Jump to content

Dregg-senker fra Biltema


bella

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Har en slik, fungerer utmerket.

Har en carabinkrok på kjettingen fordi kroken på utslipperen ikke går gjennom kjettinghullet.

Når jeg gjør klar for ankerslipp hekter jeg carabinkroken på utslipperen og henger ankeret utenfor båten.

Står da ved styreposisjon, napper i tauet og ankeret farer ut mens ankertauet løper gjennom hånden min. Full kontroll på båten mens ankeret slippes.

 

Ofte når en drar opp ankeret er det mye dritt og/eller det blåser mye slik at båten driver raskt mot land. Veldig greit da å kunne dra raskt opp, hekte carabinkroken på utslipperen. Det går raskt og en slipper å dra søle inn i båten.

På vei ut fra land vasker ankeret seg og når en har kommet i en possisjon der en har bedre tid så løfter jeg det nå rene ankeret opp av vannet og legger det på plass.

 

Et produkt som er billig og som gjør at jeg kan legge til i uthavner med baug mot land helt alene selv om det blåser litt og avdriften er stor.

 

Produktet holder det det lover og anbefales!

 

Redigert:

Ser at Perlen mener den er for tynn og spinkel og at trådstarter er redd for dette. Hvor stort anker bruker du?

 

Jeg har brukt den til 8 kg paraply og 5kg bruce med 5m kjetting på begge.

Den har så vidt jeg husker ikke noen bruksanvisning der det er vektbegrensing på ankeret, men sunn fornuft sier jo at grensen går ett eller annet sted.

Sikkert er det i alle fall at et 10 kg anker ikke er for tungt for denne og det vil fungere utmerket - tipper også at det er problemfritt med et 15 kg anker. Husk at ankeret ligger i vann når det er belastning på utløseren.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tips 1: Ifølge info fra min nærmeste Biltema-butikk var dreggsenkeren på veg ut av sortimentet hos dem, så hvis du skal ha en slik:

 

Så billig, løp og kjøp.

:smiley:

 

Tips 2: Prisen er ikke 299, men 249! :flag:

 

Selv monterte jeg nettopp en slik forut under/på baugluken, så den er skjult til jeg åpner luken for å bruke den. Pleier imidlertid å ligge med baugen mot land, og akterut har jeg ankervinsj. Nå har jeg en lettere måte å slippe 15kg paraplydregg fra baugrommet om jeg vil, også.

 

Har ikke testet opplegget ennå.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg hadde en slik dreggsenker fra Biltema i flere år og var super fornøyd. Spesielt når man skulle legge til alene. Men så klarte jeg å miste den ned i vannet når jeg skulle gjøre noen forandringer på dreggkassa i fjor. Og nå selges den ikke lenger på Biltema. Er det noen som vet om jeg kan få tak i den noe annet sted.

Link to post
Share on other sites

kostbar dreggsenker

 

Jovisst :rolleyes:

 

helt til man vil ha seg en tur alene på sjøen.

 

Da finner jeg meg heller en plass med brygge. Enklere sånn. Men er det lite vind går det greit å håndtere dreggen selv også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bekrefter at dreggsenkeren har gått ut av sortimentet. Har de fortsatt i butikkene er det rester.

Det er synd for det er et fantastisk enkelt og rimelig redskap som forenkler oppankring når en er alene.

Det finnes andre typer dreggsenkere på markedet, men har ikke sett noe i nærheten av prisen som BT hadde.

Om de fortsatt har i Kristiansand hadde jeg gjort alt for å få tak i et eksemplar om jeg hadde vært deg.

Link to post
Share on other sites

Bekrefter at dreggsenkeren har gått ut av sortimentet. Har de fortsatt i butikkene er det rester.

Det er synd for det er et fantastisk enkelt og rimelig redskap som forenkler oppankring når en er alene.

Det finnes andre typer dreggsenkere på markedet, men har ikke sett noe i nærheten av prisen som BT hadde.

Om de fortsatt har i Kristiansand hadde jeg gjort alt for å få tak i et eksemplar om jeg hadde vært deg.

 

Vet du hvilke andre typer det er på markedet, og hvor jeg får tak i dem?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...