Jump to content

Dilemma med bud på båten min

Rune Enur

Recommended Posts

Jeg har et dilemma her..

Jeg ble i dag budt 1mill for båten min og alle fibre i kroppen skriker etter å akseptere dette.

Problemet er at budgiver forlanger å betale med kontanter og jeg frykter vel det at dette er svarte penger

Jeg vil ikke gjøre noe kriminelt og risikere straffeskatt osv så jeg het ikke om jeg tør rett og slett.

Er det noen her som vet om jeg gjør noe straffbart ved å selge til denne karen?

Vil jeg ikke måtte oppgi hvor pengene kommer fra om jeg kommer drassende i banken for å sette inn en "pose med kontanter"...

Litt kjipt å få 60% straffeskatt her og ende opp med å sitte igjen med 400.000 liksom

Det er ikke lenger arveavgift, så det er ingen grunn til å besitte arvede penger i kontanter.

For å sikre deg, kan dere møte sammen i banken og kjøper betaler som et innskudd på din konto hvor det registreres hva beløpet gjelder. -går ikke det da?

Dog, et slikt beløp vil jeg anta at du har en viss undersøkelsesplikt om hvor pengene stammer fra. Dvs, du sier at kontantbeløpet er av en slik type at det vil være naturlig å spørre for å sikre deg at det ikke stammer fra straffbare handlinger. Er svaret plausibelt, og lovlig, så har du nok ryggen klar.

Spesielt, ja.

Kjør på. Svarte penger er verdt nøyaktig like mye. Om du får problemer med å forklare hvor pengene kommer fra, svarer du veddemål.

Du kan vedde 5000 med ligningssjefen om at du har tre brystvorter, men det har du jo ikke. Du kan vedde 5000 på at ligningssjefen ikke har fotformsko på seg eller hjemme, men det har han jo. Også kan du vedde 5000 med ligningssjefen om at du har firkanta baller.

Bare husk å vedde 500 000 med noen andre først, om at du enkelt kan få ligningssjefen til å klå på ballene dine.

Det kan nok tenkes at det er svindel. Men har hørt historier om Afrikanere som har kommet hit til Norge med kofferter fulle av penger og kjøpt opp lastebiler og busser. Det er jo ikke ulovelig å betale kontant, men bedrifter må vel sjekke opp folk om kontantbeløpet er over 10.000

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg betalte over 100 000 cash for en båt en gang. Årsaken var at gamle båten var solgt i cash (noe lavere beløp), og det var mer praktisk å ta ut differansen enn å sette inn fra salget.

Dette var dog før nettbank, og altså fortsatt bare en tiende del av dette beløpet, og jeg var faktisk litt ukomfortabel med å ha så mye cash på meg på den turen for å kjøpe båt.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Fremdeles er kontante det eneste tvungne betalingsmiddel i Norge. Det er ikke noe kriminelt ved kontanter i og for seg. 

Så til det moralske. 

Hvis din motvilje er knyttet til et praktisk spørsmål, som faren for å bli straffet som heler, så må du løse det som det praktiske problem det er. Da er vel det viktigste å kunne forklare hvor båten er blitt av i selvangivelsesøyemed. 

Hvis din motvilje er knyttet til motvilje er av mer prinsipiell art, som f.eks uvilje mot svarte penger for deres undergravende kraft eller for det svarte samfunn de representerer, så kan du bare si nei. Moral har man for sin egen skyld - selv om den koster...

Jeg solgte bil en gang hvor jeg fikk ett større beløp cash, (ca halvparten av det vi snakker om her).

Måten jeg gjorde det på (i samråd med en revisor). Var at jeg lagde ett ark hvor kjøper bekreftet å ha betalt meg gitt sum i cash, samt en kopi av hans legitimasjon og underskrift.

Dette leverte jeg i banken sammen med pengene så de kunne innrapportere til skattemyndighetene hvor jeg hadde fått pengene ifra.

Jeg fikk betalt pengene etter bankens åpningstid, så jeg lagret pengene ett annet hjemme den natta ;)

Dette begynner å bli noen år siden, før den 10.000,- regelen kom. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...