Jump to content

Hentetråd Sarpsborg - Trondheim (Bavaria 32)

Gringo69

Recommended Posts

Hei,

Er nybegynner både her på forumet og som seilbåt eier, men har etter mye leting funnet en flott Bavaria 32 som skal få sin nye hjemhavn i Trondheimsfjorden i løpet av Mai.  Båten befinner seg for tiden utenfor Sarpsborg og planen er å seile/kjøre den hjem. Bortsett fra 3 dagers nybegynner kurs i seiling, er jeg rimelig fersk på dette.  Men har ihvertfall tatt (og bestått....) båtførerprøven og vhf-sertifikat, slik at ihvertfall noe grunnleggende kunnskaper er på plass. Jeg har allerede fått en liten forsmak på båtlivets gleder da vi var nedover å tok vårpuss og rengjøring sist helg :-)

Jeg håper kunne starte Torsdag 5. Mai og ende opp i Trondheim rundt 17. Mai.  Har brukt ganske mye tid på å planlegg en rute oppover og gjøre meg kjent med kart og gjestehavner.  Siden dette er helt nytt for meg har jeg lagt opp til 14 dagsturer på pluss/minus 50 nm og gå inn til gjestehavn hver ettermiddag/kveld.

Foreløbig ruteplan er Sarpsborg - Stavern - Arendal - Mandal - Rekefjord - Tananger - Mosterhamn - Bergen - Ytre Sula - Kalvåg - Fosnavågen - Molde - Kristiansund - Kongensvoll - Trondheim.  Jeg regner selvsagt med at dette blir tilpasset underveis avhengig av vær og vind.  Men tar veldig gjerne i mot tips og råd om dette er et fornuftig utgangspunkt for turen.

På etappen fra Kalvåg til Fosnavågen er jeg også litt usikker på om det er mulig eller fornuftig å gå på innsiden av Frøya fra Kalvåg eller om en bør gå på utsiden.  På kartet ser det ut som det skal være mulig, men ser litt grunt og trangt ut.  Har uansett lagt opp ruta på utsiden, men tenkte å spørre meg for når jeg kommer så langt.

Har lest flere av de tidligere hentetrådene og plukket opp mange tips og informasjon som helt sikkert vil komme til nytte.  Så planleggingen er godt i gang og ventetiden vil bli fylt med å gjøre seg mer kjent på strekningen og alternative havner, samt pløye igjennom bunken med ulike seilbøker som ligger på nattbordet :-)

Gratulerer med ny båt, og velkommen til BP. En flott tur du har i vente, og vi forventer noen bilder når henteturen er i gang. Som du har oppdaget er det mange nyttige tråder her inne. Min erfaring er at man ikke skal planlegge ruten for nøyaktig mhp hvor man skal stoppe. I praksis vil vær og dagsform gjøre at man ender opp på steder man ikke helt hadde tenkt. Så ha med havneguider, og med tilgang til internet så finner ut av dette underveis. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Gratulerer med båt. Er en veldig fin tur langs kysten. Hva er målet med turen, se mest mulig eller ha en enkel tur? Jeg tror dt er enklere å følge hovedleia. Sjekk hvor hurtigbåtene går mellom Stavanger og Bergen, og hvor hurtigruta går nordover fra Bergen. Du vil gå mest mulig i smule farvann. Villig til en omvei for å få smurt farvan. Jeg ville skippet kålvåg og gått rett til Måløy. Da går du forbi stadt tidlig på morgenen. Går du forbi fosnavåg bør det også være lite vind, i uvær ville jeg gått i fjorden på innsiden. I planfasen hadde jeg også byttet rekefjord med Egersund. Vil starte tidligst mulig på strekningen forbi Jæren.

Redigert av pacuare (see edit history)

Vi seiler ofte langt, av og til på kort tid. Å seile 50 nm om dagen synes jeg fungerer veldig dårlig, blir mye transport og lite ferie. Vi legger inn lange eller korte dager. Typisk går vi 0500, setter vakter og har felles brunsj kl 11. Ofte lite vind tidlig på morgenen, så en mann våken holder. Så stopper vi enten kl 14 eller kl 22. Da klarer en enten 100 nm på en dag, og kan ta en hel dag på land, og fremdeles ha 50 nm i snitt, eller har en hel ettermiddag fri. Som nybegynner er det ikke aktuelt, men vi bruker ofte netter til transport, mange ombord elsker nattevakter. Vi vurerer samme strekning i sommer, regner 4 døgn, kanskje 5 hvis forholdene ikke er optimale. Vil bruke mest tid fra helgelandskysten og nordover. 

Enig i å droppe Molde hvis en ikke må innom. Se helst etter småsteder som ligger ved leia.

Hvilken fart holder den båten for motor?

Vil dere satse på å lære mye seiling underveis?

Ta med noe god seillutteratur, rigg og trim. Slå opp underveis, bli fortrolig med båt og utstyr. Seilene har mange trimmemuligheter, og den ene faktoren kan enkelt utgjøre stor forskjell, forskjellen mellom å komme frem før eller etter at det blir helt mørkt. Ikke minst forskjellen mellom sterk vind og svak vind, i bølger vs flatt hav, behagelig seilas eller rufsete og ubehagelig.

Du har allerede gjort mange viktige forberedelser, det liker vi her på forumet og gir et supert grunnlag for trygg seilas og ikke minst at folk følger med underveis og kanskje stiller opp på brygga om det skulle være noe. Det er tradisjon for det.

Er det ting du lurer på, ta bilder og legg ut. Legg ut bilder av turen underveis og turbeskrivelse, så garanterer jeg for at du har minst 200 par øyner som følger med på turen.

Om båten ikke har AIS sender/ mottaker, så kan du laste ned en app, mAIS, på smarttelefon. Da kan både de hjemme og vi følge turen.

Redigert av Eureka (see edit history)

et par tips om starten. Dersom dere drar fra Sarpsborg litt ut på dagen, ville jeg gått til Vettnet på Nord-Koster, for å overnatte for anker der. Så ville jeg satt kursen mot Jomfruland neste morgen dersom været er OK. Ingen grunn til å surre inn mot Stavern (rakkebåene)(evt kan dere gå inn til fyrhavna på Svenner, det er et sted å få med seg!). Når du nærmer deg Telemarkskysten kan dere vurdere om Portør eller Risør blir naturlig havn. Videre nedover sørlandskysten er det lett å finne gode havner, og man kan velge gå innaskjærs for motor eller seile i åpent hav. Om dere drar grytidlig fra Sarpsborg kan dere også nå til Jomfruland første dag, det er jo greit med noen lange etapper på en så lang tur. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Med hjemmehavn "Sarpsborg" antar jeg båten ligger i Skjeberg/Høysand-området, med Hvalerskjærgården rett utenfor. Hva med å starte litt pent med en liten tur gjennom Hvalerskjærgården til Strømstad. Her kan du lett bunkre for 3 ukers seiling alt hva hjertet begjærer, legge turen om Koster før du skrår over til "skyggesiden" av ytre Oslofjord (Det er vi i Østfold som har kveldssola... :cool:  ).

Siden du holder til i Trøndelag antar jeg det er siste gang på lenge båten er i nærheten av "bästkusten". Du bør jo ikke gå glipp av den fineste og mest solfylte delen av landet bare for å skynde deg til det grå vestlandet..  :wink:

Oj, ser Framtia og jeg skrev om det samme parallelt... 

Redigert av Honduras (see edit history)

Dersom dere ser for dere at det blir lege til dere seiler til øst og Sørlandet, så er det jo lurt å besøke de unike stedene, kanskje flere haver, nå når dere først er der, som Framtia er inne på. Vest og nordvestlandet er jo en region som er innafor rekkevidde til hjemmehavnen.

Det er en utrolig fin årstid å seile på nå.

Om båten ligger på land nå, så blir den jo selvfølgelig bunnsmørt. Om den ligger på vannet, ikke nylig bunnsmørt, ta den opp, rengjør og bunnsmør.

Jeg har nettopp vært på regattakurs og fått en hinsides kickstart på sesongen :) selv om regelverket var litt gresk i begynnelsen.

Skal også kjøpe ny seilbåt i løpet av våren (forhåpentlegvis) Vurderer faktisk å ha båten på austlandet heile sommaren, for så å seile heim på seinsommaren om vi finn ein båt vi liker der. Greit å bruke litt tid på slike avsides plassar når ein først er der :wink: 

Når du berre har 12 dagar på denne turen, blir det mange flotte plassar du må reise forbi. Slik er det berre. Er enig i at det er fornuftig med nokre lange etappar, for så å kunne roe ned litt meir på andre. Ikkje noko problem med 100 nm på ein dag om de kjem dykk opp tidleg, og prioriterer framdrift mot målet,

Helt utrolig med så mange gode råd å tips, og takker så mye for alle sammen!  De faller ikke på stengrunn  :smiley:

Skulle gjerne brukt både 3 og 4 uker på turen for å fått med alle naturperlene langs norskekysten, men på grunn av begrensning i ferie er målsetningen å få den opp til 17/18. mai.  Hadde tidligere i vinter planer om å evt. ta en båt oppover i sommerferien, men da drømmebåten uteble, ble det bestilt sydentur desverre... :headbang:   Det med å ta noen lange økter for så å evt ha en rolig dag, høres ut som en god ide.  Skjønner at mye avhenger av vær og vind og at det må planlegge litt fra dag til dag.  Men tror det likevel er nyttig å bruke en del timer på kart og gjøre seg kjent med både avstander plasser.  På grunn av den begrensede tiden, blir det nok ikke mye kryssing men heller å gå på motor hvis vinden står feil.  Ut i fra det jeg har lest, kan vel båten gjøre 7 knop på motor, men 5 er kanskje mer behagelig og også kanskje mer realistisk hvis en får en del motstrøm.  Men vil helt klart ha en bratt lærekurve med seiling og eksperimentere litt med seilene. Litteraturen er også på plass!

Båten ble vasket grundig fra topp til tå (eller kjøl kalles det vel på fagspråket... :giggle: ) sist helg, både utvendig og innvendig og deretter polert og bunnsmurt så skal være klar til å settes på sjøen i begynnelsen av Mai.  Har ikke AIS installert, så blir å laste ned mAis inntil vi får båten oppover og for alvor kan begynne å svi av kroner på oppgradering av duppedingser :smiley:  Forhåpentligvis greier jeg å oppdatere tråden med litt bilder når jeg har kommet meg av gårde.

Nordan nevnte noe om strømkart?  Er det noe som oppdateres på nett?

Jeg har gått en del av ruten din noen ganger. Jeg legger ikke opp noen forhåndsbestemt distanse for hver dag.

Er det en god dag med fine forhold drar jeg på litt ekstra, er det dårlige forhold med motvind og motor blir det kortere. Ser som sagt dagen ann. Når det lir på dag begynner jeg å vurdere en plass og ta kveld, helst en plass jeg kan kjøpe meg en matbit hvis jeg er alene. På vestlandet har du mange muligheter. Er det dårligt vær med kuling mitt imot går jeg langt inne ( liker ikke å stampe ). Er det medvind søker jeg lengre ut, der vinden er mer stabil. Det er flust av havner hele strekket du skal reise, og du har tid nok til å sjekke hvor det passer best når du er underveis.

Det blir en kjempetur du skal på, det er bare å glede seg

Guest Avmønstret#

Det er flust av havner hele strekket du skal reise, og du har tid nok til å sjekke hvor det passer best når du er underveis.

Jeg er av typen som er litt "nazi" på planlegging. Er det ikke planlagt så kan jeg føle meg utrygg. Syns det er litt av kosen å peke ut alternativer kvelden i forveien. Og legger gjerne opp alternativ a, b, c, d, e osv. Pluss at jeg også alltid prøver å se meg ut ankringsplasser som alternativ til alle alternativene :-)

Har ved et par anledninger vært "helt gåen" og da er muligheten til å sleppe anker, hive i seg mat og sove så utrolig enkelt og lettvint i forhold til mange andre ting. 

Ankring er ofte veldig raskt og effektivt så om jeg skulle på en sånn type tur ville jeg bunkret slik at jeg ble minst mulig avhengig av å måtte i havn for å nå butikk/mat osv og heller tatt det som en luksusmulighet når den bød seg. 

Veldig ofte er det jo også mye enklere å gå inn i ei bukt og sleppe anker enn å rote seg "langt inn" på ukjente plasser, styre med fortøyninger, fendring osv for å komme til kai. 

Og man slipper fortøyningsknirk og fendergnukk gjennom natten. Kun klukkinga mot skroget. 

----------

Så en viss oversikt over gode svaiplasser og også bøyer som er lagt ut for bruk ville jeg absolutt hatt. 

Bar å gjøre som mange allerede har rådet deg til. Legg opp en plan, og sørg for å ha en tålelig oversikt på forhånd over steder dere kan overnatte. Været gjør at man sannsynligvis ikke kan holde planen allikevel, og da noen dager seiler kortere etapper enn planlagt, eller lengre hvis man føler for det.

Jeg seilte Storsand - Bodø for et år siden https://baatplassen.no/i/topic/116659-hentetr%C3%A5d-dr%C3%B8bak-bod%C3%B8/ . Hjemme i Bodø satt jeg med en følelse av at turen hadde vært alt for kort, og at neste båt hvis det non gang blir bytte skal kjøpes i Frankrike :-)

Nei det er sant Eureka :-) Vi hadde noen gode dagsetapper, spesielt i starten, men det gjorde også at vi kunne roe litt ned etterhvert og føle oss rimelig sikre på at vi skulle nå frem innen fristen. Jeg hadde mannskap i 2 uker, og ønsket ikke å måtte forlate båten, evt. ta siste delen av turen alene. Turen var uten tvil fjorårets høydepunkt ombord for meg :-)

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...