Jump to content

Noen som polerer med voks for hånd?


FrøkenKaptein

Recommended Posts

Takk 37 - Karatekid var filmen. :smiley:

 

Det er langt i fra en håpløs oppgave å håndpolere en 25 foter. Hvor hardt og lenge er helt avhengig av utgangspunktet og hvor store krav du har til finishen.

" Wax on -  Wax off" til du er fornøyd. Enklere blir det ikke :smiley:

 

Produktene jeg nevnte er de jeg personlig har best erfaring med av vanlige handelsprodukter, men som du sikkert allerede har sett av både denne og andre tråder om temaet er det like mange meninger som produkter i handelen.

Link to post
Share on other sites

One Step Compound er vel ikke en polish, men nærmere en rubbing? Har også erfaring med den, men oppfatter at den er ganske grov i jobben.

 

Meguiar har jo også rensevoks som er lett å srbeide med for hånd. Erfarte at One Step krever litt gnikking. Bruker den kun med maskin for egen del.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder produkter for hånd må jeg si at Biltemas rensevoks er forbløffende enkel å arbeide med for hånd. Det er så nære wipe-on-wipe-off som det går an å komme. Et imponerende produkt - så jeg lurer jo på om det kan være skadelig når det er så effektivt.

 

Det var interessant. Var i utgangspunktet meget skeptisk til Biltema sine båtgreier, men da jeg fikk anbefalt og prøvd Biltemas Black streak remover fikk jeg hakeslipp. Det mest effektive jeg noensinne har vært borte i - hvis du ser bort fra acetone som gjør rent bord og fjerner alt, inklusive voks og lakk.

Black streak remover: En dusj og ett drag med svampen, så er svartstripene historie. Men voksen er like fin. 

 

Hvis det viser seg at Biltemas rensevoks er i samme klasse, er jeg meget interessert. Jeg er grunnleggende lat, og er alltid på utkikk etter lurium i alle former, som kan spare meg for noen kalorier.

 

Flere som har erfaring med den?

Blir det like bra som med Autosol? Den er jo helt overlegen, men den er alt annet enn kalorifri.

 

Må ha meg en tur på Biltema i morgen tror jeg...

Redigert av rdalen (see edit history)

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Link to post
Share on other sites

Jeg har sittet og googlet og lest side opp og side ned for å finne hvordan jeg polerer for hånd, men det ser ut som de fleste bruker maskin.

Er det håpløst å polere en 25" for hånd? Hvor hardt/lenge må jeg evnt polere for å få en blank overflate?

  

Har polert 31 fots motorbåt i 5 år for hånd.

Først cleaning påføring og så av... Så polering på og av, så voks på og av.

 

Mange som polerer for hånd ser jeg. Men ikke så mange som er i stand til å svare på trådstarters spørsmål. Eureka er den med best svar så langt. Men heller ikke han sier så mye om hvordan.

 

Siden jeg lurer like mye som trådstarter (har hatt båten i fem år uten polering), spør jeg:

Rekkefølgen er cleaning, polering og voks, det skjønner jeg. Men hvordan brukes disse stoffene? Smøres på og tørkes av? Eller arbeides inn hardt og lenge (hvor lenge?) før det tørkes av? Med klut? Svamp? Svarer? Bare nevene? Smør inn hele båten, eller bare en liten bit om gangen? Hvor stor bit?

 

Uvitenheten er stor hos noen av oss, men absorberer alt vi får av kunnskap. Så stor takk for kunnskapen og erfaringen dere kommer til å dele med oss på de neste innleggene her!

Link to post
Share on other sites

Greitt å lage effektive renseprodukter, men kva då med slipeeffekten t.d? Jiff er og effektivt, men er vel ikkje heilt å annbefalle? 

 

Biltemas black streak remover går Jiff en høy gang, og det er ikke så mye som et støvkorn som kan gi slipeeffekt.  :smiley:

 

Hvordan det er med Biltemas rensevoks vet jeg jo ikke, men jeg har brukt Autosol på båtene mine i årevis, påført med maskin og vann, og fjernet med gamle frotterhåndklær. Den er det litt slipemiddel i, men det sliter neppe mye på gelcoaten, for er det en svartstripe jeg har glemt å fjerne, må jeg faktisk holde på en stund før den er borte. Og jeg tror ikke en svartstripe er nevneverdig tykk. Og selv om Autosol er litt hard å jobbe med, blir resultatet uansett fantastisk - det er bare å legge et lag med hardvoks utenpå.

 

Og til trådstarter - jeg har også gjort hele jobben med Autosol for hånd på min 37 fot store båt, men som nevnt i tidligere innlegg - jeg er i utgangspunktet lat, og da er det greiere med maskin. Men jeg har sluttet med vanlig polermaskin - den blir alt for tung å jobbe med. Jeg har gått over til en helt vanlig eksentersliper - og satt en polerpute på den. Den er mye lettere og du klarer å operere den med en hånd. Da klarer du å holde armene over hodet en hel dag, når du kan bytte på litt.

 

Pass på at du bruker gul polerpute - hvis du jobber med Autosol. Den er hard nok. De mykere putene suger seg fast til underlaget og det gjør det tungt. De fleste seriøse produsenter av polerputer har fargekodet putenes hardhetsgrad.  Mange bruker denne standarden: gul er hard, blå er litt mykere og hvit og sort er mykest. Jeg bruker polerputer fra Autoglym, og de følger denne kodingen. Men det kan sikkert variere litt.

 

Men jeg fjerner fortsatt med frotterhånkle. Å bruke maskin på det blir alt for omstendelig og ineffektivt, synes jeg. Polerpaden går full med en gang og da er den ikke effektiv. Glem polegarn eller gamle t-skjorter - frotterhåndklær er mye lettere, og de går ikke så fort fulle. Om kvelden tar du dem med hjem, rister dem godt, og slenger dem i vaskemaskinen. Når de er tørre er de klare til ny innsats.

 

Men som nevnt, hvis jeg får like godt resultat som Autosol med Biltemas rensevoks, uten alt arbeidet, er det verdt forsøket. Det meste av det luriumet jeg kjøper til båtpuss er dyrere enn cognac, men der er Biltema litt mer edruelige.

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Link to post
Share on other sites

  

Mange som polerer for hånd ser jeg. Men ikke så mange som er i stand til å svare på trådstarters spørsmål. Eureka er den med best svar så langt. Men heller ikke han sier så mye om hvordan.

 

Siden jeg lurer like mye som trådstarter (har hatt båten i fem år uten polering), spør jeg:

Rekkefølgen er cleaning, polering og voks, det skjønner jeg. Men hvordan brukes disse stoffene? Smøres på og tørkes av? Eller arbeides inn hardt og lenge (hvor lenge?) før det tørkes av? Med klut? Svamp? Svarer? Bare nevene? Smør inn hele båten, eller bare en liten bit om gangen? Hvor stor bit?

 

Uvitenheten er stor hos noen av oss, men absorberer alt vi får av kunnskap. Så stor takk for kunnskapen og erfaringen dere kommer til å dele med oss på de neste innleggene her!

 

Se svaret mitt i innlegget litt over her, og i tillegg er det kanskje lurt å tenke på dette også:

 

Pass på å ikke gå på for store flater av gangen slik at du holder kontroll på tørketiden. Jobb litt med Autosol eller annen polish på et mindre område (en kvadratmeter eller to kanskje?) ikke legg på for tykt lag, og la det tørke. Ikke for lenge, for da blir det tyngre å få av, men heller ikke for kort, for da blir det bare klin. Det er bare å prøve seg fram litt. Det blir også vanskelig å unngå skjolder og tungt å jobbe hvis det er direkte sollys - poler/voks i skyggen. Fuktig luft - for eksempel om kvelden, er også kjipt å jobbe i, og gjør det vanskelig å få et bra resultat.

 

Når du er ferdig med å rubbe og/eller polere, må du forsegle hele stasen med et lag flytende hardvoks. Hvis ikke er det meste av jobben du har lagt i dette bortkastet. Da gror møkka før du har fått i deg den første kaffekoppen. Flytende hardvoks er bare å gni lett på, la det tørke og så pusse av. Det er ikke tungt. Og et tips for å få det ekstra blankt, er å gå over en ekstra runde tilslutt og polere over med et helt rent frotterhånkle eller polerpapir som kan kjøpes i bil- eller båtutstyrsbutikker.

 

Og som det ble nevnt i et tidligere innlegg - det er en del forvirring rundt begrepene. Mange sier de skal "polere" båten, og gir en runde med "polish" og er fornøyd med det. 

Men prosedyren er:

  1. Hvis båten er ekstra matt/skitten: rubbing
  2. Polish
  3. Forsegle med flytende hardvoks

Jeg kombinerer trinn en og to når jeg bruker Autosol. Det er det mange andre produkter som gjør også- og alle har sine favoritter. Her er det like mange meninger som det er folk - (kanskje til og med flere meninger enn det er folk)

 

Lykke til med båtpussen, og det gjør ikke noe om du kaster bort litt tid på å forstyrre båtnaboen. 

Det er polering av mentalhelsen - viktig!

Redigert av rdalen (see edit history)

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Link to post
Share on other sites

Når man bruker Autosol, og gjerne en vanlig eksentersliper som jeg bruker også, så er knepet fuktighet (vann) på svampen og på skroget underveis. Godt med vann og jo våtere jo lettere løper maskinen. Gjør man det så er det overhodet ikke tungt og resultatet blir meget bra. En god eksentersliper er vel anvendt bruk av noen kroner og kan brukes til mye annet også.

De som klarer å dyprense skroget med polish og håndkraft har enten en veldig ren båt eller veldig store armmuskler = winsjgorilla?

Først en god vask, gjerne Zalo, deretter en runde med Autosol og jeg vasker like gjerne av det som tørker med hageslange og en svamp. Deretter tørke og på med voks for hånd, et felt om gangen og tørker av med egnete kluter, ofte gjerne en gammel sweatshirt/pant som er klippet opp i passende biter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Anbefales å ha flere pader til maskin og bytte flere ganger i løpet av polering av en båt. Paddene kan vaskes i maskin og brukes om igjen dagen etter eller neste år.

Et annet råd er å rense paden med en kniv for å fjerne brukt og møkkete polish eller rubbing.

Bruker 2 maskiner. Den lille er veldig handy på overbygget og den er lett å jobbe med. Etter 14 timers arbeidsdag så kjenner jeg det i skuldrene ja.

Håndpolish gir ikke samme resultat.

bilde

Sushi

Link to post
Share on other sites

Når man bruker Autosol, og gjerne en vanlig eksentersliper som jeg bruker også, så er knepet fuktighet (vann) på svampen og på skroget underveis. Godt med vann og jo våtere jo lettere løper maskinen. Gjør man det så er det overhodet ikke tungt og resultatet blir meget bra. En god eksentersliper er vel anvendt bruk av noen kroner og kan brukes til mye annet også.

 

Enig - jeg glemte å nevne vannet, men det bruker jeg også, og det er som du nevner mye lettere. Jeg har gjerne med meg en sprayflaske, og hvis det tørker og blir for hardt, dusjer jeg litt, og gnir - venter litt og polerer av.

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Link to post
Share on other sites

Har alltid noen nymotens produkter, som jeg sammenligner opp mot denne:

http://scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=71_81&product_id=81

 

Hvert år vinner Chemical Guys Vertua Bond. En polish du slipper å tenke vann-sprayflaske når du kjører med maskin !!

 

Forseglere er jeg mindre kresen på.

Benyttet Autosol i år, men har prøvd både nano-super-duper og super-nano-fantastic, + selvf  Meguiar sin som er bra !

Link to post
Share on other sites

Att använda kniv på rupes pads känns lite elakt tandborste eller en mjuk nylon borste är mitt råd.

 

Så till frågan ang om man KAN polera för hand självklart men det är extremt jobbigt om man vill ha bra resultat. Och tyvärr så är det nog så också att ska man då ha en lätt maskin kostar den en del i regel. Biltema saker har jag provat innan och tyvärr för mig har dom varit rena skiten. Att använda vatten när man rubbar är nästan ett måste speciellt om det är lite varmt ute då polermedel ganska fort blir tömda på vätska i år har jag använt menzerna marine produkter och ja det är skilland på marinprodukter och bil produkter. Gelcoat är mycket hårdare än lack. Och man får mycket bättre avverkning. Produkter som jag kan rekommendera är lahega,3M och menzerna hört bra om meguiars polymer wax men inte använt det själv.

 

 

bilde

 

bilde

 

Och självklart jag är inget proffs detta fungerar väldigt bra för mig. Men det ska sägas att jag har testat endel produkter nu :)

Redigert av Scand29bal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Att använda kniv på rupes pads känns lite elakt tandborste eller en mjuk nylon borste är mitt råd.

Så till frågan ang om man KAN polera för hand självklart men det är extremt jobbigt om man vill ha bra resultat. Och tyvärr så är det nog så också att ska man då ha en lätt maskin kostar den en del i regel. Biltema saker har jag provat innan och tyvärr för mig har dom varit rena skiten. Att använda vatten när man rubbar är nästan ett måste speciellt om det är lite varmt ute då polermedel ganska fort blir tömda på vätska i år har jag använt menzerna marine produkter och ja det är skilland på marinprodukter och bil produkter. Gelcoat är mycket hårdare än lack. Och man får mycket bättre avverkning. Produkter som jag kan rekommendera är lahega,3M och menzerna hört bra om meguiars polymer wax men inte använt det själv.bilde

Och självklart jag är inget proffs detta fungerar väldigt bra för mig. Men det ska sägas att jag har testat endel produkter nu :)

Veldig bra resultat.

Når det gjelder rens av pad så velges metode etter type polish.

Kan du si oss noe om valg av produkt og fremgangsmåte for å oppnå dette resultatet?

Redigert av Billa (see edit history)

Sushi

Link to post
Share on other sites

Bruker Gelcoat Nanopolish fra TCnano Norge på en polersvamp og polerer for hånd. Lar det tørke ca. 15 min før eg tørker over med en microfiberklut beregnet for glass. Synes resultatet blir veldig bra og holder like lenge som meir avansert behandling.

 

'clipboard02.jpg

Veldig bra dette også!

Hva gjør du før påføring av TC Nano?

Precut og finnishing?

Jeg oppnådde skjolder med TC Nano!

Sushi

Link to post
Share on other sites

Veldig bra resultat.

Når det gjelder rens av pad så velges metode etter type polish.

Kan du si oss noe om valg av produkt og fremgangsmåte for å oppnå dette resultatet?

 

Hej tack. Produktvalet iår blev menzerna marine line produkter. dom jag har annvänt är

 

Menzerna: Liquid sanding (grov rubbing)

Menzerna Cut compond (lite mindre grov rubbing)

Menzerna: Onstep polish (medelgrov)

Menzerna: Premium gloss (fin)

Menzerna Premium protection (polymer wax).

30-40 mikrofiber dukar.

Ca 10 pads

 

Började med att tvätta och inspektera. och använde lite olika rubbingar beroende på hur illa det var. Dela upp i rut mönster och jobba på ca 0.5-0.75m2 i taget. lysa med en lampa efter rubbing för att se att ingen skit, oönskade repor m.m fanns kvar. beroende på vilken rubbing. som användes. liquidsanding är grov och då fick man köra ett extra steg med onstep polish. All rubbing läggs på med roterande maskin för att få lite extra cut och spara tid. Efter rubbing så blev det premium gloss med rupes 21 bigfoot. och  jobba med detta tills jag fick den glans jag var nöjd med å därefter så  2 rundor med polymer waxet som jag nämde ovan.

 

För mig är det viktigt att man delar upp med maskerings tejp så man inte kör för stora ytor då det ofast är svårt att få ett jämt och fint resulat.

 

Och som du själv skrev byta/rengöra pads ofta så man inte gör nya repor pga att paden är smutsiga.

Redigert av Scand29bal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej tack. Produktvalet iår blev menzerna marine line produkter. dom jag har annvänt är

 

Menzerna: Liquid sanding (grov rubbing)

Menzerna Cut compond (lite mindre grov rubbing)

Menzerna: Onstep polish (medelgrov)

Menzerna: Premium gloss (fin)

Menzerna Premium protection (polymer wax).

30-40 mikrofiber dukar.

Ca 10 pads

 

Började med att tvätta och inspektera. och använde lite olika rubbingar beroende på hur illa det var. Dela upp i rut mönster och jobba på ca 0.5-0.75m2 i taget. lysa med en lampa efter rubbing för att se att ingen skit, oönskade repor m.m fanns kvar. beroende på vilken rubbing. som användes. liquidsanding är grov och då fick man köra ett extra steg med onstep polish. All rubbing läggs på med roterande maskin för att få lite extra cut och spara tid. Efter rubbing så blev det premium gloss med rupes 21 bigfoot. och  jobba med detta tills jag fick den glans jag var nöjd med å därefter så  2 rundor med polymer waxet som jag nämde ovan.

 

För mig är det viktigt att man delar upp med maskerings tejp så man inte kör för stora ytor då det ofast är svårt att få ett jämt och fint resulat.

 

Och som du själv skrev byta/rengöra pads ofta så man inte gör nya repor pga att paden är smutsiga.

Ser gjerne at du informerer oss om langtidsvirkningen og holdbarheten til Menzerna produktene.

Alltid på jakt etter de beste produkter og metode som gir minst arbeid og godt og varig resultat.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Jeg har sittet og googlet og lest side opp og side ned for å finne hvordan jeg polerer for hånd, men det ser ut som de fleste bruker maskin.

Er det håpløst å polere en 25" for hånd? Hvor hardt/lenge må jeg evnt polere for å få en blank overflate?

Første svaret fra Raymond oppsummerte vel ganske bra.

 

De fleste som svarer her bruker begrepet polering om det som vel egentlig kan betraktes som rubbing. Selv skiller jeg mellom to nivåer på rubbing, grovrubbing og finrubbing. Dette er det du gjør hvis overflaten din har blitt så matt at produkter uten slipeeffekt ikke greier å bringe glans i overflaten. For mange vil grovrubbing være godt nok, f.eks med Autosol eller Norpol R10. Selv foretrekker jeg R10, fordi den er mye lettere å vaske vekk. Skal du ha speilglans avslutter du med en finrubbing. Selv bruker jeg finesse.it fra 3M. Til alt dette bruker jeg maskin. Kan fint gjøre det for håns også, men tar 10 ganger så lang tid...

 

Når dette er gjort har du en speilblank overflate, og nå er det på tide å beskytte denne, slik at den holder seg slik. Selv har jeg brukt voks til dette tidligere, men tenker seriøst på å prøve et av disse nye nanoproduktene ved neste anledning. Disse skal stort sett bare strykes på og poleres forsiktig av igjen, og da er ofte det mest hensiktsmessige å gjøre dette for hånd. Maskinpåføring av voks kan fort føre til varmgang som gjør at voksen brenner seg fast (har selv gjort den tabben...)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...