StorStas Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 Se der ja, det var ikke rare restkapasiteten. Da har du ihvertfall ikke kastet bort pengene du la i nye batterier Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 6,3V da har det vel gått i stykker to eller tre celler under belastningstesten din REM? Målte forøvrig ett bilbatteri i dag til 11,74 v og ca. 30% kapasitet, recharge + Good battery var beskjeden fra måleren. Står nå på lading så får vi se i morgen hva verdiene er. (Er batteriet til sommerbilen, lagret ute i kaldgarasje med bil, så kanskje ikke rart verdiene er så lave) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 Er batteriet til sommerbilen, lagret ute i kaldgarasje med bil, så kanskje ikke rart verdiene er så lave Er et batteri fulladet, SKAL det lagres KALDT for å redusere selvutlading. Et friskt fulladet batteri har det aller best i fryseren! Er batteriet friskt og fulladet, fryser det ikke før ÷50oC. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 Den "tenkte" løsningen er den teoretisk mest korrekte koplingen av batteribanken, spesiellt ved lange kabelstrekk. Tviler på at det har hatt noen betydning i dette tilfellet. Her illustrert fra en gammel tråd. Fullt ladede batterier har det forresten best lagret kaldt. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 (redigert) Er et batteri fulladet, SKAL det lagres KALDT for å redusere selvutlading. Et friskt fulladet batteri har det aller best i fryseren! Er batteriet friskt og fulladet, fryser det ikke før ÷50oC. Takk for info, jeg ladet batteriet en gang i vinter rundt juletider. Blir spennende å se hva testen viser fulladet da. Vil ikke stjele tråden til REM, men hvor mye kan man forvente seg at blycellebatterier forringes pr. måned uten bruk eller lading? Batteriet til baugthruster som har vært i båten i hele vinter, har mye det samme måleresultatet. har heller ikke blitt ladet i hele vinter, fikk samme beskjed som det andre batteriet. Edit: målte på batteriet til baugtruster nå. Viser 12,12 V, 408A av opprinnelig 680A(EN) og 21% kapasitet igjen. Recharge + good battery er beskjeden der. Skal lades ette bilbatteriet er ferdig ladet, så får vi se resultat da Redigert 19.April.2016 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 20.April.2016 Del på Facebook Svart 20.April.2016 Er vel egentlig enig med dere jeg også. Ville bare sjekke for å være sikker. Enkelte proffer snakker jo om diagonale kopplinger på uttak og lading av banken. Med dette menes vel noe ala den nedre skissa mi? Når det gjelder hvilespenning lå mine gamle batterier nå idag på 12,8V. Nå har jeg kopplet de opp på en C20 belatningstest, med to stk 55w lyspærer som belastning. Etter en halv time var de nede på 12,5, etter 2 timer 12,1V, og nå sist kl 1430 6,3V! Dette var altså batteriet som ble bedømt til å inneha 82% kapasitet og "Good battery" målt etter CCA med Biltemamåleren. Betyr dette at utgåtte forbruksbatterier kan ha et liv videre som startbatterier? Neppe. Jeg ville ikke turt. Riktig tenkt med skissen din. Vil ikke virke påståelig og bastant, men dette er nettopp derfor jeg tidligere nevnte at batteritestere kan gi deg en god indikasjon. Har gjort mine erfaringer rundt dette og vært så heldig å møte folk som deler kunnskap og sin egen erfaring ang batteri/lading i snart 20 år. Helt supert at du har tatt deg tid (og alle andres gode innspill og interesse) til disse målingene og delt på forumet, er nok mange av oss som tar til oss erfaringen :) Investeringen var nok helt riktig. Personlig bytter jeg batterier som har fått seg en "knekk", de blir aldri bra igjen... God båtsommer :) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 20.April.2016 Del på Facebook Svart 20.April.2016 Vet ikke om det har interesse for noen, men legger inn resultatene fra dagens måling av det nyoppladede batteriet til thrusteren. I dag ble målingen 12,9V, 425A og 39% kapasitet. Måleren gir nå beskjed om Replace. Dette stemmer bedre med erfaringene fra i fjor da jeg syntes thrusteren fort gik tom for futt. Kan også som en kuriositet vise til at jeg gjorde en måling med CCA. resultatene ble da på det samme batteriet: 12,9V, 465A og 46% kapasitet, beskjed om replace. Dette viser at input og hvordan man bruker måleren er meget viktig, store avvik. Har sett at noen batterier er oppgitt i CCA og andre i A(EN), så gjelder å være bevist her for å få ett så riktig resultat som mulig. Da skal ikke jeg "låne" mer av REM sin tråd, men tenkte dette kunne være ok erfaringer for flere, siden denne BT-måleren er brakt på banen og jeg personlig er fornøyd med den. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 20.April.2016 Del på Facebook Svart 20.April.2016 Hei alle, lenge siden. Tenkt løsning er det aller beste alternativet. Og jeg mener det er det i praksis over flere år også. Dette er metoden som man blir anbefalt av kjente leverandører av ladere. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 20.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2016 Da skal ikke jeg "låne" mer av REM sin tråd, men tenkte dette kunne være ok erfaringer for flere, siden denne BT-måleren er brakt på banen og jeg personlig er fornøyd med den. Lån i vei Jori, ikke no problem så lenge det har en viss koppling til trådtittel. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 Hulda er koblet opp slik som din tenkt løsning. Dog kun to batterier på tilsammen 440 Ah. Jeg tar en årlig 'grundig' kontroll. Batteriene står på konstant lading (Stirling), og en ramperegulator når motoren lader. Batteriene ble montert for akkurat ett år siden. Resultatet er at alle cellene har egenvekt rett rundt 1300. Det var ikke nødvendig å etterfylle vann. Faller en av cellene markant på egenvekten, byttes hele batteribanken. Har liten tro på å 'halte' videre om en del av batteribanken ikke er helt i form. Senseledningen fra dynamoen er koblet inn på BEP batterivelger. Således 'senses' batterispenningen uansett hvilken posisjon bryteren står i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.