Jump to content

Montering av ankervinsj akter

Per Tore

Recommended Posts

Hei alle kloke hoder. Har kjøpt en quicke balder 900 som skal monteres akter. Pga et litt vrient akterspeil med mye buer og vinkler begrenser monteringen seg kraftig. Jeg har en kraftig innvendig (langsgående) "vegg" som jeg tenkte montere selve vinsjen på. Den blir da liggende, dvs med skivene i kabularet vannrett. Men i.o.m retningen på vinsjen, kommer det innmatede tauet til og "krasje" med denne veggen, om man monterer det så tauet går 270 gr. Rundt kabularet (som er vanlig). Men hvis jeg vrir vinsjen litt mer (dvs lage nye hull i braketten), så tauet vil gå ca 320 grader rundt, skal det gå greit. Spørsmålet er om det vil oppstå noen problemer jeg ikke har tenkt på med å la tauet gå lengre over kabularet?

Skal prøve å ta noen bilder, så problemet blir mer forståelig.

Er dette en frittfallsvinsj? I så fall vil du vel kunne se omtrent hvor stor vinkel du kan tillate ved å se hvor tauet løftes ut av kabelaret. Hvis det ikke er frittfall, vil jeg tro vinkelen er mindre kritisk, men dette går det vel an å teste.

Det er forøvrig litt vanskelig å forstå hva du mener med vinkelangivelsene dine (270 grader og 320 garder). Hvis tauet går inn på vinsjen, rundt kabelaret i en u-sving og tilbake i motsatt retning, er vinkelen 180 grader. Jeg har vanskelig for å se for meg at du kan komme noe særlig over 180 grader, så når du skriver 270 grader og 320 grader, mistenker jeg at du mener noe annet. For ordens skyld kunne det vært greit å prøve å oppklare dette. På det første bildet ditt ser det ut som tauet snur omtrent 150 grader og på det andre bildet er det nærmere 180 grader. Dersom denne veldig primitivte formen for ascii art er forståelig, kan det kanskje hjelpe deg til å komme med noen litt mer nøyaktige vinkelangivelser (men jeg er redd man må forstå hva jeg mener i utgangspunktet for at "figurene" skal være til noen hjelp, men U-sving er jo et velkjent begrep i hvert fall og det er 180 grader:

90 grader ser slik ut: L

180 grader ser slik ut: U

270 grader ser slik ut: (X

360 grader ser slik ut: __O__

• 2 uker senere...

bilde

Nå er vinsjen på plass. Fikk byttet selve kabularet til en "styrbord"-type hos Seatronic. Ikke noe problem. Topp service I Moss. Seatronic presiserte at de ikke hadde erfaring med noen som har montert denne "liggende", men med denne styringen I kabularet, og hullet tauet kommer ut igjennom, kan jeg ikke tenke meg at dette skulle bli noe problem.

Har bare litt kobling igjen nå, så er den klar. Lover å komme med oppdatering?

bilde

Plassbygd kasse for ankerlina. Et lag eller to med topcoat nå så er den klar. Ca 45x45cm bunnplate, med 69cm bak og sidevegg (måtte høyt opp for å "styre" lina på plass I kassa. "Balken" midtveis opp på bakveggen er for skroggjennomføring for Dren fra dørk, for å få kassa langt nok innunder tau-utløpet fra vinsjen.
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...