Jump to content

Stor oljelekkasje VP 41


Fjordutsikt

Recommended Posts

:headbang: Jeg har tidligere skrevet om en oljelekkasje på min nyoverhalte VP 41P som jeg trodde kom fra oljefilteret (ikke tilstrekkelig tiltrukket).

I helgen skjedde det igjen, jeg mistet nesten all olja som havnet i kjølsvinet på båten. :headbang::headbang:

I går tok jeg ut alle dørkplatene og sideskrogene i motorrommet, fikk med meg svigerfar og en kraftig lyskaster. Vi kjørte rolig rundt til motoren ble varm ingenting å se, etterhvert økte jeg belastningen til 100% og da oppdaget vi plutselig at det rant olje ut av koblingen/gummismokken der peilerøret/pinnen går inn i blokka på motoren. :confused::confused:

Den gamle smokken/gummikoblingen (dette er koblingen som peilerøret er festet til) var veldig løs, ikke defekt eller sprukket på annen måte. (jeg har nå bestilt ny)

Jeg trodde ikke det skulle bli så høyt trykk i veiva at olja kunne renne ut peilehullet? Motoren er totalt overhalt på autorisert VP-verksted, jeg sjekket at filter og slange for lufting i toppdekslet var ok og det var det.

Har noen av dere opplevd noe tilsvarende? :confused:

 

 

Jeg vil nå feste gummismokken med slangeklemmer både til motor og til peilerøret.

Link to post
Share on other sites

Dette er generelt, kjenner ikke detaljer på denne spesielle motoren. Vanligvis så funker systemet slik:

Det lekker forbrenningsgasser forbi alle glideflater som ventilstyringer og stempelringer ned i bunnpannen. Dette er grunnen til at man har en (positiv) veivhusventilasjon. Denne ventilasjonen er arrangert på forskjellige måter. Men generelt går denne ventilasjonen inn på motorens sugeside. Gassen fra bunnpannen passerer gjerne en oljeutskiller som kondenserer oljedamp og drenerer tilbake til bunnpannen. Den relativt tørrere bunnpannegassen går som sagt tilbake til motorens innsug. Dette innsuget har et trykk som er lavere enn atmosfæretrykket. Poenget er, som du sikkert har gjettet, at det ikke er noe signifikant overtrykk i bunnpannen. Det vil si, det skal ikke være det.

 

Anbefalingen til Hulda er å ikke sette på slangklemmer der fabrikanten ikke foreskriver slike. Man kan komme i en situasjon der man kurerer symptomet og ikke årsaken. Hvis du setter gummimuffen fast slik den skal være, og dytter peilepinnen ned slik den skal være, så skal det være tett. Hvis eksempelvis peilepinne blir trykket opp under belasting på motoren, tilsier dette at du har et trykk i bunnpannen som er for høyt. Da kan billigvarianten være at veivhusventilasjonen har en blokkering. Den kostbare varianten er at du har en "blow by" som er for stor til at ventilasjonen kan håndtere den.

 

Begge over er sannsyligvis en reklamasjonsgrunn. Moralen er: Ikke fikle med "Petter Smart Løsninger" hvis du ikke er 100% sikker på hva du gjør.

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde noe lignende på min AQAD 31A i fjor. Etter å ha bygd om veivhusutluftingen til den samme som jeg antar du har på din motor kom all olje opp gjennom oljeavtappingsrøret. Det viste seg at slangen til veivhusutluftingen som går fra det bakre ventildekselet var alt for tynn. Jeg byttet den ut med en 15 mm. slange og alt ble bra.

 

Den tynne slangen som er original skal egentlig være tilstrekkelig på en ny og "teit" motor som ikke har så mye gjennomslag i sylinderveggene som en gammel og litt slitt motor har.

 

Din motor er jo nyoverhalt så slangen skulle vel egentlig være tilstrekkelig på din motor også, men det kan vel være slik at noe det slipper litt ekstra trykk mellom stempelringene og sylinderveggen inntil motoren er ordentlig innkjørt?

 

Uansett så reklamer skriftlig til verkstedet som overhalt motoren og forlang at de rydder/vasker hele motorrommet for gammel olje, erstatter med ny olje og fikser problemet.

Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis så ser du på en overhaling av motor er jeg redd, jeg syntes lukter av det man kaller gjennomslag i motor, (topppakning mellom sylinder/oljekanal eller utslitte stempelfjerer) kan håpe på det første.

skru av oljepåfylling å se om det blåser opp her, gjør det det så få tak i en kompresjonstester og test kompresjon på motor, er den svak på en eller fler av sylinderne så er det først sjekke topppakning, er denne like hel og fin så må motor opp og ut,, :nonod:

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis så ser du på en overhaling av motor er jeg redd, jeg syntes lukter av det man kaller gjennomslag i motor, (topppakning mellom sylinder/oljekanal eller utslitte stempelfjerer) kan håpe på det første.

skru av oljepåfylling å se om det blåser opp her, gjør det det så få tak i en kompresjonstester og test kompresjon på motor, er den svak på en eller fler av sylinderne så er det først sjekke topppakning, er denne like hel og fin så må motor opp og ut,, :nonod:

<{POST_SNAPBACK}>

Han skriver jo at motoren er nyoverhalt, men det kan jo være at de som har gjort jobben har gjort en feil.

Link to post
Share on other sites

Han skriver jo at motoren er nyoverhalt, men det kan jo være at de som har gjort jobben har gjort en feil.

<{POST_SNAPBACK}>

hehe.. Så ikke det jeg.. hehe.. da er nok muligheten for at det er gjort noe feil stor, ville tatt kontakt med VP straks. Dette er da helt klart en garantisak som vil si at du må ikke finne på å ense dette selv..

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde noe lignende på min AQAD 31A i fjor. Etter å ha bygd om veivhusutluftingen til den samme som jeg antar du har på din motor kom all olje opp gjennom oljeavtappingsrøret. Det viste seg at slangen til veivhusutluftingen som går fra det bakre ventildekselet var alt for tynn. Jeg byttet den ut med en 15 mm. slange og alt ble bra.

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod: Dette vil jeg definitivt prøve - jeg benytter en helsyntesisk olje fra Statoil som har "godkjent" betegnelse fra VP - jeg lurer litt på om den kan kan være noe tynn (10-40).

Fungerer dette vil jeg absolutt gå for denne løsningen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

"Motoren er totalt overhalt på autorisert VP-verksted,...."

 

Jeg er enig med innleggene som sier at du må ta dette opp med verkstedet som overhalte motoren. Tette slanger eller ikke, det lukter av gjennomslag i sylindere eller toppakning. En kompresjonstest kunne kanskje være på sin plass...

 

Jeg har selv opplevet å ha tilsvarende problemer etter verkstedoverhaling på en bilmotor. Den gangen var det toppakningen. Etter det har jeg foretatt alle nødvendige motoroverhalinger selv. Håper du har vært heldigere enn jeg var.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med de som skriver at du bør ta dette opp med verkstedet og få foretatt ev. kompresjonsmåling, lekkasjetest o.l.

 

Såfremt ikke slangen på veivhusutluftingen var blokkert eller tett så skal det ikke være slik på en nyoverhalt motor. Greit nok at det var slik på min motor som er 18 og og gått 2300 timer og som har litt gjennomslag, men på din motor som skal være "teit og fin" så skal bør det ikke være slik.

 

Få høre hvordan det går og om du finner en løsning på problemet.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med de som skriver at du bør ta dette opp med verkstedet og få foretatt ev. kompresjonsmåling, lekkasjetest o.l.

 

Såfremt ikke slangen på veivhusutluftingen var blokkert eller tett så skal det ikke være slik på en nyoverhalt motor. Greit nok at det var slik på min motor som er 18 og og gått 2300 timer og som har litt gjennomslag, men på din motor som skal være "teit og fin" så skal bør det ikke være slik.

 

Få høre hvordan det går og om du finner en løsning på problemet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg skal ta en prat med de, - dette verkstedet er ikke de som er lettest å ha noe med å gjøre - har i ettertid KUN hørt negativ omtale. :sad: noe jeg selv opplevde i fjor - jobben skulle ta en ukes tid - det tok nøyaktig 2 måneder. :confused:

Link to post
Share on other sites

jeg benytter en helsyntesisk olje fra Statoil som har "godkjent" betegnelse fra VP - jeg lurer litt på om den kan kan være noe tynn (10-40).

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor bruker du helsyntetisk olje på denne motoren? Har hørt at en bør være forsiktig med helsyntetisk olje på eldre motorer fordi pakkninger og spesielt simmerringer ikke tåler denne oljen (kan gå i oppløsning) Bruker selv mineralolje fra Felleskjøpet 15W40 (Statoil)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor bruker du helsyntetisk olje på denne motoren? Har hørt at en bør være forsiktig med helsyntetisk olje på eldre motorer fordi pakkninger og spesielt simmerringer ikke tåler denne oljen (kan gå i oppløsning) Bruker selv mineralolje fra Felleskjøpet 15W40 (Statoil)

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er nytt for meg. Har brukt helsyntetisk på gamle bilmotorer (B20 1973, Fiat 1980....)uten å ha notert problemer. Skulle gjerne hatt fleres synspunkter på dette, da jeg tror mest på helsyntetisk nå det gjelder smøreegenskaper.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvorfor bruker du helsyntetisk olje på denne motoren? Har hørt at en bør være forsiktig med helsyntetisk olje på eldre motorer fordi pakkninger og spesielt simmerringer ikke tåler denne oljen (kan gå i oppløsning) Bruker selv mineralolje fra Felleskjøpet 15W40 (Statoil)

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod: Ser at du har rett vedr. viskositet - 15W-40

Dette er fra VP Tekniske data:

Oljekvalitet ............................................................................ VDS–2, ACEA E5, API CH–4

Viskositet ............................................................................... SAE 15W/40

 

Jeg må korrigere meg selv; den olja jeg har kjøpt er delsyntetisk 10W-40 fra felleskjøpet - den heter Super Turbo D5 og den dekker alle oljekvalitetene som kreves av VP. (ref. ovenfor)

 

Jeg kikket på olja du nevner 15W-40, dekker den disse oljekvalitetene: VDS–2, ACEA E5, API CH–4 som kreves av VP.?

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde noe lignende på min AQAD 31A i fjor. Etter å ha bygd om veivhusutluftingen til den samme som jeg antar du har på din motor kom all olje opp gjennom oljeavtappingsrøret. Det viste seg at slangen til veivhusutluftingen som går fra det bakre ventildekselet var alt for tynn. Jeg byttet den ut med en 15 mm. slange og alt ble bra.

 

Den tynne slangen som er original skal egentlig være tilstrekkelig på en ny og "teit" motor som ikke har så mye gjennomslag i sylinderveggene som en gammel og litt slitt motor har.

 

Din motor er jo nyoverhalt så slangen skulle vel egentlig være tilstrekkelig på din motor også, men det kan vel være slik at noe det slipper litt ekstra trykk mellom stempelringene og sylinderveggen inntil motoren er ordentlig innkjørt?

 

Uansett så reklamer skriftlig til verkstedet som overhalt motoren og forlang at de rydder/vasker hele motorrommet for gammel olje, erstatter med ny olje og fikser problemet.

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod: I dag har jeg byttet smokken mellom peilerør og motorblokka og byttet O-ringen på toppen av peilepinnen. Etter å ha kjørt motoren varm og øket turtallet til ca. 3400 omdr. kom det noe olje ut av peilerøret når jeg tok å løftet på peilepinnen!!!, når peilepinnen sto på plass var det OK.

Etterpå tok jeg å monterte en større slange (13 mm innvendig) fra veivhusluftingen til luftfilteret og kunne da kjøre max turtall 3800 omdr. uten å ha problemer med olje ut av peilerøret når jeg tok ut peilepinnen.

Den originale slangen er jo ikke større enn slangen på vindusspyleren!!! ca. 10 mm.

 

Jeg skal sende en e-post til Wector Yathing, Stathelle og fortelle hva som har skjedd og hva jeg har gjort. :wink:

Link to post
Share on other sites

Har da alltid lært at en ikke bør skifte til syntetisk olje på en motor som har vært vant til mineralolje.... Hvorfor vet jeg egentlig ikke, men oljeforbruket vil vel øke endel..

Syntetisk olje løser opp avleiringer som den mineralske opp gjennom tidene har satt av i motoren, rundt pakninger, simmerringer etc. Da kan det bli lekkasjer hvor der ikke var noen fra før. Syntetisk olje rengjør både her og der og derfor går oljeforbruket opp en tid etter bytte fra mineral. Men det er neppe tvil m at syntetisk smører best og er best for motoren. Begge mine har levd på syntetisk av beste kvalitet siden de var nye ... store kostnader for de tidligere eiere, men det er jeg som kan høste avkastningen av deres innsats i så måte. Lucky me.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Syntetisk olje løser opp avleiringer som den mineralske opp gjennom tidene har satt av i motoren, rundt pakninger, simmerringer etc.  Da kan det bli lekkasjer hvor der ikke var noen fra før.  Syntetisk olje rengjør både her og der og derfor går oljeforbruket opp en tid etter bytte fra mineral.  Men det er neppe tvil m at syntetisk smører best og er best for motoren.  Begge mine har levd på syntetisk av beste kvalitet siden de var nye ... store kostnader for de tidligere eiere, men det er jeg som kan høste avkastningen av deres innsats i så måte.  Lucky me.

<{POST_SNAPBACK}>

Original VP-olje er også halvsyntetisk - i mitt første innlegg skrev jeg at det var helsyntetisk olje jeg har benyttet, men etter å ha sjekket oljekanna, så er det altså halvsyntetisk olje jeg benytter. :yesnod::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Grunnen for ikke å bytte fra "dinosaurolje" som gutta i USA ynder og kalle den, er som Skipper_Worse skriver. Man skal være klar over at koksingen skader oil seals over tid. Syntetiske oljer har i tillegg den egenskapen at de tåler høyere temperatur. De er vesentlig glattere, og polerer sylindervegger. Det er ikke så bra. Om dette har noe særlig å si i praksis, strides de lærde. Vanlig anbefaling er å kjøre en tid på vanlig olje (få til riper) før man bytter. Syntetisk lekker lettere. Den gamle Opelen min gikk over 300.000 på Biltema-olje. Forden min har gått 160.000 på "dino-olje" og Jeepen har snart 170.000 fra dag 1 på syntetisk. Hulda går på single grade 30-olje. Til vanlig ser det ut til at det meste funker. På båtmotor ville jeg nok holdt meg til 15W 40 som laveste grunnet temperaturen.

Link to post
Share on other sites

At Synt er bedre enn Dino er forresten ikke akkurat en universell sannhet, da nettopp fordi Synt i noen applikasjoner smører alt for godt. Til bruk i eldre MC blant annet, er Dino best egnet fordi Synt gjør starter-clutcher og annet så glatte at de ikke går i inngrep når de skal.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå endelig fått svar fra Wector vedr. høyt oljetrykk i veivhuset.

Sitat:

Vi har noen motorer av denne typen, sågar av ny dato, som trykker olje opp

av peilerør. Vi har ikke kunnet finne feil på disse motorene og Volvo har

ikke kunnet komme med noen hjelpende opplysninger. På din motor er det

skiftet stempelfjærer og sylinderne er honet. Motor skal ha 3950 o/min ved

fullt pådrag. Oppnåes ikke dette, øker trykket i motoren og nevnte problem

kan oppstå.

Sitat slutt.

 

Turtallet jeg oppnår er 3700 - 3800

Jeg har litt "tung" propell i forhold til det optimale da den er 4-bladet og burde vært 3-bladet med den dia. og stigning jeg har. (17/14) - dette iflg. Progress.

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan de si at de ikke har funnet feil på motoren. Feilen er jo ganske så åpenlys - det presses olje ut gjennom peilepinnehullet. Det må vel heller være årsaken til denne feilen de ikke har funnet.

 

I min brukerhåndbok som omhandler både 31 og 41 motoren så mener jeg å huske at det maks turtall ikke er absolutt definert til 3950 rpm. Mener det stod at maks turtall skulle ligge mellom 3800 og 3950. Når du da oppnår 3700-3800 rpm på din motor så er det så nært at jeg kan ikke forstå at dette har noen sammenheng/innvirkning på dette med at oljen blir presset ut.

 

Det er jo ganske mange med disse motorene som til vanlig oppnår 3950 rpm som også kan oppleve at turtallet synker et par hundre rpm med mange passasjerer, mye bagasje, noe groe og høye sommertemperaturer (det siste blir vel ikke noe problem i år) uten at oljen blir presset opp av den grunn.

 

Denne forklaringen var bare "svada" spør du meg. Dette hadde jeg ikke avfunnet meg med. For å virkelig avklare om det noe av kompresjonstrykket slipper forbi stempelringene og bygger opp trykk i bunnpannen så burde du få et uavhengig firma til å måle kompresjonen, ev. foreta en lekkasjetest. Dette er hverken så veldig dyrt eller omfattende.

Link to post
Share on other sites

Nå vil jeg synse litt grann. 1) Hvis vi forutsetter at dette røret som peilepinnen sitter i, står ned i olja. Ved overtrykk i bunnpanna så vil litt trykk og olje komme opp i røret når avluftingsslangen ikke tar unna godt nok. 2)Hvis ikke røret berører oljeflaten og peilepinnen står der den skal- da kommer det kun luft opp. Det kunne jo være en liten mulighet å sjekke om røret virkelig står slik at den berører oljeflata. 3)Hvis peilepinnen står for høyt i forhold til riktig oljemengde så kan påfyll av olje bli for mye og veivakslingen "slikker" ned i oljen. Dette vil jo medføre til at det spruter mye olje rundt inne i panna og dermed kastes litt olje opp i røret da sammen med det lille trykket som vil ut. Hadde du hatt et oljepåfyllingslokk med en slangstuss på så kunne det vært en mulighet til å teste hvorvidt større luftåpning gjør at dette "puster" bedre.

Korriger meg hvis jeg er "borte", nå tenker jeg litt generelt :sleep::sleep:

Dette med 3950 som maksturtall og argumentet med litt stor stigning og skrivet fra verkstedet ser jeg på som en "unnskyldning" for å ikke gjøre noen med dette. Her hadde jeg overhode ikke gitt meg, er motoren tatt ned av et verksted og så byttet deler og montert korrekt så får de jammen meg stå for garantien også. :yesnod: Penger har de også tatt for jobben!! :nonod: Disse synsingen over er gitt på bakgrunn av at du kanskje ønsker å finne ut av dette selv. Verkstedet som overhalte denne må ta garantiansvaret 100% og du får muligens et problem hvis du prøver noe selv, uten å avtale dette på forhånd med verkstedet. :wink:

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...