Jump to content

ny vs brukt 4hk dorgemotor


Viljesterk

Recommended Posts

Hei...

 

Skal nå kjøpe meg en dorgemotor, men blir ikke helt enig med meg selv om jeg skal gå for ny eller brukt motor.

 

Om man går for en 4hk 4-takt fra rundt 2000 - bruker det da bli problemer med på kjøpet eller er disse motorene greie å holde styr på selv?

 

Har det kommet så mye nytt etterpå at det blir tull å vurdere en brukt?

 

Prisforskjellen er jo ikke så stor på så små motorer, så vil helst ikke kjøpe en brukt som blir tilnærmet lik pris som en ny etter første sesongs reparasjoner.

 

Link to post
Share on other sites

Kjøp ALDRI en 4takt 4 hk! Bare risting og masse lyd. Vond å starte er de og. I tillegg til at de er mye treigere og tyngre enn en 2 takt!

 Annbefaler Yamaha&Mariner 4/5hk 2takt! Lett og sprek motor!

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Jeg har snakket med forhandlere/mekanikere om startproblemene på små 4-takt - og det var noe de aldri hadde hørt om.

...Kanskje for å ha muligheten til å selge meg en - ikke vet jeg. De svarte ærlig på de andre tingene jeg lurte på.

Det virker som om erfaringene er delte her i forumet også ang dette.

Det gjør det ikke lettere å velge nei.

 

Å ha en hjelpemotor som blir tung å starte høres jo ikke lurt ut, og den gjentatte trekkinga tømmer meg meget fort vet jeg av erfaring.

Så denne bekymrer meg en god del.

 

Men jeg skal ikke ha en sprek motor - den skal jo svive så lavt som mulig.

Blir det _så_ fælt med risting og bråk på i dorgefart da?

Får ut på nettet og finne meg lydeksempler da.

 

Hvor er den magiske grensen hvor dette blir ok?

4-taktere er jo roligere enn 2-taktere - så da gjelder dette kun de helt, helt minste?

 

 

Jeg takker for infoen - jeg tar alt til etterretning, og kommer forhåpentligvis smartere ut av det.

Link to post
Share on other sites

Prøvde en 2014 6hk Yamaha for to uker siden. Ble imponert over hvor stille og behagelig den gikk. Kan ikke huske at det var noe spesielt med vibrasjoner sammenliknet med den jeg har. Samme motoren leveres også som 4 og 5 hk. Har selv en 5hk totakt Mercury fra ca 2006. Den bråker vanvittig mye mer, så jeg er helt på kanten til å bestille ny motor.

Link to post
Share on other sites

Se det - når jeg utvidet søket til 6hk fant jeg jo en god del flere motorer, og prisene ser veldig fine ut.

 

Yamaha 2016 F6 er ensylindret etter hva jeg kan finne ut..

Kjørte du den stille og rolig, eller drog du på?

 

Jeg kom over en rimelig 4hk idag som jeg skal teste - om det ikke blir noe av det, så skal jeg ta en titt på de yamaha motorene.

Den jeg har tak på er så billig at det er forsøket verdt om så bare for å bli en erfaring rikere.

Link to post
Share on other sites

Blir litt som med gressklippere. Noen går stillere enn andre. Har i de 3 siste årene kjørt med en 8hk 4t, og det er svært behagelig mtp støy og vibrasjoner. Før denne 8hk hadde jeg en 4hk totakt. Disse to motorene kan ikke sammenlignes. 8 hk går time ettter time og det man hører best er når kontrollstrålen treffer vannet. Ensylindret 4t har nok blitt litt bedre, men man assosierer lett lyden av disse med gressklippere. Hadde gått foren 8hk. Yamaha 8 med lang stamme er ferdig rigga for lading av 12v. Bare å koble til ledning så har du ok lading også!

Link to post
Share on other sites

Enig med sebba2. Kjøper du en brukt Yamaha eller Mariner 4 hk to takter (dette er samme motor) i god stand så har du en meget god,lett,lettstartrt og driftsikker motor som er meget fin som dorgemotor.En slik får du fra 3 til 5000 kroner.Det ville jeg selv gått for.Jeg har selv hatt en Evinrude/Tohatsu 6 hk fire takt og den var tungstartet og vibrerte mye.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Forskjellen i gange ligger litt i antall sylindre. Ensylindrede motorer rister generelt mer enn tosylindrede, det er i alle fall min erfaring. Jeg elsker totakterens enkelhet, driftssikkerhet og vekt, men hvis du tenker la motoren gå på tomgang i timesvis under dorging ville jeg heller ha satset på firetakts (gjerne tosylindret, for å unngå så mye risting og "gressklipperlyd"). Da unngår du soting som totaktere kan være plaget med om de går på lavt turtall for lenge. Regner med du skal ha motoren på Hansviken? En 4hk motor må nok litt over tomgangsturtall for å få grei dorgefart på en 18-foter, så litt lyd må du regne med hvis du tenker bruke en såpass liten motor. Ville nok heller vurdert en 6-8hk tosylindret sak, da kan motoren gå med lavere støy og fremdeles få akseptabel fart.

Link to post
Share on other sites

Mye nyttig.. Takker :thumbsup:

 

 

suzuki df4:

 

 

sånn ser jeg for meg lyden skal være.. Er det dette dere mener er for høyt, eller er dette unntaket?

 

Har også sett noen videoer hvor det lyder som om noe er løst.. regnet med det virkelig var noe som var løst, men hvem vet?

 

 

tilplan: det høres fint ut. Å ha en samtale i båten uten å rope er målet :smiley:

 

svebe: brodern nevnte ladinga på dem idag - det hadde ikke slått meg at de andre ikke har generator, og det er jo veldig kjekt å ha med.

 

miki-222: Om en totakter gir meg det - er det klart det beste. Jeg har fått for meg at lang stamme er viktig å ha, så skal lagre et søk på dette. Men hva med det hakkannen sier under; soting og slik i lav hastighet? Det kan jo ikke være synsebasert.

 

 

Om man ser på den øverste av videoen ser det ikke ut som en 4hk har problemer med å flytte et par kg.. I mitt tilfelle blir det rundt 800kg ++ tenker jeg.

Ikke lurt å gå i joggebukse når man er langtidssyk :giggle:

 

Vi leide en båt med en 15hk 4-takt, og den var så rolig at vi nesten ikke merket den...

Men over 6hk blir et godt hakk opp i både pris og vekt etter hva jeg har sett, så er usikker der.

 

hakkannen: motoren skal på hansviken ja. Motoren skal være til nød og for å slappe av utpå. Så lenge det beveger seg fremover er det gudd.

Jeg vurderer også 2 cyl, men da blir pris høyere enn hva jeg tenker å hoste opp nå.

Men ting endrer seg.

 

Jeg har skrudd på både moped i min ungdom og mc og bil i min senere ungdom, og må si jeg liker også best å skru på 2-takten så langt.

Link to post
Share on other sites

Med liten motor vil gjerne en totakter være greit siden den må litt opp i turtall for å flytte skuta. Litt turtall gjør at den ikke soter så mye, men samtidig vil jo lyden være høyere enn på tomgang. At totaktere kan sote på tomgang er ikke synsebasert, men reelt. Tenker du en større motor (6-8hk) er gjerne firetakter greiere siden disse burde klare gi båten grei dorgefart på tomgang.

 

Min erfaring er at spesielt motorer som skal ha rik oljeblanding trives med mer turtall enn tomgangsfart. En motor på tomgang trenger ikke rare slanten med olje for å smøre, men gir du på litt trengs desto mer. Så produsentens anbefaling for oljeblanding (oftest 1-2% totaktsolje i bensinen) er en middelverdi som de mener skal passe tilstrekkelig nok til alle turtall, men med en fast prosent blir blandingen kun optimal innenfor et visst turtallsområde. Ved tomgangturtall blir oljeblandingen noe rik og er med på å gjør at motoren kan sote litt. Der har firetakteren en betydelig fordel. Men med en gang du gir på litt vil totakteren sote mindre, da kommer også denne greit ut med tanke på at den har vekt og enkelhet til sin fordel.

 

Det greieste med tanke på lyd er gjerne å høre etter når motorer du ser for deg sviver. Både lydnivå og lydens karakter vil være ganske forskjellig fra merke til merke og også mellom teknologiene som blir brukt. Flere i havna har 6hk firetakts Suzuki, disse har en helt annen karakter på lyden enn de med 4-6hk Mercury som det også finnes en del av i området.

 

En liten historie om en dorgemotor jeg fikk se og høre forrige sommer; den roligste og absolutt mest behagelige lyden jeg har hørt fra en slik liten tass. Den lyden var faktisk fra en tidlig 90-talls totakts Mariner på 4hk. Traff på en eldre kar da jeg var ute og fisket makrell mellom holmene rundt Rubbestadneset på Bømlo. Vi satt og drøste en god halvtimes tid fra hver sin båt om makrellen og om livet. Motoren hans sveiv hele tiden mens vi snakket sammen, men den var knapt hørbar! Kun en svak koselig "Marna-aktig" tikking og lyden av kjølestråla. Helt utrolig! Jeg ble nesten litt betatt av motoren og måtte bare spørre ham om hva han hadde gjort med den for å få den til å gå så utrolig fint. Jeg har en lignende motor selv, en totakts 5hk Yamaha (en gullgod motor), men min sviver ikke i nærheten av pent på tomgang, og den soter og stopper av seg selv etter en stund med tomgangsdorging. Det er også en motor man hører godt, 15-hesteren min (totakts Yamaha) går langt stillere på tomgang. Jo, han kunne fortelle at han kun brukte denne motoren på tomgang, han kunne ikke huske forrige gang han ga gass. Han bodde rett ved sjøen og brukte båten kun til dorging og å trekke garn og teiner (hadde god tid den mannen). Så for at motoren skulle svive fint på det turtallet han likte hadde han omlag 0,2-0,3% totaktsolje i bensinen! Og som han sa; så lenge han aldri presset motoren mer enn tomgangsfart var dette mer enn nok smøring. Selv bruker jeg 5-hesteren min på alle turtall og må derfor kjøre universalanbefalingen fra Yamaha (1%) i håp om å bevare motoren lengst mulig. Nå skal ikke jeg anbefale noen å trikse og mikse med oljeprosenten i bensinen utenfor produsentens anbefaling slik som omtalte pensjonist, men for ham har dette fungert ypperlig i over 20 år, så noe må han ha gjort riktig :wink:

Link to post
Share on other sites

Takker for fint og oppklarende svar.

 

Jeg har for tiden problemer med å fokusere når det blir så mye tekst, så tett, så jeg har ikke kommet meg igjennom posten før nå :)

 

Fin historie ja - tok litt brodden av alle datasheets man føler man må lese før man kan kjøpe noe nå for tiden.

Jeg er typen som leser alle bruksanvisninger grundig før jeg bruker en ting, så trenger nok å slappe av litt og stole på feelingen også.

Håpet båtlivet skulle hjelpe meg med det :smiley:

 

Jeg glemmer av og til at båtmotorer bare er motorer det og - posten din hjalp med å løsne litt der. Takk :wink:

 

Jeg skal ha ørene på stilk nå når folk begynner å komme seg utpå, men ser få av så små motorer i gang.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...