Jump to content

Dregg-senker fra Biltema


bella

Recommended Posts

I dag sendte jeg en felles mail til alle Biltema butikkene i Norge og i Ålesund hadde de 22 stykker på lager til prisen av 50kr. Og tilfeldigvis så skal en kamerat av meg opp til Ålesund til helga. Så det ordner seg :cheers:

 

 

Hadde vel ikke vært mulig å fått med en ekstra fra ålesund vel??

Skulle veldig gjerne hatt en slik en!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Hadde vel ikke vært mulig å fått med en ekstra fra ålesund vel??

Skulle veldig gjerne hatt en slik en!

 

Nå hadde det seg slik at det var feil i lagerbeholdningen i Ålesund. De hadde ikke 22 på lager men 0 på lager :nonod:

 

Det andre stedet de har er på Biltema i Hamar. Men jeg bor i Horten så det er litt langt for en dreggsenker.

 

Noen som skal til Biltema i Hamar?7

Redigert av Domex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 13 år senere...

Jeg hadde engang en forferdelig båt med noen grusomt stygge davidere. I den ene daviden festet jeg en snap-sjakkel. I denne snapsjakkelen hang jeg et 10 kg bruceanker. 
 

Fra snapsjakkelen dro jeg en line, via noen blokker, til styreposisjon. Det så ikke ut, men det fungerte teknisk. 
 

Første prøvetur:

- Kjerringa i baugen

- Jeg bak rattet

- Ankeret hengende i daviden

 

Så var det å sige sakte inn mot land. I passe avstand dro jeg i snora, og det sa plopp. Ankeret falt i vannet og løsningen fungerte bra. 
 

Det hadde nok fungert enda bedre om jeg hadde festet ankerkjettingen til ankeret også. Den lå nemlig trygt ombord selv etter at ankeret forsvant til sjøss. 
 

Heldigvis kjente jeg en som dykker, så jeg fikk tilbake mitt flotte anker. Heldigvis fikk jeg også solgt båten. Folk kjøpte mye rart på den tiden der. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Hvis man ønsker å fjernslippe dregen er det vel bare å ta ei tynn snor (feks 4-5mm) og dra gjennom sjakkelen på dregggen og gjennom pullerten og så knyte med "skolisseknute" og la ene enden være så lang at den rekker til førerplassen. Da kan man bare dra i snora når dreggen skal ut.

 

Og hvis man skal ta opp dreggen og sikre den raskt i pålandsvind så kan man vel bare hekte tauet på pullerten og så orden sølefjerningen senere når man er kommet i trygg avstand fra land.

 

Selv har jeg mange overnattinger med baugen inn mot land og dregg bak og da har jeg enten bare sluppet ut dreggen på passende sted og kjørt inn til land eller senket dreggen noe ned og holdt i tauet og så sluppet ut når jeg er i fart og passerer passende avstand fra land. Og dette har fungert helt fint som dregghåndtering helt alene, men jeg har adgang til ripa og rattet samtidig, det er det jo ikke alle som har.

 

Eneste problemet har vært at man av og til bommer litt på anstand til land i forhold til lengde på dreggtauet. Da må jeg enten hale inn dreggen litt ekstra eller ut og flytte den eller rett og slett feste på et tau ekstra.

 

Når jeg skal dra derfra haler jeg meg ut med dreggtauet og skyller dette (stramt dreggtau betyr mindre kontakt med bunnen som kan være sølete). Men er det en del vind eller dypt kan det være greit å bruke motoren litt på vei ut så man slipper å hale så mye. Så skyller jeg dreggen og tar den ombord. Evt henger den litt i pullerten hvis jeg må korrigere litt med motor før jeg har fullført arbeidet med dreggen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...