Jump to content

Drivstoffpumpe deler til volvo penta AQ130 (også kalt B20)


zainka

Recommended Posts

Mekaniske pumper av eldre modell har gjerne et glass som fylles dersom membranet ryker, nyere typer har en klar slange som drenerer til forgasseren.

Enkelte elektriske pumper som har dreneringshull, har i stedet en liten stuss med en klar slange fra det samme dreneringshullet, og til forgasseren, samme som på mekanisk pumpe.

Enkelte elektriske pumper har ingenting, og er helt lukket, poenget er altså at uansett hva du kjøper, så må det ved en feil være slik at bensin dreneres fra pumpen til et sikkert sted, ofte er dette til forgasseren slik at motoren druknes og stopper, eller at man i det minste merker at noe er galt, og stopper motoren, og ettersom pumpen er koblet over oljetrykksgiveren, så stopper også pumpen.

Om du setter pumpen høyere eller lavere enn tanken, forgasseren, eller hva det måtte være, får være opp til deg, men generelt sett så skal pumpen lavere enn forgasseren, og høyere enn tanken, les bruksanvisningen til pumpen du kjøper.

 

Man får altså kjøpt egne bensinpumper tiltenkt marinebruk, som opprettholder alle sikkerhetsmomentene, og som er godkjent for marint bruk, men i Norge er det så vidt jeg vet ikke kontroller på den slags, slik det er i mange andre land, og dersom du ønsker å benytte en bensinpumpe fra Biltema, så gjør du det, jeg bare nevner at det kanskje ikke er en veldig god ide, sikkerhetsmessig, men whatever !

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...