BigDog Startet 12.April.2016 Del på Facebook Startet 12.April.2016 Hei, Har akkurat kjøpt en brukt Windy der det sitter en VP AQ271. Forrige eier fikk montert en Edelbrock 600 forgasser i fjor, etter sigende for å øke ytelse/forbruk forholdet. Imidlertid så jager motoren voldsomt på tomgang nå. Har demontert forgasseren for å skifte pakning både over og under spaceren, men får nye pakninger først om et par dager. Pakningene som satt der, så bra ut, ikke noen som ved første øyekast skulle tilsi lekkasje - men det er jo mulig at det ikke var skrudd skikkelig til. Hva kan være andre feilkilder her? Coil? At motoren trekker falsk luft et annet sted, hvor er i så fall sannsynlig? Forslag mottas med takk.. Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen S Svart 12.April.2016 Del på Facebook Svart 12.April.2016 Ang. lekkasje, så har man jo sprute vann rundt overgangen mellom inntak, og forgasser-trikset da. Suger den falsk luft, vil vannet tette midlertidig, og motoren vil oppføre seg annerledes. (forhåpentlig) Ellers, ville jeg lest meg opp på alt som har med motoren din å gjøre, og aalt som har med forgasseren å gjøre. Søk rundt på nettet etter folk med samme kombinasjon. Og til slutt, gratulerer med ny båt! Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 12.April.2016 Del på Facebook Svart 12.April.2016 Falskluft kan du også få mellom topper og innsugsmanifold. Ble den byttet samtidig som forgasser? Sitér dette innlegget Link to post
BigDog Svart 12.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2016 Falskluft kan du også få mellom topper og innsugsmanifold. Ble den byttet samtidig som forgasser? Hei, nei det ble ikke gjort. Enkle løsningen er jo pakningene til forgasser, hadde håpet jeg skulle slippe å skru av mer. Takk for innspill, Tskjei! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 12.April.2016 Del på Facebook Svart 12.April.2016 og er dyser i gasser riktig, er den justert inn som den skal.. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 12.April.2016 Del på Facebook Svart 12.April.2016 Det enkleste dersom man mistenker falsk luft er nok å finne frem en boks med startgass og spraye rundt alle skjøter for å se om turtallet øker. Mistenker man at tenningen er problemet, så bør man jo begynne med å ta ut en og en plugg, og se hvordan gnisten er. Er det ikke lekkasje, og god gnist, så heller jeg til å være enig med Raymond ovenfor her, ofte er det for store dyser eller feil justering av forgasseren, eller til og med choken som henger på litt, som er årsaken til ujevn gange og jaging. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.April.2016 Del på Facebook Svart 12.April.2016 Min erfaring med edelbrock er at desse er aldri rett dyset fra fabrikk, og trenger omdysing etter montering. Men har aldri opplevd at dei jager på turtall. Mistenker at du har feil med tenning eller vakumlekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
BigDog Svart 14.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2016 Takk for mange gode innspill her! Det vi gjorde ved oppstart, var at jeg vred på nøkkel, mens min mekaniker som har skrudd på V8'ere og Edelbrocker'er i en mannsalder satt med hendene på forgasseren, og forsøkte å justere denne. Han er overbevist om at problemet ikke er dyse- eller chokejustering, men at motoren får falsk luft. Jeg skal hente nye pakninger etterpå, og kjøpe med en boks med startgass. Så skrur vi det sammen og forsøker igjen. Forhåpentligvis er det i orden. Alternativet er å jakte lekkasje med startgassen. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 14.April.2016 Del på Facebook Svart 14.April.2016 (redigert) Du nevner spacer. Er denne rett vei ??? Feilmontert spacer kan typisk gi jaging på tomgang og effekt tap. Noen spacere lar seg montere oppned. Bare for å nevne dette. En har og vacuum over og under ventilene i forgasseren.. Dersom originalforgasser hadde portstyrt vacuum og den nå får vacuum under portene vil også motor kunne jage. Gjelder begge veier faktisk Redigert 14.April.2016 av Birchwood 33 (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
BigDog Svart 15.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2016 Hey youall.. Da har vi gjort følgende; Forsøkt å stille tenningspunktet.. Forsøkt med startgass rund forgasser og innsugningsmanifold.. Sjekket at spacer sitter riktig vei.. 'Min mekaniker' er ganske sikker på at det nå ikke er et falsk luft problem, men at det muligens kan være den nye Edelbrock forgasseren. Han forteller at når han kikker nedi forgasseren, så kommer det dråper med fuel ut av de to dysene, der skal det normalt komme helt forstøvet fuel. Videre så er alle pluggene skiftet. Disse var veldig sorte og sotete. Dette tyder vel mer på fet blanding/mye fuel el feil tenning og ikke falsk luft, som ville gitt en tynnere blanding..? Vi tenker å se om vi kan låne en forgasser for å se om det løser problemet.. Så om noen av dere vet om noen som har en 600 el tilsvarende forgasser liggende, som vil låne bort/leie ut for en kort stund, så er jeg mottakelig for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 15.April.2016 Del på Facebook Svart 15.April.2016 (redigert) Va då spacer ? en AQ271 har originalt ingen spacer. Vel og bra. Men det den derimot har er et spreadbore innsug. Edelbrocken din har square bore. Å løse dette med bare å sette en vilkensomhelst spacer inn er ingen umiddelbar suksess. Redigert 15.April.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.April.2016 Del på Facebook Svart 15.April.2016 (redigert) Men går squarebore forgasser rett på et spreadbore innsug til QuadraJet? Det må vel sitte en overgang eller et squarebore innsug der, for det er vel forskjell på boltmønsteret (tror jeg, veldig usikkert, Edelbrock forgassere har jo hull til både det ene og det andre)? Edelbrock selger jo også spreadbore forgassere, 190x serien, men disse begynte på 750cfm, ikke 600. Dersom det drypper fra dysene når motoren går, så bør du nok sjekke bensintrykket og dysene. De fleste Edelbrock gassere vil helst ikke ha noe særlig mer enn 6.5psi maks, mens en original VP pumpe ofte gir en del mer, litt ettersom hvilken type bensinpumpe det er, og hvor slitt den er. Det aller beste ville vel være å ta av 'brock-elendigheten, å sette på en QuadraJet, dersom forgasseren er problemet. Redigert 15.April.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.April.2016 Del på Facebook Svart 15.April.2016 (redigert) En liten edit: En sjekk på Edelbrock sine nettsider sier I see fuel dripping from the carburetor boosters at idle, what causes this? Too much fuel pressure usually causes this and often times dirt in the float bowls can do the same. Make sure your fuel pressure does not exceed 6.0 psi, optimum pressure is 5.5 psi. For ordens skyld så sier manualen til AQ271 at bensintrykket skal ligge på mellom 4.5 og 6.5 psi ved 1000rpm, de blokkmonterte bensinpumpene til GM er kjent for enkelte ganger å levere opp mot 12 psi på litt turtall. Redigert 15.April.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 15.April.2016 Del på Facebook Svart 15.April.2016 Kan sjølvsagt ikkje garantere at den har et spreadbore innsug da det finnes mange varianter men dette vet vel antagelig trådstarter nå etter gasser har vært av. Sitér dette innlegget Link to post
stikken Svart 15.April.2016 Del på Facebook Svart 15.April.2016 Jeg byttet ut holley'en min med en edelbrock og den fungerte fint uten justering av noe slag. Satte på overgang fra square til spreadbore eller motsatt. Forgasser passer på uten for er dobbelt sett bolthull på de fleste men det blir ikke riktig. Ville undersøkt at spacer eller overgang er montert riktig vei og at luft/bensinblanding kan strømme uhindret fra forgasser til overgang og derfra til innsug. Sitér dette innlegget Link to post
BigDog Svart 18.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2016 Da har vi kommet et steg videre.. Byttet midlertidig ut Edelbrock'en med en annen forgasser (ukjent opphav for meg, men en som vi vet virker). Motoren oppførte seg dessverre på akkurat samme måte. Så nå er vi relativt sikre på at det ikke er feil i forgasser eller bensintrykk, ei heller at det er falsk luft. Neste steg nå er å montere ny fordeler/coil.. Takker for veldig mange konstruktive løsningsforslag så langt - håper jo at dette problemet blir løst snart. Jeg ønsker meg jo ut på sjøen snart! Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Hvis du er litt mer spesifikk på oppsettet gjerne med bilder så blir det lettere å hjelpe deg. Aller helst en video av gangen. Jager kan være så mangt. Sitér dette innlegget Link to post
BigDog Svart 21.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2016 DA ER JEG I MÅL!! Det viste seg at problemet lå i tenningen, og etter at vi forsøkte med en HEI fordeler med integrert coil på 50kV, maler den gamle damen som en katt. Dvs hun hoster litt, men nå jager hun ikke, så nå kan tenningen finjusteres. Det er mulig at det finnes bedre forgassere og fordeling til denne motoren, men enn så lenge så blir det sittende i, siden det virker (og det er Pri 1). Tusen takk til dere som har kommet med forslag og hjelp - håper jeg på et tidspunkt kan yte den samme gode service til dere. Og kanskje møtes vi i en dertil hyggelig gjestehavn i Aust-Agder i løpet av sommeren. Nå skal jeg studere draft, for planen er å ta den gamle Windy'en sjøveien fra Bærum til Fevik.. På en vakker dag. Overmotet skal ingen ta fra meg! Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 (redigert) E det ikkje fort gjort å måle draftet da.. og skal du virkelig krysse såå grunne farvann det er nødvendig? eller tenker du male på så du ser hvor mye du laster Redigert 21.April.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BigDog Svart 21.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2016 E det ikkje fort gjort å måle draftet da.. og skal du virkelig krysse såå grunne farvann det er nødvendig? eller tenker du male på så du ser hvor mye du laster Det er nok ikke SÅ mange ugreie farvann, men litt god planlegging kan være lurt når det ikke er alt for meget erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 (redigert) Hva du mener og hva du sier henger ikkje heilt sammen. Draft har ingenting med kart å gjøre. På godt norsk er det hvor dypt båten stikker Redigert 21.April.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BigDog Svart 21.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2016 Fint med oppklaring - mente selvfølgelig sjøkart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.