Per Tore Startet 10.April.2016 Link til dette innlegget Startet 10.April.2016 Hei alle kloke hoder. Har kjøpt en quicke balder 900 som skal monteres akter. Pga et litt vrient akterspeil med mye buer og vinkler begrenser monteringen seg kraftig. Jeg har en kraftig innvendig (langsgående) "vegg" som jeg tenkte montere selve vinsjen på. Den blir da liggende, dvs med skivene i kabularet vannrett. Men i.o.m retningen på vinsjen, kommer det innmatede tauet til og "krasje" med denne veggen, om man monterer det så tauet går 270 gr. Rundt kabularet (som er vanlig). Men hvis jeg vrir vinsjen litt mer (dvs lage nye hull i braketten), så tauet vil gå ca 320 grader rundt, skal det gå greit. Spørsmålet er om det vil oppstå noen problemer jeg ikke har tenkt på med å la tauet gå lengre over kabularet? Skal prøve å ta noen bilder, så problemet blir mer forståelig. Sitér dette innlegget Link to post
Per Tore Svart 10.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 (redigert) Problem "Veggen" jeg tenkte montere braketten kommer langsgående der hånda mi er. Skrogjennomføring ut til anker blir gjennom sofaen? (Har selvfølgelig skikkelig tau, dette (og sofaen?) er kun for demonstrasjon. Slik tenkte jeg å løser problemet Redigert 10.April.2016 av Per Tore (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Per Tore Svart 10.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Slik tenkte jeg å løse problemet Er det noen problemer med å kjøre tauet helt rundt kabularet på denne måten? Hadde det vært bedre å la tauet komme ut på andre siden av braketten, (Dvs kun kjøre tauet ca 230 grader rundt kabularet)? Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 På min vinsj, anchorlift går den helt rundt. Faktisk originalt for den vinsjen. Fungerer helt greit. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Linea Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 Hvis denne har fritt fall mulighet kan det kanskje gå sakte med så krapp bøy på tauet når tauet blir stivt av salt over tid Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Hva med innhaling? Jeg ville tro det stopper opp med så lite hull. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Per Tore Svart 12.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Hva mener du med så lite hull? Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Er dette en frittfallsvinsj? I så fall vil du vel kunne se omtrent hvor stor vinkel du kan tillate ved å se hvor tauet løftes ut av kabelaret. Hvis det ikke er frittfall, vil jeg tro vinkelen er mindre kritisk, men dette går det vel an å teste. Det er forøvrig litt vanskelig å forstå hva du mener med vinkelangivelsene dine (270 grader og 320 garder). Hvis tauet går inn på vinsjen, rundt kabelaret i en u-sving og tilbake i motsatt retning, er vinkelen 180 grader. Jeg har vanskelig for å se for meg at du kan komme noe særlig over 180 grader, så når du skriver 270 grader og 320 grader, mistenker jeg at du mener noe annet. For ordens skyld kunne det vært greit å prøve å oppklare dette. På det første bildet ditt ser det ut som tauet snur omtrent 150 grader og på det andre bildet er det nærmere 180 grader. Dersom denne veldig primitivte formen for ascii art er forståelig, kan det kanskje hjelpe deg til å komme med noen litt mer nøyaktige vinkelangivelser (men jeg er redd man må forstå hva jeg mener i utgangspunktet for at "figurene" skal være til noen hjelp, men U-sving er jo et velkjent begrep i hvert fall og det er 180 grader: 90 grader ser slik ut: L 180 grader ser slik ut: U 270 grader ser slik ut: (X 360 grader ser slik ut: __O__ Sitér dette innlegget Link to post
Per Tore Svart 12.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Ser begrepsforrvirringen. Jeg tenkte meg kabularet som en gradeskive, men ser at det du skriver gir mer mening. Er en frittfallvinsj, ja. Seatronic har vinsjer som går andre veien på lager, så blir til å bytte til en slik. Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 På min vinsj, anchorlift går den helt rundt. Faktisk originalt for den vinsjen. Fungerer helt greit. Kan du bruke blytau på din Ancholift? Sitér dette innlegget Link to post
Per Tore Svart 21.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Nå er vinsjen på plass. Fikk byttet selve kabularet til en "styrbord"-type hos Seatronic. Ikke noe problem. Topp service I Moss. Seatronic presiserte at de ikke hadde erfaring med noen som har montert denne "liggende", men med denne styringen I kabularet, og hullet tauet kommer ut igjennom, kan jeg ikke tenke meg at dette skulle bli noe problem. Har bare litt kobling igjen nå, så er den klar. Lover å komme med oppdatering? Sitér dette innlegget Link to post
Per Tore Svart 23.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Vinsj ferdig koblet og testet (på land). Slipper fint, og frislipp funker meget bra. Nå gjenstår det bare å lage en kasse e.l. for tauet. Så langt er konklusjonen at denne vinsjen fint kan monteres liggende. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Wandalen: 16 mm Blytau passer fint i kabularet. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Seasu Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 (redigert) Tips til kasse er firkantet murertrau fra biltema. Finnes i 3 størrelser http://www.biltema.no/no/Bygg/Flislegge-og-mure/Murerverktoy/Mur--og-byggebotter/Murdunk-2000029957/ Kapp av kanten mot skroget Redigert 25.April.2016 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Per Tore Svart 25.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Takk for tipset. Har tenkt på disse, men tror jeg må gå for noe litt mer "plassbygd" for å få plass. Skal ha inn etpar digre batterier her også. Dessuten må veggen bak gå litt høyt opp for å hlde tauet unna ledningsnett og vannrør. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Hadde samme problemet på min, tok og skar til en 4L kanne som ble brukt som taufører ned i murertrauet. Skrudd fast med karosseriskruer med stort hode. Har samme vinsj med 16mm tau, drar tauet litt bakover i kassa under oppkjøring ved "mye" tau ute. Husk å beskytte motor og annet for vannet som blir med opp langs tauet. Sitér dette innlegget Link to post
Per Tore Svart 25.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Tenkte snekre sammen ei kasse i 8-10mm kryssfiner og kle med polyester (for og få kryssfineren vanntett). Sitér dette innlegget Link to post
Per Tore Svart 2.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Plassbygd kasse for ankerlina. Et lag eller to med topcoat nå så er den klar. Ca 45x45cm bunnplate, med 69cm bak og sidevegg (måtte høyt opp for å "styre" lina på plass I kassa. "Balken" midtveis opp på bakveggen er for skroggjennomføring for Dren fra dørk, for å få kassa langt nok innunder tau-utløpet fra vinsjen. Sitér dette innlegget Link to post
Per Tore Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Klar for monteringPå plass?Dette var misjonen med "balken" jeg støpte inn. Trengte hver cm jeg kunne fåVinsj tauet kommer inn ca 5 cm "inni" kassa. Tauet la seg pent på plass? Sitér dette innlegget Link to post
Per Tore Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Har laget snubletråd for å luke ut det fulleste mannskapet?Mottaker for fjernkontroll, hovedsikring og reserve bryter for opp/ned vinsj montert I skap I cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 (redigert) Ser bra ut, bør sette på en svirvel på ankeret+sikring. http://www.biltema.no/no/Bat/Anker/Anker/Ankersvivel-2000035563/ Redigert 3.Mai.2016 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Per Tore Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 (redigert) Takker. Er svivel der. Sikring skal selvfølgelig på plass.? Redigert 3.Mai.2016 av Per Tore (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Per Tore Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Etter en 20-30 ankringer, kan jeg melde om at vinsjen fungerer perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.