OC-Drage Startet 10.April.2016 Link til dette innlegget Startet 10.April.2016 (redigert) Jeg er i gang med renovering av en 1997 Askeladden, som trengte ny (brukt) motor og en stor dose TLC. Jeg kom over en nyhoverhalt 2001 Evinrude Ficht RAM 90 som jeg slo til på. (til tross for til dels rufsete rykte) Jeg er ny på forumet, men håper at jeg kan få hjelp med spørsmål knyttet til den nyanskaffede motoren. Når jeg starter, tar det ofte noen minutter før det kommer kjølevann ut stråledysen bak, dette er ved kjøring med spylemuffe og hageslange. Er dette normalt? Det er en flens/skjøt nederst på stammen. Når jeg kjører med hageslage tilkoblet kommer det en del vann ut av denne. Er dette normalt? Ellers på båten har jeg strippet av 19 år med bunnstoff, en blanding av ulike sorter. En forferdelig jobb, med lut, sandpapir og støv. Så på med primer, grunning og bunnstoff. Den mørkeblå stripen på siden er lakket med International perfection, en super maling! Her er noen bilder av prosjektet, og den nevnte motoren: Bilde av båten før renovering Bilde i dag Redigert 10.April.2016 av OC-Drage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Sjekk tråden her https://baatplassen.no/i/topic/125477-evinrude-etec-115-kh-kjølingvann-kommer-ut-mellom-stamme-og-gir/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
OC-Drage Svart 11.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 Takk for tips, da skal det vel lekke litt der da... Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 At det tar "noen minutter" før du får vann ut av stråledysen bak høres ikke riktig ut i mine ører. Min erfaring med ørten forskjellige motorer er at vannet kommer i løpet av sekunder etter at motoren er startet med muffe eller i vanntank. Motoren skal ikke gå så veldig mange sekundene tørr før du har ødelagt impelleren. Hvis det stemmer at du ikke får ut vann av motoren før det har gått minutter, ville jeg for min egen sjelefreds skyld skrudd av girhuset og sjekket/byttet impeller før jeg dro avgårde på første tur. Har du mulighet til å tre på ei tønne e.l. du kan fylle med vann og se at impeller suger vann skikkelig mens motoren går på tomgang, å fylle motoren med trykkvann fra slange sier ikke noe om impellerens tilstand. Flott oppussing av båten forresten, ser helt strøken ut.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Sjømannjan Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Heisann, hvordan går båten din med denne motoren på? Restaurerer samme båt med lik motor ? har du lakkert det mørkeblå? Ser meget bra ut! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.