Myhank Startet 10.April.2016 Del på Facebook Startet 10.April.2016 Hei. Jeg har nylig kjøpt meg en Saga 27 AC med en Mercedes motor. Jeg lurer på hvilken motor det faktisk er. Forrige eier sa det var en OM615 motor, men jeg ser på dokumenter fra eier før han igjen hvor det står OM616. Jeg har funnet to nummer på motor, men klarer ikke helt se om det er 5 eller 6 på ene nummeret. det andre er det 616. https://baatplassen.no/bildearkiv/62/62523/img_2963.jpg .Her ser jeg godt det starter med 616 https://baatplassen.no/bildearkiv/62/62523/img_2964.jpg .Her er jeg usikker. Så et spørsmål om glødepluggene. https://baatplassen.no/bildearkiv/62/62523/img_2962.jpg Jeg tenker å bytte disse og skulle skru ut en for å få kjøpt riktig. Men jeg fikk ikke skrudd den ut. Jeg skrudde, men var kun skurepartiet som beveget seg utover. selve pluggen eller senter gikk ikke rundt og ble ikke med ut. Kom til endene av gjengene, men satt fortsatt fast. Hva gjør jeg galt? hvordan får jeg de ut? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 10.April.2016 Del på Facebook Svart 10.April.2016 (redigert) Hei!Ikke godt å si ut fra det ene bildet der, men jeg ville tippet at dette var en OM616, de som kalles i 240D i bil. Du har ikke noe mer info rundt forventet antall hestekrefter, volum eller lignende? OM615: 2.0l eller 2.2l OM616: 2.4l I praksis har det neppe mye å si medmindre du skal bytte stempler eller topp, sammen med den 5-sylindrede OM617 deler de nok mye av påskrudde aggregat vil jeg tro.. Hvor skrudde du når ting bare gikk rundt? På den innerste, grønnmalte delen? Å bytte glødeplugger på gamle MB-dieseler kan være en utfordring, steg 1 er ihvertfall å dynke dem i noe rustløsende for en periode, og kjøre motoren godt varm før du prøver å løsne på pluggen. Knekker du den må det bores ut, og kanskje av med toppen så prøv å unngå det... :-)Hvorfor skal du ellers bytte pluggene - er de målt og funnet defekte? Redigert 10.April.2016 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Arne Henriksen Svart 10.April.2016 Del på Facebook Svart 10.April.2016 Litt mere grunnlag for at dette er en OM616: Både eBay og Google gir deg ørti tilslag på 6160161401 men ingen på 6150161401 Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Myhank Svart 10.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2016 Takk for svar. Har ikke mer info enn det selger ga meg og han sa bare det var en OM615, men jeg så det ene motornummeret klart startet med 616, så ble i tvil. Men er nok en 616 da :) Skrudde på den indre grønnmalte "mutteren" ja. den gikk helt fint rundt og ble skrudd utover, men senter delen. den som stikker ut med koblingene er på gikk ikke rundt. så når det var slutt på gjenger var mutteren lenger ut, men alt satt like godt. Grunnen til at jeg vil bytte pluggene er at forrige eier sa den var litt tungstartet og måtte glødes i 1-2 min. men har ikke målt dem og sjekket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.