finnstru Startet 18.April.2016 Del på Facebook Startet 18.April.2016 Hei. Spørsmål 1 av 2 : Kan noen si meg hva slags stål denne tanken er laget av ? ........ Lurer på og lappe/tette med epoxy, men står hos Biltema at epoxy ikke kan brukes på rustfritt stål. Spørsmål 2 av 2 : Hvordan kan jeg tette rust-lekasje i denne tanken (det drypper under) ? Det er en ca 20+ liters diesel tank i en 27 fots seilbåt fra ca 1977, og vil tro tanken er original. Basert på info fra annen tråd her på forumet vil jeg tro at den har rustet utenifra og at det værste således synes på bildet. Den er plassert opp under relingen på båten og jeg vil tro det er tilnærmet umulig og få den ut. Nå går båten nesten ett døgn på denne tanken og en kan altids finne plass til en ny liten plast tank en vei, men påfyllingen er jo over toppen på tanken, og den ønsker en ikke å gjøre noe med. Så greieste hadde vært om jeg kunne fått tetta den og oljet den så den ikke ruster enda mer. Det drypper midt i godset på den kulen som er sveiset? på under. Ikke i en skjøt eller noe, men midt i kuppel-veggen. Provisorisk la jeg på en gummi-tape bit som jeg så fikk holdt på plass med en større bit sports tape som sees på bikldet, og i øyeblikket ser det ut til å holde når det ikke er så mye på tanken. Men slike tanker skal jo helst holdes fulle for å unngå kondens og diesel dyr. Jeg har ikke tro på en komponent ting, og jo mer tyntflytende / inntrengede det er jo mer har jeg tro på det. Men det er jo kun ett spørsmål om tid her, før det ruster lekk på flere steder vil jeg tro. Og eksisterende tank mangler tankmåler. Er usikker på om jeg må ha fall fra tanken til motoren, men tror jeg må ha det, og at det er derfor den sitter oppe under relingen. På gamle rustne biler har jeg god erfaring med polyester (båtplast). Ser ikke pent ut, og teoretisk skal det visst være feil pga forskjell i utvidelseskoeffisient, men i praksis holder det i min egen erfaring vesentlig bedre en det utallet av forskjellige biltema sparkler som jeg har værte borte i og helt har sluttet og bruke. Men båt og diesel tank er nytt for meg, så håper på noen gode råd her. På youtube så jeg en fyr som gned inn lekasjestedet med ett såpestykke, og fikk det tett på den måten ;-) ....... Skjønt det var en bensintank på en bil tror jeg. Leste på forum her at biodiesel løser opp epoxy ?, men tror ikke de har biodiesel blandet i på pumpene her. Finnes det bag-tanker ?,.... på samme måte som med vannbagtanker ?,..... bare at en har diesel i dem i stedet ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Ut med tanken og inn med en ny. Det er nå min mening Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Hvis det ruster midt i 'kulen', har det sikkert rustet fra innsiden. Det ser ut som forbindelsene er sølvloddet. Ikke bra greier. Du bør nok regne med at den tanken har kommet til enden av livsløpet. Du vil aldri i verden få noe til å feste på det innsausede stålet. Og tetter du ett hull, kommer det snart et nytt ett. Hvis motoren har fødepumpe, behøver ikke tanken ligge høyere enn motoren. Men om motoren tåler det, er det greiere å ha et lite overtrykk i dieselen (slik som nå). Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 (redigert) Du har sikkert mange fine små groptæringer / rust som venter på å trenge gjennom.... :) Dog, jeg har en 40 liter alu-tank som hadde små gjennomtæringer, særlig i sveisene. Tok ut tanken, rengjorde skikkelig, tørket ut med varmluft. Påførte to komp kjemisk metall fra BT. Er et pulver som innblandes en flytende herder. Kosta 70 kroner eller der omkring. Pusset ned og avfettet før påføring. Har funka i ett år nå, men det varer nok ikke evig. Men tanken er tett og den er lett synlig i cockpitbenken i seilbåten. Det beste er å montere en ny tank i plast. Finnes mange å velge i. Du kan også se på plastinvent.no. De har litt utvalg. I en seilbåt er det greit med en høy og smal tank, ihverfall når det er en liten tank. Setter du en magnet på tanken, og den henger fast, så er det ikke syrefast stål eller alt ... :) Redigert 18.April.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 Denne ser ut som jerntankene som ble levert med Sabb- motorene på 70- tallet. Hadde en slik som fikk små lekkasjer på samme sted som du nevner. Gjorde ren tanken og loddet over porene med lettflytende sølvtråd. Det holdt i mange år. Men man må huske å drenere ut evt. kondensvann fra tanken regelmessig. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 Har du planer om å ha båten i mange år? Sett i ny tank, da vet du at det er iorden og slipper å tenke mer på den. Har du planer om å selge båten etterhvert? Bytt tanken, det er ett stort pluss ved salg og du slipper å tenke noe mer på den og evt. reklamasjoner Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
bayliners Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 det er bare å prøve med magnet, rustfritt er ikke magnetisk Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.April.2016 Del på Facebook Svart 19.April.2016 (redigert) Det er en sannhet med modifikasjoner. Den tanken ser forøvrig veldig ut som en malt ståltank. Redigert 19.April.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
finnstru Svart 26.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2020 Uuuuups,............ takk for all hjelp,............ Men jeg måtte "heldigvis" innse att jeg har dummet meg ut her. ............... Ja, det dryppet under tanken, og det var brune flekker på den som jeg trodde var rust. ............. Men der tok jeg feil gitt,........ grundig feil. I toppen av (sylinder) tanken, er det en tykk slange som går opp til påfyllingen, og slangeklemmer trenger som kjent og ettertrekkes av og til, så det var der det lakk ! ;-) ,........ Når jeg altså hadde fyllt tanken full. ........ Og se att det sildret såvidt langs tankveggen og ned til bunnen og så dryppet ned der fra laveste punkt det var nesten umulig (i hvert fall med mitt gammel manns syn). Og de brune flekkene på tanken det var nok olje / eller rustbeskyttelse som noen hadde sprayet på en gang i tiden. .......... Så tanken er nok rustfri den, og så ikke så værst ut inni hellere etter at jeg hadde vært der med tynt USB kamera (noen brune flekker men). .......... Så ser ikke bort i fra att den tanken holder i 40? år til ;-) ........... Biltemas epoxy maling jeg malte på utvendig der det dryppet (og ikke var noen lekasje), den har heftet fint og sitter fint der enda (på antatt rustfritt), men er altså ikke noe lekasje under der. Og denne tanken som har påsveist kopp i bunn for oppsamling og tapping av vann (diesel-dyr), er jo en bedre konstruksjon enn dagens tanker som vel for det meste mangler den muligheten. Skjønt holder en tanken full, så er det tilnærmet ingen ting å tappe ut en gang i året. Beklager egen dumhet og tusen takk for all hjelp og råd, spesielt det om att rustfritt ikke er magnetisk :-) ..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.