Jump to content

Nok en tråd om behandling av Teak

matsemann

Recommended Posts

Hei

Vi har kjøpt en 1 år gammel Ibiza 760 Touring. Her er det en del teak, både på dørk innvendig, samt på dekket og badeplattform. Jeg har lest en del tråder, og skjønner at det er mange meninger om hvordan man behandler teak. Noen ønsker ubehandlet teak, mens andre ønsker at den skal beholde en gyllen farge. Vi tilhører den siste kategorien, synes det er fint med fargen, men gjerne matt i utseende. Ibiza anbefaler vask med mild natursåpe og behandling med teakolje.

Det finnes en rekke produkter på markedet, f.eks olje, sealere osv. Hva mener dere med erfaring er det beste for å beholde fargen, uten at det ser for oljete og blankt ut?

Mats

Enig i teaksealer rådet. 

Har en Nordkapp Noblesse 760 som er ganske lik båt, men en del teak (dog ikke på dekk fremme som du kanskje har).

Den er fra 2008 og har årlig fått teak cleaner, teak brightener  og teak sealer olje tilslutt.    Blir veldig fint med matt overflate som bare vedlikeholdes med litt ekstra sealer i løpet av sesongen.

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Dårligerfaring med Snappy, den tar livet av teaken. derfor jeg de 2 siste årene har brukt Respect1 som rens og Respect2 som brightner. respect1 er langsomere rens, men oppleves ikke å "herje" så ille med teaken.

Respect2 og Biltema sin lysner like mye, Respect sin er mer tyktflytende så man bruker mindre da den ligger bedre og "jobber".

Vi ser jo at Høveling sin teakseler blir slitt iløpet av sommeren. Men når båten vår omtales som "Badebåten", på det drøyeste er 10 unger igang samtidig på badeplattingen og de etterpå løpere mellom båtene hele dagen, utoginnogutoginnog... skulle det egentlig bare mangle. Men den sealeren holder bedre enn teakoljeprodukt jeg brukte før (på Bavarian ihvertfall).

På badeplattingen er sealeren himmelvid forskjell fra olje. Olje blir svart og møkkete, teak med sealer ser slitt ut, men endrer svært lite i fargen

mvh

Windy37gm

Svar

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...