Jump to content

Blande gamle og nye batterier med forskjellig kapasitet?


REM

Recommended Posts

Forrige helg da vi lå ute var forbruksbanken min nede på ca 80% etter omlag ett døgn. Spenningen lå da på 12,0V ved konstant 8A forbruk. Dette er ganske så vanlig, og jeg pleier å tappe banken videre ned til rundt 70% før jeg starter agregatet for lading.

Babord motor på min Fairline benytter forbruksbanken til start, og jeg fikk det for meg at jeg ville prøve å starte for å sjekke hvor lett den dro rundt med såpass lav spenning. Det viste seg at den ikke dro rundt i det hele tatt. Kun klikking i releet. Dette er normalt ikke noe problem, da det forutsettes at man i slike tilfeller benytter X-overfunksjonen for å tilføre strøm fra startbanken også til babord motor.

 

Da jeg kom hjem hadde jeg fulladet batteribank. For å sjekke tilstanden på forbruksbanken fikk jeg for meg at jeg skulle foreta en kontrollert utlading, og lot båten stå med et forbruk på ca 7,5A natta over. Dagen etter etter omlag 28t med forbruk var banken nede på 80,7% og 11,95V. Totalt forbruk iflg batmtr. var 221Ah. Jeg koplet da fra batteriene og målte de fire forbruksbatteriene individuellt.

Jeg har to stk 180Ah "vedlikeholdsfrie" forseglede bly/syrebatterier. Disse fulgte båten ved kjøp og er vel nå en 5 år gamle? Begge disse målte 12,47V. I tilleg består forbruksbanken av 2 stk 220Ah åpne bly/syrebatterier som er snaut to år gamle. Disse målte begge 12,2V, altså 0,3V lavere enn de gamle 180Ah batteriene. Jeg er på langt nær noen strømguru, men har fått med meg at 0,3V i denne sammenheng faktisk er en hel del? Spørsmålet blir da hva årsaken kan være til at de "nye" 220Ah batteriene tappes ned fortere enn mine gamle 180Ah?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Her er det noe jeg ikke får med meg. Etter at du hadde tappet ut hele banken med sammenkoblete "nye" og "gamle" batterier målte du en spenning på 11,95V for hele banken. Men så koblet du de "nye" fra de "gamle" og da målte du henholdsvis 12,2V og 12,47V? Hundredelene i målingene dine vil jeg se helt bort fra dersom du ikke har et spesielt kostbart og kalibrert måleinstrument. Men spenningen på begge batteritypene har steget? Hvor lang tid tok det fra 11,95V målingen til enkeltmålingene?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Stemmer Lars. Jeg noterte 11,95V på mitt Victron batmeter på hele banken. Så koplet jeg batteriene fra hverandre og målte batteriene individuelt. Tok vel en 5 min tid mellom de to målingene. De to gamle 185 Ah batteriene målte da 12,47 med en BT tangamperemeter, mens de nye 220 Ah batteriene målte 12,2V.

 

Tilføyd etter å ha sett innlegget til Komodo. Ja, målingen på 11,95 var ved 8A belastning

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hei Rem :-)

Høres ut som kapasiteten kan være redusert på de nye 220 Ah batteriene dine.

Om du har tilgang på en batteritester, så hadde jeg testet batteriene enkeltvis, ikke minst for å se om en eller flere av de går i kjelleren ved høy belastning.

På de åpne 229Ah batteriene kan du jo måle syrevekten for å se etter etter avvik på en enkelt celle eller om de jevnt over er lav syrevekt

Mvh. SAP

Link to post

Hei, jeg ville gjettet på at det er 180Ah batteriene som er svake. 

 

Jeg har et hardt brukt startbatteri i garasjen som fremdeles har hvilespenning på 12,8v, men som bare kan levere 20% av oppgitt kapasitet.  Om et slikt batteri ble parret med et friskt tilsvarende, så ville det vært det friske som måtte levere i all hovedsak den strømmen som ble brukt.  Selv om spenningen til enhver tid ville vært lik på begge batteriene.

 

Om du i ditt tilfelle nå har trukket i all hovedsak de 221Ah fra de nyeste batteriene, så er hvilespenningen på 220Ah batteriene nå noe i nærheten av normalt for et slikt forbruk.  Det betyr at du i tilfelle må se bort fra spenningsmålingen din på de eldste batteriene, men det kan du også gjøre hvis de er dårlige.  Det er ikke sikkert det er såå ille som jeg beskriver, men bare for å illustrere poenget.  En individuell batteritest vil gi deg svar.

 

... og om dette nå skulle stemme så har du sannsynligvis også over tid belastet de 220Ah batteriene noe hardere enn du tror.

Link to post

Interessant tankerekke StorStas. Er det mulig å bore huller i et forsegla batteri der proppene normalt ville sittet for å teste syrevekta?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Om du har tilgang på en batteritester, så hadde jeg testet batteriene enkeltvis, ikke minst for å se om en eller flere av de går i kjelleren ved høy belastning.

t

Du får vel ikke slike testere på Biltema sap? Proffutstyr?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

biltema har 2 stk. Den gamle analoge tester med belastning en kort stund, men ser det står maks 100Ah på den. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batteritester-612-V-2000017819/

Endel bilverksteder har tilsvarende i større utgave. Tror faktisk de fleste BT sjapper har en ordentlig variant på bakrommet som de tester batterier med ved reklamasjon. 

 

Ser de har fått inn en variant med display og menyer hvor man mater inn batteridatene. Ser ikke noe kjøleribber på den, så tipper den måler indre motstand http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Batteritester-2000035744/

I manualen står det at den kan måle CCA opp til 2000, så mulig den holder? http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/15-1365_man.pdf

 

Fikk litt lyst på den digitale selv :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Hei! Bare et par tanker jeg gjør meg utover de gode innspillene du har fått..

 

Dersom du målte hvilespenning med Victron-anlegget får du ett svar. Derimot etter at du kobler ifra og benytter annet måleapparat kan de vise litt forskjellige verdier, bare nevner det.

En annen ting er dersom du måler hvilespenning til forskjellige tider, husk at batterier som nylig har vært belastet stiger litt opp igjen etter litt hvile.

 

Bore hull ville ikke jeg gjort. Er de forseglet er de det.

 

Belastningstestere gir ofte en god indikasjon, men jeg ville ikke stolt på det alene. Alder, ladekultur etc har stor innvirkning.

 

Høres ut som "banken" din har fått seg en knekk. Selv dveler jeg ikke mye over slikt dersom man har en erfaring som tilsier en viss bruk, for så at kapasiteten endres drastisk. Da bytter jeg batterier så lenge jeg utelukker ladefeil, nye strømtyver etc.

Batterier i båt har som regel et mye tøffere liv enn i bilen...selv der er normal levetid 2-5 år...

 

 

Link to post

En sånn batteritester må være det beste og enkleste stedet å starte ja :)

 

Vil du gjøre mer omstendelig, kan du også starte på nytt og gjøre en ny belastningstest i båten, bare med ett og ett batteri tilkoblet.  Du må da følge mere med så ikke batteriet går helt tomt og batterimonitoren går i svart.  En tidkrevende operasjon for spesielt intresserte...

 

Ang. borre hull i batteriene så ville jeg ikke gjort det.  Om batteriene er svake så er det sannsynligvis mer enn bare å etterfylle vann som skal til, og da er du fort helt ute på eksperimentstadiet.  Og så får du plastspon og lort ned i elektrolytten, og det blir vanskelig å få tett igjen etterpå.  Pluss at batterisyren jo innebærer en risiko i seg selv. 

Link to post

Ang. å bore hull. Det jeg tenkte var å få tilgang til elektrolytten for å måle syrevekta. Hullet kunne evt. forsegles permanent etterpå. Dropper det. Istedet har jeg vært på BT å kjøpt meg batteritesteren sap anbefalte. Tester ila ettermidagen etter å ha toppet bateriene. Takk for velmenende og gode innspill til dere alle så langt. Kommer tilbake med testresultater etterhvert.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Har begge testerne som sap_2000 linker til.

 

Den analoge belaster batteriet med ca 50A mens spenning leses av på instrument. Resultatet må tolkes og synses litt om. Krever erfaring for å tolke resultatet om batteriet ikke er helt topp eller helt ødelagt.

 

Den digitale krever litt oppsett for test. Ca. 1/2 til 1 minutt trykking før test. Krever tilgang på batteridata for å kunne gi riktig resultat.

Litt usikker på måleprinsippet, men det er definitivt ikke ved å belaste med stor strøm. Derav ingen kjølefinner. 

Har brukt det litt på forskjellige batterier på 60-100Ah og resultatet det viser er i samsvar med det jeg forventer ut fra alder og ytelse.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Uten belastning er vel indre motstand, spenning og evt omgivelsestemp det eneste den kan måle.

Batterikjemi, type, spesifikasjoner og evt belastning tastes inn av brukeren og så regnes resultatet ut på bakgrunn av de målte datene og batterispec.

 

Etterhvert som et batteri forringes øker den indre motstanden. Indre motstand påvirkes også av belastning, temperatur og spenning.

Kan ikke nok om dette til å kunne forklare det bedre.

 

Er spent på resultatene til REM :-)

Mvh. SAP

Link to post

Er spent på resultatene til REM :-)

Hærkommere sap

Først 180 Ah batterier som jeg oppga til 180*7= 1260 cca.

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

 

Deretter 220Ah batteriet som jeg oppga til 1540 cca

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Rimelig klar tale det der. Begge 180 og 220Ah batteriene viste de samme verdiene. Kun små avvik. Batteribilen laster nå opp nye batterier og leverer i båten i kveld kl 1830.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Prosentvis var forskjellen i indre motstand relativt stor selv om tallet i seg selv var lavt. Tipper det kommer av høy spenning ~13,2v...

 

Stod det noe i manualen om at batteriene skulle ha stabilisert seg på hvilespenning over en viss tid uten belastning?

Spenningen var jo rimelig høy, men de var kanskje nettop koblet fra laderen?

 

Om de står frakoblet frem til batterimannen kommer, kunne det vært artig å målt på nytt for å se om resultatet endrer seg eller ikke.

Hadde også vært artig og sett resultatet ved måling ved lavere SOC på rundt 50% . Om testeren sier det samme uavhenging av SOC så er det et meget godt tegn for apparatet :-)

 

Tror jeg må stikke på BT og handle meg en slik :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Veit ikke hva SOC er sap? Sto heller ingenting om at batteriene skulle normalisere seg etter opplading. Vil nok tru at dette hadde vært en fordel. Fikk ikke tid da kjærringa masa om middag. Jeg målte umiddelbart etter at de var ladet opp.

bilde

Jeg brukte som sakt CCA verdi med basis av 7 x Ah. Etiketten på batteriet oppgir 970A EN. Noen som vet hva dette betyr. Stor forskjell mellom 970 og 1260 som jeg benyttet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hvor har du det med 7 ganger kapasiteten (Ah) fra? For meg ville det vært en selvfølge å bruke den CCA verdien som sto på batteriet eller spec'n.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

CCA

Detta anger köldstartseffekten enligt lite olika standarder. I Sverige används än så länge DIN & SAE men EN-normen börjar bli mer och mer vanlig. Det är dessa tal som är mest intres-santa när man jämför startbatterier mot varandra. Två batterier kan ha samma Ah men olika köldstartseffekt. Lite enkelt; strömstyrka vid starttillfället av bilen.

SAE - EN - IEC - DIN

DIN är den tyska standarden.

Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 30 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,5V

SAE är den amerikanska standarden.

Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 30 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,2V

EN är den europeiska standarden.

Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 10 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,25V

IEC är den asiatiska standarden.

Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 60 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,4V

 

 

Link to post

Beklager REM. SOC = State Of Charge

 

Hvor har du det med 7 ganger kapasiteten (Ah) fra? For meg ville det vært en selvfølge å bruke den CCA verdien som sto på batteriet eller spec'n.

7 x batterikapasitet i Ah er en ca tommelfingerregel på et startbatteri når CCA ikke er kjent. Det beste er helt klart å vite spesifisert CCA. Optima f.eks har meget høy CCA i forhold til kapasitet.

Mvh. SAP

Link to post

Hvor har du det med 7 ganger kapasiteten (Ah) fra? For meg ville det vært en selvfølge å bruke den CCA verdien som sto på batteriet eller spec'n.

Det står i veiledningen at hvis du ikke vet cca verdien kan du benytte Ahx7. Ser nå at dette gir en cca som er klart høyere enn den reelle.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...