Jump to content

Stor oljelekkasje VP 41


Fjordutsikt

Recommended Posts

HØH! Sier de at noen motorer får for stort trykk i veivhuset hvis du ikke får 3950 rpm på den? At den termiske belastningen øker ved feil propell det forstår jeg, men hvorfor øker trykket i veivhuset?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har nå oversendt spørsmålet til Thomas Bruno Svensson - Volvo, Gøteborg

Får håpe jeg får et vettugt svar. :yesnod:

 

 

Fikk omgående svar: Har ferie til 21.6

Redigert av boolle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har pr dato ikke hørt noe fra VP Gøteborg, men jeg fant denne linken i båtmagasinet.

Jeg er definitivt ikke alene med dette problemet, hvis det er turboen som er "synderen" må jeg kanskje se på den med tiden, :eek: den vet jeg det ikke er gjort noe med.

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk...B1?OpenDocument

 

Dette er jo utrolig?!?!!!

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk...F0?OpenDocument

 

:nonod:

Redigert av boolle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HØH! Sier de at noen motorer får for stort trykk i veivhuset hvis du ikke får 3950 rpm på den? At den termiske belastningen øker ved feil propell det forstår jeg, men hvorfor øker trykket i veivhuset?

Dersom motoren ikke oppnår fullt turtall pga for stor belastning, vil middeltrykket i sylinderene øke og fare for gjennomslag kan oppstå. Men vi snakker da om betydelig reduksjon av turtallet ved maksimalt gasspådrag.

Hadde tilsvarende problem på min 41 A motor i fjor. Etter grundig sjekk av motoren ( kompresjonstest, trykktest, turbo mm), ble den funnet helt i orden. Problemet var tett veivhusventilasjonsfilter kombinert med oje helt opp til maks på peilepinnen.

 

Flere Volvo mekanikere forteller at 31 og 41 serien har et vist overtrykk i veivhuset og at man ikke bør fylle olje til mer en på midten av peilepinnen.

Ved å fjerne oljepåfyllingslokket og holde hånden tett over, vil man kjenne om overtrykket i veivhuset er gjevnt eller pulserende. Sistnevnte tyder på gjennomslag.

Link to post
Share on other sites

På den måten sparer man også en liter olje eller to mellom hvert oljeskift :wink:

Tror at årsaken til at man ikke skal fylle opp helt, er som XD3P skriver i tidligere innlegg.

 

Ser også at Turbo har vært nevnt som feilkilde. Ta av luftfilter og sjekk om det er aksial slakk i skovel.

Dersom Turboen er i orden skal det være "null" slakk. ( 0,15 mm aksepteres, men dette kjenner du ikke med hendene. )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...