Rune Enur Startet 19.April.2016 Link til dette innlegget Startet 19.April.2016 Jeg har et dilemma her.. Jeg ble i dag budt 1mill for båten min og alle fibre i kroppen skriker etter å akseptere dette. Problemet er at budgiver forlanger å betale med kontanter og jeg frykter vel det at dette er svarte penger Jeg vil ikke gjøre noe kriminelt og risikere straffeskatt osv så jeg het ikke om jeg tør rett og slett. Er det noen her som vet om jeg gjør noe straffbart ved å selge til denne karen? Vil jeg ikke måtte oppgi hvor pengene kommer fra om jeg kommer drassende i banken for å sette inn en "pose med kontanter"... Litt kjipt å få 60% straffeskatt her og ende opp med å sitte igjen med 400.000 liksom Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Skjønner ikke hvorfor du skal få straffeskatt? Dere skriver vel kontrakt mellom to privatpersoner om bruktbåt kjøp/salg? (Sjekk ID) Du kan jo be om å få pengene i bankens åpningstid, så går du rett i banken med de? Kan jo hende det er arvede penger... Sitér dette innlegget Link to post
Rune Enur Svart 19.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Hvis det hadde vært arvede penger kunne han jo satt de inn og overført via banken men det var helt uaktuelt Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Hvis han ikke har oppgitt 1 mill i kontanter på sin selvangivelse, så vil han selvfølgelig ha et problem med skattemyndighetene om du oppgir kjøpers fulle navn og id når du tusler inn på bankfilialen med 2.000 500-lapper eller 5.000 200-lapper for å sette inn beløpet på konto. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
pacuare Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Høres ut som svindel. Jeg ville vært veldig forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Det er ikke lenger arveavgift, så det er ingen grunn til å besitte arvede penger i kontanter. For å sikre deg, kan dere møte sammen i banken og kjøper betaler som et innskudd på din konto hvor det registreres hva beløpet gjelder. -går ikke det da? Dog, et slikt beløp vil jeg anta at du har en viss undersøkelsesplikt om hvor pengene stammer fra. Dvs, du sier at kontantbeløpet er av en slik type at det vil være naturlig å spørre for å sikre deg at det ikke stammer fra straffbare handlinger. Er svaret plausibelt, og lovlig, så har du nok ryggen klar. Spesielt, ja. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Kontakt banken først og spør om råd. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Landcrab Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 1 mill i kontanter lukter jo lang vei. Ikke gjør deg skyldig i noe form for helleri eller hvitvasking uten at du har alt på det tørre. Gå i det minste til banken sammen, og få de til å sjekke papirenes verdi og bekrefte at summen stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Enur Svart 19.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Landcrab... Vi tenker veldig likt her. Ringer banken og snakker med rådgiver i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Olaf Lingjærde Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Skaff navn på selger, ring banken din og spør om råd (jeg blir forbauset hvis de ikke fraråder deg dette stuntet) Så kan du ringe politiet med samme spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Har selger gitt noen forklaring på hvorfor han vil betale kontant? Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Hold deg LANGT unna. Jeg jobber i bank. Det der er svindel, på en eller annen måte. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Det er vel ikke forbudt å gjøre opp kontant, kanskje mannen rett og slett ikke stoler på banker? Kanskje han har opplevd de harde 30-åra Var det ikke en britisk formidler som betalte kontant for en av de millitære fartøyene som nylig ble solgt på auksjon til afrika? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Martin Blomberg Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Her er det bra forklart om hvordan man bør betale ved kjøp av bil. Bytt ut ordet bil mot båt når du leser artikeln. Lengst ned i artikeln står det gode råd om kontant betaling ved kjøp av bil (båt): http://www.dinside.no/934394/slik-unngaar-du-bilsalg-smellen Sitér dette innlegget Link to post
River XR Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Kjør på. Svarte penger er verdt nøyaktig like mye. Om du får problemer med å forklare hvor pengene kommer fra, svarer du veddemål. Du kan vedde 5000 med ligningssjefen om at du har tre brystvorter, men det har du jo ikke. Du kan vedde 5000 på at ligningssjefen ikke har fotformsko på seg eller hjemme, men det har han jo. Også kan du vedde 5000 med ligningssjefen om at du har firkanta baller. Bare husk å vedde 500 000 med noen andre først, om at du enkelt kan få ligningssjefen til å klå på ballene dine. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Det kan nok tenkes at det er svindel. Men har hørt historier om Afrikanere som har kommet hit til Norge med kofferter fulle av penger og kjøpt opp lastebiler og busser. Det er jo ikke ulovelig å betale kontant, men bedrifter må vel sjekke opp folk om kontantbeløpet er over 10.000 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tilplan Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Jeg hadde ikke tatt imot et kontantbeløp av denne størrelsen. Har kjøper rent mel i posen, er det ingen grunn for å ta det kontant. Hvitvasking og svarte penger vil ikke jeg legge tilrette for. Har selv kun benyttet nettbank ved kjøp og salg av gjenstander til mer enn noen få tusen. Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinbåt Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Hadde skjølv aldri tatt imot kontanter. Ingen grunn til å ikkje la banken overføre penger. Kven er det idag som har så mykje i kontanter? Man går liksom ikkjei banken å tar ut slike summer... Uansett kven du selger til og kva måte. Lykke til:) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Kontanter er jo ikke avviklet i Norge ennå? Du kan jo få hjelp av en advokat til selve kontrakt og oppgjør. Mange eldre sitter fremdeles med kontanter Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Jeg betalte over 100 000 cash for en båt en gang. Årsaken var at gamle båten var solgt i cash (noe lavere beløp), og det var mer praktisk å ta ut differansen enn å sette inn fra salget. Dette var dog før nettbank, og altså fortsatt bare en tiende del av dette beløpet, og jeg var faktisk litt ukomfortabel med å ha så mye cash på meg på den turen for å kjøpe båt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Nero II Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Fremdeles er kontante det eneste tvungne betalingsmiddel i Norge. Det er ikke noe kriminelt ved kontanter i og for seg. Så til det moralske. Hvis din motvilje er knyttet til et praktisk spørsmål, som faren for å bli straffet som heler, så må du løse det som det praktiske problem det er. Da er vel det viktigste å kunne forklare hvor båten er blitt av i selvangivelsesøyemed. Hvis din motvilje er knyttet til motvilje er av mer prinsipiell art, som f.eks uvilje mot svarte penger for deres undergravende kraft eller for det svarte samfunn de representerer, så kan du bare si nei. Moral har man for sin egen skyld - selv om den koster... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Konstanterer at propagandaen virker. Eg hadde ikkje vert betenkt å ta i mot kontant. Penger er lovlig. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lazyjack Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Såvidt jeg vet har bankene rapporteringsplikt når kontantbeløp over en viss størrelse settes inn på konto. Jeg kjenner ikke til hvor denne grensen går. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Kontanter er vel egentlig greit nok, men husk: Det finnes fortsatt sånne som kalles falskmyntnere... Bør kanskje få sjekket sedlene i en bank før en tar imot dem... Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Jeg solgte bil en gang hvor jeg fikk ett større beløp cash, (ca halvparten av det vi snakker om her). Måten jeg gjorde det på (i samråd med en revisor). Var at jeg lagde ett ark hvor kjøper bekreftet å ha betalt meg gitt sum i cash, samt en kopi av hans legitimasjon og underskrift. Dette leverte jeg i banken sammen med pengene så de kunne innrapportere til skattemyndighetene hvor jeg hadde fått pengene ifra. Jeg fikk betalt pengene etter bankens åpningstid, så jeg lagret pengene ett annet hjemme den natta ;) Dette begynner å bli noen år siden, før den 10.000,- regelen kom. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.