Jump to content

Første tur med ny seilbåt, Kristiansand - Holmestrand

yumyum

Recommended Posts

Om du velger bilveien er det mange tråder på forumet med erfaringer og priser samt tips til riktige leverandører. 

Jeg aner ikke hva sånt kan koste med regner med at du da må skaffe en krybbe den kan stå i under transport. Samt kranløft. 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg enten fått med meg noen andre til å ta den opp via sjøen for å så sette den på land i en krybbe.

Ellers hadde jeg solgt den og funnet en som var nærmere evnt på henger allerede. 

Seil som om det er det siste du gjør!

At du ikke har båtplass er helt og holdent ditt eget problem og noe du kanskje burde funnet ut av før et kjøp. Eller burde det også fulgt med, slik som dregg og kart?

Du fikk råd om hva du burde gjøre av forberedelse, du måtte jo ikke reise nordover umiddelbart, måtte du det da? En dag i kr.sand, så hadde du kunne skaffet deg ting du trengte, gjort deg kjent med båten, heist et seil, lagt en plan.

Du etterlyste råd om hvordan seile. Du fikk et langt innlegg. Men jeg tror ikke du leste en dritt. Du tok det ihverfall ikke inn over deg.

Dette er et forum med mange som både har kunnskap og villig til å dele den. Ganske mange har faktisk gitt deg råd og har brukt tid på det der opplegget ditt.

- og du bare fortsetter og gir blanke mens du skylder på andre for din skjødesløshet.

Dette var siste ord fra meg i dette sirkuset ditt. Jeg håper du ligget langt unna selger av denne båten.

Redigert av Eureka (see edit history)

Du vil heve kjøpet med blant annet grunngivelse at du ikke har båtplass. Det har heller ikke selger, derfor ville han kvitte seg med båten. Slikt må man tenke på når man skal eie båt.

Ellers er det et godt tips å ha nok batteri på mobilen, og ha en backup-plan om den streiker. Særlig om det er det eneste navigasjonsmiddelet. Sikkert for sent å si det nå, men ville du lagt ut på tur på Hardangervidda uten kart og kompass?

Saken er at du fikk plenty av tips og råd fra erfarne båtfolk på baatplassen.no før avreise. Likevel ble alt ignorert. Turen endte i forutsett fiasko, og skylden blir forsøkt skyvd over på selger. Dette er ikke særlig motiverende for verken folk som gir gode råd, eller for de som vil selge båter til førstegangskjøpere.

Man kan godt starte sin første båttur som komplett nybegynner, men da må man være villig til å ta i mot råd. En båt er noe av det mest avanserte man kan eie, og ingen er født ekspert. Så da må man lese seg opp og ta i mot kunnskap fra andre.

Lykke til videre!

Dette blir bare for for dumt...

Jeg har vel en plan og en drøm at det noen gang i fremtiden blir en seilbåt... Har vært ute å seilet noe i min ungdom (les barn) og tanken på seilbåt frister veldig. Når det framtiden blir aner jeg ikke ennå...det er hvertfall lenge til. Akkurat nå er det oppussing av motorbåt som gjelder hvertfall. Men den dagen det skjer så vet jeg hvertfall nå at det finnes MANGE her på forumet som jeg kan få hjelp fra... en basis "crash-course" i seiling er allerede beskrevet av Eureka....

Bare å konstatere at det er mange fantastiske og kunskapsrike mennesker her som gjerne deler sin erfaring...Det ser jeg også i andre tråder jeg startet og følger med på...  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

...sen at noen velger å ignorere svar på spørsmål de stiller....sier nok mer om den personen !!!!

Nå har jo YumYum snudd i saken, og tar dette på tabbekontoen. Da trenger vi vel ikke gni dette lenger inn. Han var sikkert rimelig redd og stressa når han sendte disse meldingene, så at det kanskje gikk litt varmt i toppen på han er vel ikke så unaturlig eller vanskelig å forstå. Har litt sansen for gærne folk jeg, de lager mye mer moro enn folk som tenker sikkerhet for alt mulig. Men så har jeg sansen for ydmyke folk også...!  :giggle: 

Kjøpte meg nylig seilbåt selv . Om det er noen her inne som har lyst til å bli med en tur ut på fjorden i Oslo og vise meg litt om hvordan storseil osv fungerer så send meg et pm.

Lag en egen tråd, hvor du stiller det samme spørsmålet. Du kommer til å kunne fylle opp båten med folk.

Selv har jeg motorbåt og kan ikke noe om seiling?

Lykke til?

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Hei!

Ønsker ikke heve båt pga båtplass eller vanskeligheter på min seillas, men pga tilstand og efforten det vil ta å kmme hjemover, men flytta isteden til arendal, kunne legge til å på bøye rett utafor et idyll i svelvik rett utafor terassen. Men flytta til arendal til en fin enebolig fordi forloveden begynte å få nok av alt trøblet om dagen. Jeg søker noen som kan hjelpe til å få den fra iallefall Lillesand til Arendal, betaler om nødvendig. Dette er et kjempeproblem for meg om dagen når jeg kom til helt andre forventninger om båten jeg kom til. Tar lærdommen som en mann jeg, men en luring slipper nå unna samtidig, jeg vil bare ha fred fra krigen som har oppstått på båtplassen og med selger, det går for langt, så får vi heller være uenige og det var det mens begge mener dem er rimelige nok. 

Guide/Styrmann/Veileder fra Lillesand til Arendal? Tenkte å ta leia opp til Lillesand skikkelig rolig etter litt lesing, samt innkjøp av div artikler som sjøkart og kompass! En ordentlig redningsvest, anker (ikke paraply vistnok) hvem type?

Beklager krigen, takk for alle råd. Og fuck you til de som bare var kødder med vilje.

Mvh
YumYum

Satt den faktisk fast i en sandbunker i noe du ville kalt "gangfart" om du gikk ved siden av pga jeg var redd for skjær som var varsla i kantene, så regna med det var dypt nok over sundet siden det ikke sto noe annet. Holder meg unna kryss og lave meterstall og prøver å holde meg innaskjærs, vurderer en kartplotter så kan vi se hvordan det går. Følger kansje mer kraft fra en motor kunne hjulpet noe når det er sterk sjø for å komme seg vekk, mtp at da kunne jeg lettere vært med utaskjærs, om noen i arendal selger påhenger og om noen kan gi en pekepinn på hvor mye det blir å montere dette hadde det vært kult, vet ikke om alle sidene på nettet med diy og navn på alt enda, men føler jeg forstår faktorene i denne nye verdnen. Ha en god dag alle der ute.

Godt å høre du ikke gir opp :-)

Litt tips angående navigasjon. Enten du velger elektroniske, eller papir-kart så er det viktig å forstå tegn og symboler på det du velger. Jeg bruker litt av begge deler. Har papir, greit å ha til å få oversikt og planlegging. Har På sjøen, gule sider på IPad og telefon. Samt plotter, som er god å ha underveis.

Er veldig tilfreds med kartet "på sjøen"på på iPad, og telefon. Oversiktelig og lett og bruke. Brukes enten i sofaen for planlegging, eller på tur. Fint å some inn, og få de nødvendige detaljene. Hvis du laster ned det, så viser det "leia" med stipla linje gjennom Gamle Hellesund. Grundesund er grønnfarga, grunnere enn en meter. Har ikke sett annet en kajakker gjennom der...

Lykke til videre.

Guest Avmønstret#

Hvis man kjører kjølen fast i sand på en båt med senkekjøl. Hvorfor hever man ikke bare kjølen og kjører av selv?

Ulike konstruksjoner og jeg kjenner ikke løsningen på akkurat denne båten men på vår egen så legger vi tau til opphal av kjøl rundt vinsja og sveiver opp kjølen. Går da fra 2.5 meter til 0,8.

Har selv gått på en sand/mudderbanke med vår og det var både udramatisk og enkelt å sveive opp kjølen litt for å komme løs. 

Skal ikke se bort fra at han kanskje til og med hadde kunne tatt seg gjennom sundet med kjølen oppe. 

Grundesund er grønnfarga, grunnere enn en meter. Har ikke sett annet en kajakker gjennom der...

Da har du ikke sett særlig nøye for det går da en masse båter gjennom der, men på det grunneste ved lavvann er det nok ikke mer enn rundt en meter. Snekker, joller  og skjægårdsjeeper går gjennom der hele tiden uten problemer.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...