Jump to content

Mariner 89 30hk starter ikke etter vinter


Motorhavaristen

Recommended Posts

Har en 89-modell mariner 30hk som ikke vil starte etter vinteren.

Motoren startet fint på snor i høst før eg tok den inn. I vinter har motor vært delvis åpnet og renset litt.

 

Det er gnist på begge plugger og den får bensins, lufteskrue og tomgangskrue har også vært justert korrekt.

 

Det kjennes ut som det nesten ikke er noe motstand nå når eg drar i snora, kontra før vinteren da den var delvis tungdradd. Stempler går fortsatt når eg trekker i snora, men dette kan nå gjøres med feil arm uten å bli svett.

 

Hva kan være problemet??

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en totakter kan det være reed ventilen(e) som ikke gjør jobben sin? Sitter mellom forgasser og blokk (google reed ventil).

Men da skal du kunne kjenne at motoren puster ut gjennom forgasserne (krever at du tar av felles deksel over innsuget hvis det er det).

Få med deg en som kan hjelpe å dra snora mens du kjenner etter.

Link to post
Share on other sites

Det er kun en forgasser, ingen fellesdeksel.

 

Reed-ventilene såg bra ut når motoren var demontert i vinter, alle lukka seg fint :s

 

Kan det være pakningsproblem ett sted?

 

Stammen stod i ei tønne med vann, og innimellom når eg prøvde å starte spruta det vann, så ut som det kom eit plutselig trykk av luft ut fra undervannshuset. Litt som når en hval etc blåser vann ut av luftehullet. (Beste forklaring eg kom på i farten)

Link to post
Share on other sites

Ooops. Du skjønner at jeg uttaler meg på generelt grunnlag  :smiley:

Har ikke erfaring med denne motoren, men hvis en totakt motor har liten/ingen kompresjon så tyder det på lekkasje enten fra sylinder eller veivhus.

For sylinderen sin del er det stort sett stempelringer og toppakning som kan lekke. Hvis alt virket i høst og dette ikke har vært rørt ville jeg lett andre plasser først.

Sannsynligheten er jo stor for at det er noe som har vært skrudd på.

 

Hvis den ikke er har tett veivhus tenker jeg først reedventiler. Bensinpumpa er kanskje vakuumdrevet? (Hvis dette er en "Yamaha-Mariner") Men den går evt bare på en av sylinderene.

Gå over pakningene som har vært rørt, det er nok en god start ja  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...