Jump to content

Seriekoblet 6 volt som alternativ til 12 volt?


rdalen

Recommended Posts

Forbruksbatteriene har tatt kvelden etter åtte års drift, og må erstattes. Jeg har fire 120 ah koblet i parallell som gir tilsammen 560 ah (vanvittig mye strøm, men det var slik da jeg kjøpte båten  :smiley: ).

 

De gamle batteriene var åpenbart helt vanlige Bosch lastebilbatterier som neppe er beregnet på hverken dyputladninger eller "1000" sykluser. Jeg tenker å gjøre det litt bedre enn det var.

 

Så kommer det en venn i havna og sier at jeg burde vurdere å kjøpe 6 volts batterier og seriekoble dem til 12 volt (og selvsagt parallellkoble bankene i tillegg for å få nødvendig kapasitet).

Han har gjort det i sin båt og er veldig fornøyd med det.

 

Fordelen skal i følge ham være at 6 volts batteriene generelt skal ha tykkere plater og dermed være mer egnet til forbruk, med bedre dyputladningsegenskaper, samt å tåle flere sykluser.

 

Noen som har hørt om noe sånt - synspunkter - erfaringer?

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Link to post

Så lenge du har plass, så er ikke dette noe problem. 

 

De fleste 12 volts batterier som brukes i dag er en seriekobling av 6 stk 2 volts batterier. 

 

SailorBoy

Nei, det er ikke noe problem. Alle slike batterier er serikobling av 2 volts celler enten de er 6 eller 12 volt.

 

Spørsmålet er mer om måten 6 volts batterier er fremstilt på, gjør at de har bedre egenskaper, som det går an å dra nytte av når de kobles sammen til 12 volt.

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Link to post

Det fungerer helt utmerket. Regner med det er typiske golf-bil batterier du har blitt anbefalt. Dette er robuste deep cycle batterier med tykke plater som du sier. Har 6 stk Trojan-125 i serie/parallell, og er fornøyd med dem så langt. Neste gang blir det nok å bytte til LiFePo eller noe sånt pga vekt, men fant prisen for høy ved skifte sist.

Link to post

En ting som ville gjort at jeg tenkte meg litt om før jeg bygget opp en litt stor bank vha. 6V enheter, er at det blir litt mer styr med kabling og polsko hvor det kan irre og gi dårlig kontakt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg står ved samme lest som deg. Mitt valg faller på 12V AGM batterier fra Banner. Så over flytter jeg Candus HD-1224 over på den nye banken. Denne løsningen vil gi meg en batteribank som holder i mange år.

Test av Banner finner du her: https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-bilbatterier/
Candus HD-1224 kan du lese om her, skal du kjøpe hils fra meg:) : http://jenskleven.no/

 

Batterier, sulfatering, lading...du vil kunne lese i flere år. Båtfolk, bobilfolk og hyttefolk uten strøm diskuterer og har ulike meninger. Men jeg kan med egen erfaring si at overnevnte løsning er en varig løsning!

Masse lykke til med nye batterier!
Olaf

Link to post

Som rdalen er inne på så er det antall celler á 2V som utgjør ett batteri.

(tenk trommebatteri som består av en rekke trommer som til sammen utgjør ett batteri)

 

Om det er de 6 cellene er fordelt i samme plastboks eller ikke, spiller liten rolle.

Har du hatt plass til 4x140Ah så har du plenty av plass til Batterier. Du trenger kanskje ikke investere i like stor bank om du ikke føler for det i første omgang.

 

Det å koble sammen gamle og nye batterier senere, er det sikkert mange som vil ha aversjoner mot, men da kan du jo sette en vendebryter mellom nye og gamle batterier. Da for du Forbruksbank#1 og forbruksbank#2 som kan kobles sammen ved behov og ellers forsyne hver sine områder i båten.

 

Jeg har det slik og det funker utmerket.

 

  1. Start = Starter, VHF, Ankervinsj og automatisk lensepumpe (1x86Ah/t/)
  2. Forbruk#1= Instrumenter, belysning inkl lanterner og dieselvarmer (3x86Ah/t/)
  3. Forbruk#2= Kjøleboksaggregat. (Dette er den store strømtyven i sommerhalvåret) (2x106Ah/t/)

 

Mellom disse bankene er det vendebrytere slik at jeg kan koble sammen 1+2  - 2+3 eller 1+2+3

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

For motor lades den banken +de bankene som er koblet sammen med bank #2 (Forbruk1)

Start trenger ikke lading så ofte, men kjøleboksen (Nr#3) kobles inn så fort jeg skal kjøre et stykke for motor.

 

På Landstrøm har Forbruk1 (#2) og forbruk2 (#3)hver sin lader. Er det spett med spenning på startbatteriet, så kobler jeg Start og forbruk1 sammen en stund.

 

Det ser mer komplisert ut skriftlig enn det er i praksis, men jeg ser ikke i farta hvordan det skal forklares lettere.

 

Rent daglig kan jeg si at jeg på landstrøm får lading på begge forbruksbankene og kan legge inn start i tillegg om jeg vil.

For motor kobler jeg forbruksbankene sammen og får lading på begge.

 

På varme helger, kan det hende jeg har tappet så mye på forbruk2 (kjøleboks) at jeg velger å koble den sammen med forbruk1 for å slippe å starte motor mot slutten av helgen.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Som rdalen er inne på så er det antall celler á 2V som utgjør ett batteri.

(tenk trommebatteri som består av en rekke trommer som til sammen utgjør ett batteri)

Ja, ikke sant! Batteri har jo ikke i prinsippet noe med støm å gjøre, det er jo strengt tatt et samlebegrep for flere enheter som er koblet sammen, det være seg trommer, kanoner, eller strømceller.

 

 

 

86Ah/t/

Bare for å presisere litt (siden du bruker denne benevningen konsekvent):

Benevningen for kapasitet er Ah (amperetimer). Da står det egentlig et gangetegn mellom Ampere og timer. Når du deler på timer (/t) kan man egentlig forkorte bort timer mot timer og man står igjen med ampere :wink:

Link to post

 

Bare for å presisere litt (siden du bruker denne benevningen konsekvent):

Benevningen for kapasitet er Ah (amperetimer). Da står det egentlig et gangetegn mellom Ampere og timer. Når du deler på timer (/t) kan man egentlig forkorte bort timer mot timer og man står igjen med ampere :wink:

 

Sorry... Copy/Paste-felle.... Jeg skrev feil første gangen og kopierte av latskap samme feilen videre...

Jeg går litt surr i forkortelser til tider selv om jeg skjønner hva de står for... (De som er riktige og ikke de jeg nødvendigvis taster ned)

 

Ah er en betegnelse for teoretisk hvor mange Ampére man kan tappe i løpet av en time på et batteri.

I praksis er det langt mindre. Takk for korrigering :-)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

 

Det å koble sammen gamle og nye batterier senere, er det sikkert mange som vil ha aversjoner mot, men da kan du jo sette en vendebryter mellom nye og gamle batterier. Da for du Forbruksbank#1 og forbruksbank#2 som kan kobles sammen ved behov og ellers forsyne hver sine områder i båten.

 

 

 

Det kunne jeg sikkert gjort, men jeg har etterhvert fastslått at de gamle batteriene kun kan installeres ett sted - i containeren for spesialavfall. :lol:

 

Etter at jeg skrev det første innlegget reiste jeg på Biltema og kjøpte en batteritester, (kostet litt i underkant av 500 kr). Det er en fantastisk sak som på et øyeblikk gir deg svar på batteriets tilstand.

 

For i tillegg til at batteriene er åtte år gamle, fikk de seg en skikkelig smell i vinter. De ble sjekket og vedlikeholdt etter alle kunstens regler i høst, og jeg lot laderen stå på for vedlikeholdslading i vinteropplag. Da jeg krabbet under presenningen før påske, oppdaget jeg at laderen var død, og batteriene helt flate. Det i seg selv tar jo knekken på det meste. Så sjekket jeg syrenivået, og det var veldig lavt. Jeg kjøpte en fireliters kanne med batterivann, men etter å ha etterfylt de to første var kanna tom, så jeg måtte kjøpe en til. Det gikk altså med nær åtte liter til de fire batteriene. De er riktignok store, men...

 

Etter at jeg hadde etterfylt, ladet jeg dem på nytt, og gikk i gang med batteritesteren. Nedslående. Jeg fikk riktignok spenningen opp i 12.7 volt men dommen fra batteritesteren var at batteriene hadde en restkapasitet på 19 prosent for det dårligste og 27 prosent for det beste. Kast! - var den brutale beskjeden fra batteritesteren.

 

Så funderer jeg på hva som kan ha skjedd i vinter. Laderen er som sagt død. Det er en Quick lader med tre ladekurser. Jeg har sjekket at det er 220 volt spenning inn på hovedkortet, og jeg har sjekket de tre utgangssikringene, og lett etter andre sikringer. Men laderen er helt mørklagt, ikke engang den røde "power on" dioden lyser. Jeg tenker: kan det ha vært en defekt i en celle i batteriet som har sagt takk for seg og lurt laderen til å gi fullt påtrykk i månedsvis? Det kan gi muligens gi pustebesvær for selv den mest standhaftige lader. At det skulle koke vekk nærmere åtte liter batterivann er jo også pussig.

 

Jaja, det er det lite å gjøre med nå, Jeg skriver det egentlig alt dette bare fordi jeg er nysgjerrig på årsaken, og kanskje noen hadde noen teorier.

 

Jeg skal ta en liten tur til dyrlegen med laderen, men jeg er redd han kommer til å anbefale avliving.

 

Da blir det fire nye stooore batterier OG en ny lader. Lommeboka mi gleder seg til et skikkelig sjøslag.  :smiley:

Redigert av rdalen (see edit history)

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Link to post

En ting som ville gjort at jeg tenkte meg litt om før jeg bygget opp en litt stor bank vha. 6V enheter, er at det blir litt mer styr med kabling og polsko hvor det kan irre og gi dårlig kontakt.

 

Kjøper argumentet ditt Lars. Det blir fire batterier med nøyaktig samme mål og terminalplassering som de gamle. Glir rett inn, og kablene smetter rett på. Det er plunder og heft nok ellers i båttilværelsen - problem solved. 

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Link to post

Candus HD-1224 kan du lese om her, skal du kjøpe hils fra meg:) : http://jenskleven.no/

 

 

Godt tips. Jeg har lest meg litt opp på det, og tror jeg skal investere i en sånn. Det kan være lurt å ha det fra dag en, når batteriene er nye.

Sulfatering og stor internmotstand kan være en mulig forklaring på at laderen min tok kvelden.

 

Jeg sjekket nettsidene til Jens Kleven, men der sto det ikke noe priser. Jeg så han hadde inngått en avtale med Bobilklubben om at de kunne få kjøpt den som medlemmer til kr 1490,- og at prisen normalt lå på ca 2000.-

 

Så søkte jeg på finn.no, og der var det en annonse fra noen andre, som også solgte den til 1490.- øyensynlig til alle, enten vi kjører bobil eller ei.

(Jeg liker ikke ting jeg må kjøre. Det må enten kunne seiles eller flys.  :smiley: )

 

Vet du noe om salgskanaler og priser?

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...