matsemann Startet 12.April.2016 Del på Facebook Startet 12.April.2016 Hei Vi har kjøpt en 1 år gammel Ibiza 760 Touring. Her er det en del teak, både på dørk innvendig, samt på dekket og badeplattform. Jeg har lest en del tråder, og skjønner at det er mange meninger om hvordan man behandler teak. Noen ønsker ubehandlet teak, mens andre ønsker at den skal beholde en gyllen farge. Vi tilhører den siste kategorien, synes det er fint med fargen, men gjerne matt i utseende. Ibiza anbefaler vask med mild natursåpe og behandling med teakolje. Det finnes en rekke produkter på markedet, f.eks olje, sealere osv. Hva mener dere med erfaring er det beste for å beholde fargen, uten at det ser for oljete og blankt ut? Mats Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 12.April.2016 Del på Facebook Svart 12.April.2016 Syns det ble veldig fint med Høveling golden teaksealer. Smurte det rett på nyslipt teak. To strøk. er jo bare noen uker siden så holdbarheten vet jeg ikke. Men vil tro med mye bruk så må en gjenta behandlingen iløpet av sesongen. Veldig lett og påføre og tørker relativt fort. Blir matt og fint ? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 12.April.2016 Del på Facebook Svart 12.April.2016 Dette har nok Ibiza sikkert greie på, men er vanleg teakolje noko å bruke her? Eg ville ikkje anbefalt det sidan eg har dårlege erfaringar. Det er ikkje fint lenge. Men kanskje det er fleire typar teakolje som er langt betre enn dei eg har vore borti. Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 12.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2016 Med båten følger det en mappe med en del informasjon. Det spesifiseres ikke utover "teakolje". Kanskje jeg bare burde kontakte dem og høre. Det jeg er ute etter er den fine fargen, men ønsker ikke at den skal bli for blank og mørk. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_TH Svart 12.April.2016 Del på Facebook Svart 12.April.2016 Har selv kjøpt Teakseal fra Sandøy Båtdekk som driver med teak og lest endel rundt og de produktene de selger får gode kommentarer og rundt om. Har ikke prøvd selv enda. http://baatdekk.no/teakseal/ Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 12.April.2016 Del på Facebook Svart 12.April.2016 Gå for teaksealer. Du blir garantert fornøyd ? fint og ikke blir det glatt heller. Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 12.April.2016 Del på Facebook Svart 12.April.2016 Enig i teaksealer rådet. Har en Nordkapp Noblesse 760 som er ganske lik båt, men en del teak (dog ikke på dekk fremme som du kanskje har). Den er fra 2008 og har årlig fått teak cleaner, teak brightener og teak sealer olje tilslutt. Blir veldig fint med matt overflate som bare vedlikeholdes med litt ekstra sealer i løpet av sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 12.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2016 Da får jeg vurdere sealer. Tusen takk for svarene :) Mats Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 1.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 Noen som vet hvor det selges Hövelling teak sealer over disk i Oslo eller omegn? Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 1.Mai.2016 Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 Ja, Seasea skal ha det. De sa det var på vei sist jeg var innom. Høvelling Golden benytter jeg også. Bra resultat og lett å vedlikeholde. Styr unna oljer og Snappy. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Bitteliten Svart 1.Mai.2016 Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 http://www.seacrest.no/?side=forhandlere Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 2.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Takk for linken, googlet litt rundt, men tydeligvis ikke bra nok Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 11.Mai.2016 Del på Facebook Svart 11.Mai.2016 Ser Jotun har en teaksealer. http://www.jotun.com/no/no/b2c/products/boats/varnishes-wood-treatment/yachting-teak-sealer.aspx Noen som har forsøkt denne og har erfaringer i forhold til Hövelling Golden teak sealer? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Windy37GM Svart 11.Mai.2016 Del på Facebook Svart 11.Mai.2016 Dårligerfaring med Snappy, den tar livet av teaken. derfor jeg de 2 siste årene har brukt Respect1 som rens og Respect2 som brightner. respect1 er langsomere rens, men oppleves ikke å "herje" så ille med teaken. Respect2 og Biltema sin lysner like mye, Respect sin er mer tyktflytende så man bruker mindre da den ligger bedre og "jobber". Vi ser jo at Høveling sin teakseler blir slitt iløpet av sommeren. Men når båten vår omtales som "Badebåten", på det drøyeste er 10 unger igang samtidig på badeplattingen og de etterpå løpere mellom båtene hele dagen, utoginnogutoginnog... skulle det egentlig bare mangle. Men den sealeren holder bedre enn teakoljeprodukt jeg brukte før (på Bavarian ihvertfall). På badeplattingen er sealeren himmelvid forskjell fra olje. Olje blir svart og møkkete, teak med sealer ser slitt ut, men endrer svært lite i fargen mvh Windy37gm Svar Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Billa Svart 11.Mai.2016 Del på Facebook Svart 11.Mai.2016 snipp snapp Snappy, så er teaken ute! Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Napoli Svart 12.Mai.2016 Del på Facebook Svart 12.Mai.2016 Har brukt Sandøy båtdekk sin teakseal i 2 år, kan absolutt anbefale den. Baatdekk.no. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Billa Svart 13.Mai.2016 Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 Har brukt Sandøy båtdekk sin teakseal i 2 år, kan absolutt anbefale den. Baatdekk.no. Rensen som er med i den pakken fra Teakseal liker jeg godt. den er fin og mild og egner seg til periodisk rens, men ikke til stor rengjøring. Anbefales. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
TomF Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 Jeg har brukt Starbrite teak sealer. Den synes jeg fungerer veldig bra og holder veldig godt. Selges feks hos Maritim https://www.maritim.no/starbrite-trop-teak-natural#.Vz9oZZGLTcs Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 22.Mai.2016 Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 Høvelings sealer etter Respect 1 og 2 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Napoli Svart 22.Mai.2016 Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 Blir pent med høvelings også! Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.