Ingen grunn til å gi opp nå, dette er inget problem, det er en utfordring☺

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Du fikk en masse råd her før du reiste, og svaret ditt på de rådene var "shit, my life is crazy".  Tror ikke det er så mange her som synes selger har gjort noe galt i denne handelen, så jeg synes du bare skal legge fra deg alle beskyldninger mot ham og heller brette opp armene litt selv. Tror ikke du finner så mange operative båter til 10 000 kr uten litt sopp under puter og lekkasjer her og der. Skal du ha alt i skjønneste orden så må du også regne med å betale deretter.

Søk litt på hentetråder her på forumet, så ser du at det er veldig vanlig at ting ikke blir helt som planlagt. Det er vanskelig for selv båtvante å forutsi hva som vil skje med en ukjent båt på veien. Les noen sånne tråder og noen om seiling så kommer du til å lære en hel masse moro. Så tar du med deg en kompis som har vært i båt før neste gang du prøver. Har du ikke det så går det an å søke etter mannskap for turen også. Skjønner at dette blir en liten kamel å svelge for deg, men det er sånn man lærer den harde veien. Lykke til! :smiley:

Du har kjøpt og betalt en båt som holder det den er lovet.

Denne kan du helt fint seile utasjærs når været tilsier det.

Slutt og furt og les deg opp på seiling. Få med deg en kompis til å seile litt der den nå ligger og vent på en helg med finvær før du setter kursen hjem.

Det er så mange råd og tips i denne tråden som du glatt har oversett at jeg ikke gidder bruke tid på å komme med flere.

I bunn å grunn så handler dette om at du har en god del igjen å lære før du bør begi deg ut på havet.

På videoen under her kan du se en mindre båt enn din seile i 12 knop i stiv kuling uten at mannskapet engang har forhøyet puls......

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Du klarer å få den båten hjem. Du må bare ta det litt saktere enn du planla først. Du har nå opplevd en av tingene som alle vi andre som har båt vet, du trenger mer greier. Og bare så det er sagt, når du har skaffet deg de greiene du trenger, så trenger du enda flere greier. Slik er båtlivet. Båten er gammel, og vil trenge vedlikehold, og du fikk den billig. Her har du muligheten til mange fine turer nå sommeren kommer og været blir bedre.

Som andre har sagt, skaff deg et anger. Det er viktig nødutstyr.

Den båten du har er kjempegøy å seile. Du burde få prøvd det, da blir du nok hekta.

Har du mulighet til å få en kompis til å hjelpe deg? Man kan vel til og med dra den så langt at man kan spørre om det er noen her som bor i nærheten som kan hjelpe deg i gang, kanskje være med på en liten tur mot målet eller kanskje følge deg med sin båt. Du trenger mest å komme i gang og føle at du har kontroll på situasjonen.

Mange har dratt på kjipere turer med kjipere båter. Meg selv inkludert. Disse turene lærer deg en hel masse, og du glemmer dem aldri.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...