Jump to content

Fant en stålpinne i rommet til baugpropellen...

arnearmoa

Recommended Posts

Forresten tror jeg kanskje det sitter en brytepinne av det første slaget oppå lokket til motoren.  Jeg trodde det var en pinne som skulle holde lokket på plass, jeg. Men den ligner på den jeg fant nå, bare litt mindre, og den er festet i et av to hull på lokket.  Det andre hullet er tomt.

DER HAR NOK DENNE PINNEN VÆRT FESTET TIDLIGERE  :thumbsup:

(så det som mangler i min baugpropell er nok bare det klipset som skulle holdt denne pinnen fast oppå lokket)

Det var nettopp det vi fant ut, bortsettt fra at den som er til propellen gjerne kalles "drivpinne" av Sleipner. Den var den jeg fant.

Siden jeg ikke finner plastdingsen som normalt skulle holdt denne reserve-drivpinnen på plass ved siden av reserve-brytepinnen oppå toppen av lokket på siden av motoren, så la jeg den tilbake på sin nye plass i bunnen av rommet hvor motoren står.

• 4 uker senere...

Jeg oppfatter i ditt første innlegg som startet tråden, at baugpropellen din fungerer helt fint så hvorfor skal du så absolutt skifte den da ?

If it ain't broken - Don't fix it !

For øvrig er jeg enig at dette er en drivpinne som sitter bak propellen. Den ser i hvert fall slik ut på min baugpropeller, men jeg har aldri målt dimensjonen.

Du har funnit en EXTRA drivpinne inne i båten. Det betyder inte att du måste byta den hela drivpinnen som sitter monterad vid propellern. Fungerar det så är den ju hel, men nu vet du var du har reservdelen den dagen bogpropellern slutar fungera och du (kanske) måste lyfta båten. Det borde inte vara några problem att byta i vattnet så länge du kan hålla andan lite och har ett cyklop. 

Beklager, jeg tenkte ikke over at jeg ikke hadde lagt ut her at jeg nylig fant ut at den ikke virker likevel.  Jeg skrev at den virker helt fint i starten av tråden (mens båten sto på land) fordi jeg mener jeg brukte den helt inntil båten ble tatt opp, uten å merke noe problem.  Men nå, når jeg bruker den på vannet, lager den bare lyd, og da får jeg en svak sånn "deja vu" følelse fra en av de siste turene hvor jeg kanskje stusset på at den var "svak" (dvs. kanskje allerede kaputt)  

Så det forandrer saken. 

Merkelig sammentreff at jeg etter ni år med båten plutselig skal finne ut at jeg har to brytepinner liggende (en for mellom motor og gir, og en for mellom gir og propell), og så første gang jeg bruker baugpropellen etterpå, så viser det seg at jeg må ha brukket den ene.

Og siden jeg kan se at den mellom motor og gir er hel, må jeg sjekke den bak propellen...

Så det forandrer saken. 

Det forandrer saken ja :yesnod:

Slik jeg ser det har du to valg. Et dyrt og et ubehagelig (så tidlig på sommeren).

Enten å få båten på land eller å bade.

Det er enkelt å skifte den. Jeg har en størrelse eller to større baugpropell, men jeg regner med at prinsippet er det samme.

Du trenger en unbrakonøkkel for å løsne sinken utenpå mutteren (tror det er 5 mm). En skrutrekker eller lite hammerskaft til å låse propelleren mens du skrur + en pipe/hylsenøkkel til å løsne propelleren. (17 eller 19 mm tror jeg) + gjerne en "Nordlenning" (Polygrip) til å klemme ut pinnen med.

Selvfølgelig lettere å gjøre på land, men hvis du for eksempel kan kjøre båten inn på en sandstrand kan du sitte på bunnen å gjøre dette.

For øvrig: Før du begynner å skru er det kanskje en ide å få noen til å se etter om det faktisk er vannstrøm fra propellen når du aktiverer den ! Har du sjekket den for groe ? Første sesongen min med baugpropeller hadde jeg ca 5% effekt utpå høsten og trodde som deg at noe var galt. Da jeg fikk båten på land så jeg at den var gjengrodd av rur. Etter rens så har jeg alltid satt den inn med drevspray og har ikke hatt en rur på etterpå - og dermed baugprop som funker hele sesongen.

Lykke til :smiley:

Takk for svar.

Det er ikke snakk om noe groe.  Propellen er smurt inn med bunnstoff, og det var ikke et skjell på den.  Den kunne sikkert vært blankere osv., men det er ikke antydning til respons i båten i det hele tatt, og det høres ut som motoren snurrer helt fritt.  Faktisk overraskende "ren" lyd til at den øverste brytepinnen var hel, men det lover vel godt for tilstanden i giret  :wink:.

Jeg har en litt eldre Sleipner 4hk baugpropell (før SP40), og det er ingen sink på propellen, bare på motsatt side på girhuset. Jeg hadde kjøpt feil sink der i år, den varianten med forsenket anlegg for skruehode.  Da blir bolten for lang, og det var like før båten skulle i vannet, så jeg hadde ikke tid til å skaffe ny sink eller kortere bolt.  Nødløsningen ble en skive, men der tror jeg ikke det skal forsvinne mye sink før den blir løs.

Så da har jeg to grunner til å dykke i år :diving:​ , eventuelt punge ut for et løft... :wflag:

• 2 uker senere...

Jeg fikk løftet båten på fredag, rett før vi skulle på langhelg-tur.

Det forandret saken det også...

bilde

Det var jo ikke noe propell der i det hele tatt  :eek:

Jeg har en gammel trebladers Sleipner 4hk baugpropell type TF 12 og artikkelnummer 8112.

Fikk såvidt snakket med Sleipner på telefon.  Siste baugpropell av den typen ble laget i 1999, og den er ikke kompatibel med noe oppgraderingssett for moderne propell heller.  Det var lenge siden noen hadde bestilt sånn propell, så det var nok bestillingsvare, sa de.  De har på lager i Fredrikstad.  Bestiller nok ny i morra.

Og så tenker jeg det blir enda et løft.  :wflag:

Klarte meg veldig bra uten i helga da, men den er av og til kjekk å ha i trange havner når det blåser.

Ha en strålende nasjonaldag  :flag:  :flag:  :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...