Fjordutsikt Svart 14.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 Ble litt usikker her men mener at min TAMD 41P har max på 3800....? Kent <{POST_SNAPBACK}> Nesten riktig. Følgende har jeg hentet fra Verkstedhåndbok - Tekniske data: Motor TAMD41P (LD,PD) Låg tomgång 625–675 Hög tomgång 4250–4350 Fullast varvtal 3900 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordutsikt Svart 14.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 (redigert) HØH! Sier de at noen motorer får for stort trykk i veivhuset hvis du ikke får 3950 rpm på den? At den termiske belastningen øker ved feil propell det forstår jeg, men hvorfor øker trykket i veivhuset? <{POST_SNAPBACK}> Jeg har nå oversendt spørsmålet til Thomas Bruno Svensson - Volvo, Gøteborg Får håpe jeg får et vettugt svar. Fikk omgående svar: Har ferie til 21.6 Redigert 14.Juni.2005 av boolle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 14.Juni.2005 Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 Da får vi vente og høre hva ekspertisen sier litt senere da. Motordoktoren har glimret med sitt fravær i lengre tid også såvidt jeg kan se. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordutsikt Svart 26.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 (redigert) Jeg har pr dato ikke hørt noe fra VP Gøteborg, men jeg fant denne linken i båtmagasinet. Jeg er definitivt ikke alene med dette problemet, hvis det er turboen som er "synderen" må jeg kanskje se på den med tiden, den vet jeg det ikke er gjort noe med. http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk...B1?OpenDocument Dette er jo utrolig?!?!!! http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk...F0?OpenDocument Redigert 26.Juni.2005 av boolle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 26.Juni.2005 Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Forsøk også noen søk på 31-motoren der. Disse motorene er jo likedan som din kun 2 sylindre mindre. Søk på AQAD31, TAMD31 med og uten mellomrom mellom bokstaver og tall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Foldnes Svart 26.Juni.2005 Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Hvordan kan de si at de ikke har funnet feil på motoren. <{POST_SNAPBACK}> Volvo har til dags dato aldri produsert en feilfri dieselmotor til båt og lastbil, og kommer garantert ikke til å gjøre det i framtiden heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RIB Svart 27.Juni.2005 Del på Facebook Svart 27.Juni.2005 HØH! Sier de at noen motorer får for stort trykk i veivhuset hvis du ikke får 3950 rpm på den? At den termiske belastningen øker ved feil propell det forstår jeg, men hvorfor øker trykket i veivhuset? Dersom motoren ikke oppnår fullt turtall pga for stor belastning, vil middeltrykket i sylinderene øke og fare for gjennomslag kan oppstå. Men vi snakker da om betydelig reduksjon av turtallet ved maksimalt gasspådrag. Hadde tilsvarende problem på min 41 A motor i fjor. Etter grundig sjekk av motoren ( kompresjonstest, trykktest, turbo mm), ble den funnet helt i orden. Problemet var tett veivhusventilasjonsfilter kombinert med oje helt opp til maks på peilepinnen. Flere Volvo mekanikere forteller at 31 og 41 serien har et vist overtrykk i veivhuset og at man ikke bør fylle olje til mer en på midten av peilepinnen. Ved å fjerne oljepåfyllingslokket og holde hånden tett over, vil man kjenne om overtrykket i veivhuset er gjevnt eller pulserende. Sistnevnte tyder på gjennomslag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordutsikt Svart 27.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2005 Jeg har hele tiden fyllt olje til max på peilepinnen - skal kanskje endre på det i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RIB Svart 27.Juni.2005 Del på Facebook Svart 27.Juni.2005 På den måten sparer man også en liter olje eller to mellom hvert oljeskift Tror at årsaken til at man ikke skal fylle opp helt, er som XD3P skriver i tidligere innlegg. Ser også at Turbo har vært nevnt som feilkilde. Ta av luftfilter og sjekk om det er aksial slakk i skovel. Dersom Turboen er i orden skal det være "null" slakk. ( 0,15 mm aksepteres, men dette kjenner du ikke med hendene. ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.