Jump to content

Noen som polerer med voks for hånd?


FrøkenKaptein

Recommended Posts

Jeg har sittet og googlet og lest side opp og side ned for å finne hvordan jeg polerer for hånd, men det ser ut som de fleste bruker maskin.

Er det håpløst å polere en 25" for hånd? Hvor hardt/lenge må jeg evnt polere for å få en blank overflate?

 

 

25? Jeg pleier å polere 38' for hånd ... mest fordi jeg må klatre opp og ned av stige og poleringsmaskin blir for mye drass, og fordi skroget er ganske pent som det er. 

Link to post
Share on other sites

Har i alle år polert og vokset for hånd min båt på 30 fot med flybridge, men det er jo slitsomt. Kjøpte Rupes poleringsmaskin for en stund siden og resultatet blir naturligvis bedre og det er mindre slit. Kommer litt an på interesse tror jeg, blir fort en poleringsfetisj med en skikkelig maskin. Har aldri hatt blankere båt og biler som etter Rupesen ble anskaffet.

Link to post
Share on other sites

Jeg er 67 og må bare innrømme at pinglearmer er det ikke bare frøken Kaptein som har. Derfor polerer jeg min Tromøy 23 for hånd, maskinen er for tung å holde. 

.... Og så får jeg hjelp av junior.....

 

Vi tar skroget før sjøsetting og overbygget en maidag med deilig sol....

Link to post
Share on other sites

Har polert 31 fots motorbåt i 5 år for hånd.

Først cleaning påføring og så av... Så polering på og av, så voks på og av.

 

Da det ble 30 fot som skulle poleres også, så ble det maskin.

 

Det går helt fint for hånd. Ikke stress, ta noen pauser. Man sover godt natta etterpå og føler seg kanskje litt mørbanka morgenen etter. :) men det hører med.

Man får en bedre feeling når du gjør det for hånd.

 

Husk å ikke gjøre det i direkte solsteik, og ikke sent på kvelden når det er rått i lufta.

Link to post
Share on other sites

Er vel ingen fasit på dette, stor forskjell på gelcoat og hva slags behandling som skal til.

Bare styr unna alt-i-ett produkter og Carnauba ;) Man tror det skal poleres for glans, men det er kun en ønsket bieffekt.

Hvilken bieffekt har Caranuba? Eg brukte Mequiars et år med Caranuba voks

Redigert av skhauge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg polerer med polish(rensing), Autosol, og en eksentersliper med fuktig svamp (og sprayflaske med vann for hånden) og som brukes også til mye annet. Voksen (beskyttelse) legges på til slutt og da for hånd.

Har inntrykk av at bruken av produktene/navnene polish og voks går om hverandre og skaper litt forvirring?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvilken bieffekt har Caranuba? Eg brukte Mequiars et år med Caranuba voks

Caranauba er vel et fint planteprodukt ment benyttet til billakk. Fin glans, men forsvinner etter to uker på gelcoat.

Har jobbet en del med polering av biler, men du verden, veldig mye kunnskap på fiberglassics.com!

Knallgod artikkel der som heter "restoring gel coat". Anbefales :)

Link to post
Share on other sites

Caranauba er vel et fint planteprodukt ment benyttet til billakk. Fin glans, men forsvinner etter to uker på gelcoat.

 

 

Og dette vet du mye om ???????

Min One Step og Pure Wax fra Meguairs må vel betegnes både som "alt-i-ett" og voksen inneholder Carnauba. Beste jeg har brukt og glansen holdt i hele fjor sommer.

Link to post
Share on other sites

Takk for link til balanseblokk. Kjøper derfra - med mindre noen noen om en norsk leverandør i Oslo / Akershus? Skal polere denne helgen og bestilling fra Sverige hjelper først for 2017 sesongen. selvom jeg bruker håndmakt på overbygget så en slik fristende ut til maskinen for skrogsidene :-)

 

Når det gjelder produkter for hånd må jeg si at Biltemas rensevoks er forbløffende enkel å arbeide med for hånd. Det er så nære wipe-on-wipe-off som det går an å komme. Et imponerende produkt - så jeg lurer jo på om det kan være skadelig når det er så effektivt.

Link to post
Share on other sites

Og dette vet du mye om ???????


Min One Step og Pure Wax fra Meguairs må vel betegnes både som "alt-i-ett" og voksen inneholder Carnauba. Beste jeg har brukt og glansen holdt i hele fjor sommer.


 


Samme her, One Step fra Meguairs er helt ypperlig både maskinelt og manuelt


Link to post
Share on other sites

Mange meninger rundt emnet. Generelt har alt-i-ett produktene inneholdt løsemidler/oljer. Dette vil fordampe og eskalere UV-stråling. Det finnes selvsagt veldig mange gode produkter der ute i dag ;)

De produktene du sikter til er sikkert kjempefine, bra du er fornøyd. Generelt er vel dette produkter som som renser og polerer og deretter Pure Wax som en forsegler? En god forsegler er kjempesmart, som du sier lang holdbarhet på glans og beskyttelse.

 

Innlegg var ment til trådstarter, god båtsommer :)

Link to post
Share on other sites

Alle innlegg formoder jeg er ment som utfyllende informasjon til trådstarter. Det er derfor jeg også reagerer når det kommer bastante påstander som åpenbart er feil. Trådstarter spør fordi hun(formoder jeg) er uerfaren og usikker. Når noen da kommer med skråsikre uttalelser som er helt feil blir forvirringen for en uerfaren mye større enn nytterverdien av opplysningene.

 

Forøvrig som et tips til FøkenKaptein: Det er en ganske klassisk film som omhandler temaet på en god måte; "Tilbake til fremtiden" tor jeg det er. "Left hand: Wax on - Right hand: Wax off" og slik holder du på til sjefen blir fornøyd :thumbsup:

 

GOD HELG !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...