Raymond Romsdal Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Mor å far byttet inn en bobil de ikke hadde mer lån på, i en ny.. pga. bilen da sto som egenandel på 600 000,- ble det 1ukes karantenetid før ny bil ble utlevert hvor de måtte framvise for staten hvor pengene var.. i dette tilfelle så var lånet refinansiert på huset og de måtte framskaffe papirer fra banken som måtte FAKSES inn.. godtok ikke brevpost eller innscanning.. det måtte fakses.. han staten e litt morro avåte.. :) så mulig at du får spørsmål, da må du kunne dokumentere at du har fått pengene pga.salg av båt og hvem som har betalt.. er vell det eneste de kan ta deg for.. Så må det jo være den andre personen som risikiere noe? Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Fikk samme tilbud på min båt med et betydelig høyere beløp. Avslo, det lukter hvitvasking lang vei. Du har varslingsplikt ved mistanke om hvitvasking eller heleri. Styr unna. Sitér dette innlegget Link to post
Normannj Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Jeg hadde sett det an litt jeg. Prata litt med kjøperen for å få en pekepinne på hvilken type det er. Er han mer opptatt av å bare bruke penger eller er han faktisk ganske interessert i båten. ikke mange som impulskjøper båt til en mill? selv skal jeg selge båt nå og vil gjerne ha pengene kontant, men siden jeg bor i trøndelag og kjøper i oslo må han få ført over penger så jeg kan ta dem ut. har kun postbank her jeg bor, er det mulig og få det ført over dit for så å ta det ut? jeg tror ellers det er mange her inne som er kjelltring på ett eller annet vis, så synes det blir litt dumt å fraråde det å ta imot kontanter. selv liker jeg kontanter og hadde ikke nølet ett sekund om fyren virket ryddig og grei. hadde det feks kommet ett HA medlem, hadde jeg revurdert saken. I mine øyne er staten kjeltringer med sine avgifter og strenge krav på alt mulig rart. leste foresten igår på dagbladet hvor de avslørte hvor mye komgehuset egentlig kostet, der var det jo bortgjemt bortimot 200 mill i året av våre skattepenger. en årlig kost på 412 mill om jeg husker rett, hvor rundt 180 var oppført i "budsjettet". men såklart, pass på så du ikke blir ranet og oppbevar pengene i bankboks eller i en safe ett eller annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Lukter svarte penger og hvitvasking laaaang vei. Jeg ville styrt unna her. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SF Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 (redigert) Jarl (59) betalte kontant - endte med politirazzia http://www.vg.no/nyheter/innenriks/utrolige-historier/jarl-59-betalte-kontant-endte-med-politirazzia/a/10118319/ Ikke bare bare å betale kontant i disse dager Redigert 20.April.2016 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Fortego Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Jeg hadde holdt meg unna. Med all sannsynlighet svindelforsøk eller hvitvasking. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Navic II Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Jeg hadde ikke hatt noe problem med å ta imot kontant oppgjør for båten, selv om beløpet er høyt. Jeg har solgt bil til 250k og fått pengene kontant, og det gikk også helt fint. Men, uansett så få skrevet en skikkelig kontrakt med kjøper, hvor det faktisk står beløp, og at oppgjørsform er kontanter. ta med deg pengene i banken og sett de inn på konto og merk dette med "oppgjør for salg av båt med regnr XXX XXX" e.l. så har du ditt på det rene. du kan også evt sette inn pengene over disk på din konto som innbetaling fra kjøpers navn. da vil det vel fremkomme i utskriften som om vedkommende har betalt det inn til din konto. Om kjøper ikke er villig til å synliggjøre at han har betalt disse pengene, så er det ganske tydelig at han ikke har rent mel i posen. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Jarl (59) betalte kontant - endte med politirazzia http://www.vg.no/nyheter/innenriks/utrolige-historier/jarl-59-betalte-kontant-endte-med-politirazzia/a/10118319/ Ikke bare bare å betale kontant i disse dager Da får vi satse på at det er Jarl som skal kjøpe båten. ;-) Men helt ærlig, jeg tror trådstarter kan ha rotet seg bort i folk han ikke bør rote seg bort i. Nå tror kanskje denne millionmannen at han har en båt "på handa", får håpe han tar det fint om han får et nei og ikke setter trådstarter under press eller noe. For hvilke type folk er det som har en million gjemt unna og "på hånd"? --- Ser for meg en bonusrunde etter evt. salg med reklamasjon hvor kjøper gjør krav på å få penger tilbake pga ett eller annet... og selger vet at pengene kommer fra lyssky virksomhet og ikke kan bruke noen offisielle kanaler uten å risikere å miste både penger og båt... og samtidig risikerer å miste både penger og båt til millionmannen. Nei, bare å holde seg unna. Synd om millionmannen har fått inntrykk av at det er muligheter for kjøp, ser for meg at det kan bli ubehageligheter for trådstarter om muligheten glipper for millionmannen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Husker ikke helt den der jussen til å si at "slik er det".. Men kjøper du en vare som er stjelt, så mister du den, selv om du ikke var klar over forholdet, om varen blir sporet opp. Selger du en vare, og pengene stammer fra et straffbart forhold, eller som ledd i hvitvasking, så mister du også pengene, om det blir oppdaget. Så spørs det da, om båten er å oppdrive senere. Om dette er en del av hvitvasking, så kan det godt være at båten dukker opp for salg innen kort tid. Da er pengene plutselig vasket og lovlig inn på kjøpers konto. Likeså kan kjøper også være stråmann, og vasker et beløp på veiene av en annen. -og tredjepart er den som blir oppført som eier i registreret. Men dette blir jo å spekulere.., I løpet av uken dukker det vel opp en ny tråd, hvor kjøper er TS og spør om råd for selger er skeptisk. :) Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Du mister vel ikke pengene om kjøper har betalt med "skitne" penger. Derimot vil vel kjøper blir fratatt varen han har kjøpt for pengene? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Du mister vel ikke pengene om kjøper har betalt med "skitne" penger. Derimot vil vel kjøper blir fratatt varen han har kjøpt for pengene? Og settingen som svært ofte står i loven "visste, eller burde visst" får selger et ekstremt nært og kostbart forholdt til. Trådstarter vet at dette stinker, ergo vil han bli dratt inn i dritten. ---- Selv tror jeg ikke det er lovene som kan bli selgers problem, heller folkene han har pleid omgang med og som vet hvordan de kan skaffe seg enda mer penger, eller ikke liker å ikke få det som de vil. Sitér dette innlegget Link to post
LeviCorsair Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Jeg synes ikke du skal høre på noen av oss her inne - for det er ikke annet enn synsing og gjetting. Ingen som faktisk VET hvordan du bør gå frem - snakk med banken din. Hvis svaret blir at du kan ta emot pengene - be om å få det skriftlig fra banken - som en sjekkliste. Hvis du får grønt lys - selg båten !! AML lovene er ganske strenge, og bankene vet nøyaktig hva du ev må sjekke for du ev tar emot pengene. (for du plikter å sjekke en god del) (ev send meg en IM så kan jeg tipse deg om hvem du skal snakke med) Jeg er helt sikker på at banken din gjerne hjelper deg !!! Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Olaf Lingjærde Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Morro med folk som deg, LeviCorsair:) Alle andre er noen løkhuer og gjetter på måfå. Men du, du kan hjelpe med dine kontakter og kunnskap!Men siden vi andre bare gjetter så kan du jo lese dette:http://delta.as/slik-far-10000-regelen-konsekvenser-for-deg/ Dette er nevnt av flere her inne og flere av oss her inne jobber jo som jeg ser både i bank og med arbeidslivskriminalitet som fag... Når noe er for godt til å være sant, så stemmer som regel det:) Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Gjelder ikke denne regelen for kjøp av arbeid/ytelser/tjenester? Sitér dette innlegget Link to post
LeviCorsair Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Hvis du leser tråden så er det mye gjetting ja...Noen mener at han bør slå til, noen andre mener at han ikke bør selge....men ingen som uttaler seg har alla fakta i saken. Jeg sier ikke at jeg kan hjelpe - men at han bør snakke med banken sin. Bankene kan AML lovene og bør kunna bistå.... Du har har rett i at når noe er for godt til å være sant så stemmer det -------og jeg tror nok at det er sånn i dette tilfelle også...men det blir bare en gjettning fra min side.... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Olaf Lingjærde Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 I min verden så står AML for arbeidsmiljøloven...hvilken lov sikter du til Levi Corsair? Og jo du sier du kan tipse han om hvem som sitter med svaret.Og et krav om ALLE fakta i et juridisk spørsmål...ja det krever sitt:) Men i min verden så er dette et nettsted med masse båtfolk, disse sitter på masse kompetanse. I tilegg er de fleste i en profesjon som gjør at samhandlingen blir veldig verdifull. I noen saker kan man komme med fakta, andre saker er mere en samling av meninger. Slik er det på nesten alt, men det er jo det som gjør han som spør i stand til å fatte en beslutning. Og ja forskriften om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering mv. gjelder også for arbeid ytelser og tjenester, men den setter også krav til undersøkelse fra bankens side (jeg går utifra at selger i dette tilfelle ikke vil ha 1. mill under puta....). Så er det i Norge en rett til å betale med tvungne betalingsmidler, men det er slik jeg ser det ikke utfordringen her. Det er lov å betale 1. mill kontant, men hvorfor? Jeg synes for det første at det er helt utrolig at man lurer på om dette er greit og for det andre ville jeg meldt det inn som en bekymring til Politi.Hvor mange rettskraftige dommer det er på krysningspunktet mellom forskriften og finansavtaleloven har jeg ikke sjekket ut, men jeg ser det som rimelig unødvendig å bruke tid på:) Du kan lese forskriften her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-03-13-302 Finansavtaleloven finner du her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-06-25-46?q=finansavtalelovenTolkning av § 38 treje ledd i finansavtaleloven kan du se her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-38---sporsmal-om-tvungne-betalingsmidle/id722001/ Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Støtter de andre på at dette hadde jeg ikke tatt sjansen på. Hva om du blir ranet av vennene hans etter 5 minutter?, hva om sedlene er falske?, kanskje de 20 første er ekte og resten falske. Skal du stå og avgjøre om 1000 sedler er ekte på sparket?. Du får garantert ikke noe ok fra Politiet på forhånd om at dette er ok så det vil henge over deg at noen kanskje vil stille spørsmål om disse pengene en dag. Hadde nok ventet litt til på et litt lavere bud og trøstet meg med at ærlighet varer lengst. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Nåja... Kontanter er fortsatt gyldig valuta i dette landet enn så lenge, men jeg ville som sagt kontaktet en bank og helst fått kjøper til å møte der når pengene mottas så de kan gå rett på konto. Er kjøper motstander av dette, er det egentlig en grei avklaring på dilemmaet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Fjellvant Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Det norske sjøforsvaret kan selge båter for fire millioner i kontanter (464000 euro) som stammer fra piratvirksomhet og krigsbytte og slippe unna med en tur til Stortinget. Da må trådstarter få selge kontant for 1 mill som sannsynligvis "bare" kommer fra vanlig kriminalitet eller skatteunndragelser... :-) Sitér dette innlegget Link to post
LeviCorsair Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 I min verden så står AML for arbeidsmiljøloven...hvilken lov sikter du til Levi Corsair? Og jo du sier du kan tipse han om hvem som sitter med svaret. Og et krav om ALLE fakta i et juridisk spørsmål...ja det krever sitt:) Men i min verden så er dette et nettsted med masse båtfolk, disse sitter på masse kompetanse. I tilegg er de fleste i en profesjon som gjør at samhandlingen blir veldig verdifull. I noen saker kan man komme med fakta, andre saker er mere en samling av meninger. Slik er det på nesten alt, men det er jo det som gjør han som spør i stand til å fatte en beslutning. Og ja forskriften om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering mv. gjelder også for arbeid ytelser og tjenester, men den setter også krav til undersøkelse fra bankens side (jeg går utifra at selger i dette tilfelle ikke vil ha 1. mill under puta....). Så er det i Norge en rett til å betale med tvungne betalingsmidler, men det er slik jeg ser det ikke utfordringen her. Det er lov å betale 1. mill kontant, men hvorfor? Jeg synes for det første at det er helt utrolig at man lurer på om dette er greit og for det andre ville jeg meldt det inn som en bekymring til Politi. Hvor mange rettskraftige dommer det er på krysningspunktet mellom forskriften og finansavtaleloven har jeg ikke sjekket ut, men jeg ser det som rimelig unødvendig å bruke tid på:) Du kan lese forskriften her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-03-13-302 Finansavtaleloven finner du her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-06-25-46?q=finansavtaleloven Tolkning av § 38 treje ledd i finansavtaleloven kan du se her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-38---sporsmal-om-tvungne-betalingsmidle/id722001/ Ja se der ja.. AML i min verden står for Anti Money Laundry (hvitvasking) Ja, jeg er enig at det finnes my kompetanse her - jeg har selv fått mye hjelp her. Til tider meget underholdende diskusjoner også. I dette fallet der resultatet faktiskt kan blir at selger begår noe ulovlig, og i tillegg i verste fall kommer pengene fra noe veldig ulovlig. Men det kan også være sånn at disse kontantene er helt lovlige og jeg skjønner at selger virkelig vil selge båten sin.. så mitt råd er fortsatt - snakk med banken din de kan AML (Anti Money Laundry) Når det er sagt..så tror jeg personlig at dette er antingen svindel eller hvitvasking. Men det er fortsatt lov å bruke kontanter i Norge, og det har faktisk skjedd at noen kjøpt en dyr bil, båt etc. - betalt kontant og alt var OK. Så med fare for å gjenta meg selv - snakk med banken du bruker de burde ha noen som kan hjelpe deg, hvert fall de "store" - hvis ikke så vet jeg hvertfall hvor han kan få hjelp. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Normannj Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Jeg lurer egentlig litt på hvilket land dere bor i jeg, hvorfor er dere så paranoid og redd for at noe skal skje? Har fyren lurt til seg en mill røper han neppe seg selv med og hive millionbud i kontanter til vilt fremmede folk. Tror rett å slett typen er en tulling som du lett kan gjennomskue, eller at han faktisk har alt på stell og bare vil ha seg en båt. Bare pass på at båten er bra og at dere skriver en god kontrakt. Ta med ny eier på en god test runde og få båten besiktiget skikkelig. Snakk og spør litt om pengene og handelen, og prøv å få en følelse av hvilken type det er. Det fins mye rart folk i Norge, men det er da en god del gode og. Du merker jo litt når han skal se på båten. Har han peiling på båt og kan han å føre båten? Spør litt om hva han driver med og hvilke båter han har hatt før? Kan han noe om båtutstyr? Slikt sier litt om han faktisk har tenkt å ha båten eller om den kun skal brukes for å hvitevaske osv. Hvor han kommer fra, alder og yrke er jo også en fin måte å få en følelse rundt fyren. Utlending eller hel-norsk? Er ikke rasist, men har hørt mye rart om utlendinger og kjøp/salg. Jeg synes også det er rart at folk tror han skal hvitevaske. Når han selger båten igjen så får han jo forklaringproblemer akkurat som selger får nå. Tror ikke det er så enkelt å hvitevaske, iaf ikke en mill i gangen på denne måten. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg nå? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 (redigert) Jeg lurer egentlig litt på hvilket land dere bor i jeg, hvorfor er dere så paranoid og redd for at noe skal skje? Vi bor i Norge, et land som er på verdenstoppen når det gjelder bruk av elektroniske betalingstjenester. Betaling og oppbevaring av store beløp i kontanter er rett og slett unormalt i dag i Norge. Det er ikke uvanlig at betaling av store beløp med kontanter kan knyttes opp mot inntekt av svart arbeid (penger unndratt fra beskatning) eller annen form for lovstridig handling. Men det må ikke være sånn. Det er ikke forbudt å være godtroende eller uvitende i Norge, men det fritar deg ikke for konsekvensene av egne handlinger. Så hvis det er noe ulovlig som forgår i trådstarters situasjon kan han i ytterste konsekvens risikere at pengene blir inndratt uten at han får tilbake båten. Om kjøper ikke ønsker å involvere en bank i transaksjonen, så ville jeg takket nei til budet. Bare det at trådstarter tar opp tema vidner om sunn skepsis. Redigert 21.April.2016 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 95% eller mer av alle betalinger i Norge skjer elektronisk. Av de ca 5% som skjer kontant kan langt på vei det meste knyttes til kriminell virksomhet (for den lille prosenten utgjør tross alt ganske mye penger). Store beløp i kontanter er et opplagt tegn på kriminell virksomhet. At noen henger igjen i gamledager er så sin sak, det er unntakene. Store beløp i kontanter= kriminalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Jeg forstår at vi har en lang vei å gå når det gjelder bekjempelse av kriminalitet/økonomisk kriminalitet, når så mange av medlemmene her synes det er ok med kontant betaling av så store beløp. 1 million kroner i kontanter er særdeles mye penger og foruten sannsynligheten for at det er penger unndratt beskatning eller ervervet ved kriminalitet, utgjør en risiko ved transport til båtselger, utgjør en risiko for at det er falske penger for båtselger, utgjør en stor risiko for transport videre for båtselger. Ja, noen skriver at man kan møtes i banken og sette pengene direkte inn, da har man løst problemet. Om banken sier det er greit, er vel alt i skjønneste orden, men jeg tviler på at dette blir løsningen. Jeg vil tro at båtkjøper hadde luftet denne muligheten ved samtale med selger ved første kontakt, om det var en mulighet. Jeg vet ikke om loven er lik for betaling med kontanter ved bruktkjøp/salg som ved betaling til håndverker, men vil synes det er på sin plass om dette kommer. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Barbaria Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 (redigert) Store beløp som overføres elektronisk = stor kriminalitet. Spiller ingen rolle om det er kontant eller elektronisk, banditter finnes overalt og det samme gjelder ærlige mennesker. Å stemple folk som kriminelle bare for de at de har penger, kontant eller ikke, er jo absurd. Redigert 21.April.2016 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.