Jump to content

Varmgang i volvo aqad31, varmeveksler og oljekjøler er syrevasket


rot

Recommended Posts

Jeg har syrevasket med systemrens både oljekjøler og varmeveksler men fortsatt blir motoren for varm når den passerer 2700 rpm.

frostveskesiden er også renset og nå kjørte jeg uten thermostat. vannintak er renset og det kommer bra med sjøvann når jeg tar av ut i fra sjøvannsfilterer på tomgang.  fortsatt varmgang. hva er feil

Link to post
Share on other sites

Jeg har syrevasket med systemrens både oljekjøler og varmeveksler men fortsatt blir motoren for varm når den passerer 2700 rpm.

frostveskesiden er også renset og nå kjørte jeg uten thermostat. vannintak er renset og det kommer bra med sjøvann når jeg tar av ut i fra sjøvannsfilterer på tomgang.  fortsatt varmgang. hva er feil

 

Sjekk at termostatene reagerer når du varmer de opp i ei vanngryte, og hvis OK så monter de tilbake i motorens kjølekrets!

 

bilde

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745620-26-19167.aspx

 

Inntil motoren oppnår driftstemperatur så vil termostatene holde åpent for direkte resirkulering av varmt kjølevann fra motoren.

Når motoren oppnår riktig driftstemperatur (termostatene reagerer) så vil termostatene reagere slik at vannet sendes via kjøleren og direkte resirkulering stenges/strupes.

 

Ved å kjøre med termostatene fjernet så vil begge løpene være åpne. Dvs. mesteparten av motorens returvann vil gå til direkte resirkulering uten å bli nedkjølet.

 

Derfor, monter tilbake termostatene etter å ha sjekket at de funker.

Om de ikke fungerer slik de skal så må de selvfølgelig skiftes!

 

Lykke til !

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...