Tor Øyvind Startet 20.April.2016 Del på Facebook Startet 20.April.2016 Jeg holder på med oppussing av en Alicraft 31 og har kommet til strøm i motorrommet. Jeg har laget en skisse over hvordan jeg ønsker å legge opp strømmen og vil gjerne ha noen kommentarer på den. Er det noe jeg har glemt? Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 20.April.2016 Del på Facebook Svart 20.April.2016 En helt umiddelbar kommentar: Lensepumpe må gå direkte på batteri, ikke gjennom hovedbryter. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 20.April.2016 Del på Facebook Svart 20.April.2016 Dette ser veldig ryddig ut i utgangspunktet. To kommentarer: 1. Lensepumpe, jeg mener du bør ha to stykk. - En som du kobler slik beskrevet, gjerne en med stor kapasitet, kan ta unna vann som kommer inn ved uhell, kan gjerne være manuell styrt. - En som Lady B kommenterer som alltid er en slags vakt i motorrommet for å ta unna regnvann etc når du ligger i havn og ikke er i båten. Trenger ikke være så stor, men må ha autovakt eller vippebryter ved siden av for å løse ut når det er behov for vanntømming. 2. Minne radio må du ta rett fra batteri, hvis du ikke har radio som har minneposisjoner som huskes forever etter programmering. Radio ellers er greit å ta over hovedstrømsbryter Dette sagt så har du kanskje allerede tenkt slik da det kan se ut som strøm til både radiominne og lensepumpe kommer inn på samme side som strøm fra batteri på hovedstrømsbryter. Helt ok å gjøre det slik. Enda en kommentar, den 50A til forbrukerne synes umiddelbart unødvendig, da du legger sikringsboks og sikringer pr, forbruker. Vil du beholde den anbefaler jeg å legge den ved siden av den andre sikringsboksen, slik at evt nye fremtidige eiere kan oppfatte hva den er til. Du får ett meget bra opplegg i båten med din skisse, ryddig og godt dimensjonert. Hard du truster? Denne bør i tilfelle planlegges med da de er store strømforbrukere. Lykke til med oppussingen av en gammel klassiker, ligger to av de i den havnen jeg tilhører :) Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 20.April.2016 Del på Facebook Svart 20.April.2016 (redigert) 1x70mm og 2x35mm inn på hovedstrømsbryter ? eller fordelingskinne der ? ( tenker at det kanskje blir litt mye ) Hva med hovedsikring på + kabel nær batteri ? ser veldig ryddig ut :) Var frekk nok til å endre bilde ditt ;) slik ville jeg gjort det. Sikkringer dimensjonert for det du måtte trenge så klart, bare skreiv inn noe. Redigert 20.April.2016 av Gtir_man (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 20.April.2016 Del på Facebook Svart 20.April.2016 (redigert) Flinke til å tegne altså! Er ingen ekspert, men er det ikke anbefalt å ha ankervinsj med egen hovedstrømsbryter også? Vet at det er originalmontert hos mange. Slik jeg ser tegningen vil den ligge med strøm fra forbruk hele tiden... Redigert 20.April.2016 av oberst1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Øyvind Svart 20.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2016 Takk for mange gode tilbakemeldinger [Jori]: Grunnen til at jeg vil ha en 50A sikring på kabelen som går til forbruket er for å sikre så nærme batteriet som mulig. Jeg vil ikke la den gå usikret fra batteriet og helt opp til dashbordet. [Gtir_man]: Takk for tegningen! Jeg tror ikke det er vanlig med sikring før starteren på motoren og jeg ser ikke poenget med 100A før hovedbryter når det er sikret rett etter bryteren. Men jeg ser poenget med å separere begge motorene og forbruk. Egentlig vil jeg ha et separat batteri til hver motor, men det blir litt vel mye. Jeg er enig av 70 + 2x35 blir mye på en kobling, se oppdatert skisse. Har oppdatert skissen litt: - Minne til radio og lensepumpe var tegnet inn på før strømbryter, men jeg flyttet dem til batteriet så det ikke blir noe forvirring. - Har også flyttet ankervinsjen til startbatteriet med egen bryter. Dette for å være sikker på å ha nok strøm til å dra opp ankeret etter mye forbruk. Motorene, VP AQAD41B, trenger ikke strøm for å svive, og jeg pleier å starte motorene før jeg letter anker så jeg tror ikke det bør blir noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
JSM Svart 20.April.2016 Del på Facebook Svart 20.April.2016 Ser ut til å kunne bli et ryddig opplegg! Av samme grunn om at du vil har 50A sikring til forbruk bør du kanskje ha det til starterne dine også? Om man skimter til ABYC standarden så sier vel de at alle pluss-kabler som ikke er beskyttet utover sin vanlig isolasjon skal ha sikring max 7 tommer, 175 mm, fra batteripol for å unngå varmgang i kabelen og ting som verre er ved ev kortsluttninger. Ville kanskje ha flyttet 100A sikringen til vinsjen til før bryteren. Har du tenkt til å ha automatisk ladestrømsfordelere eller bryter slik du har tegnet inn? Ville nok lagt inn en batteri/strømmåler/shunt et sted også når du er i gang? Feks NASA sin har jeg erfaring med og også Smartegauge sin liker jeg godt. Sistnevnte har jo mulighet for automatisk ladefordeling også. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Øyvind Svart 20.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2016 Hvor selger de sikringer som er store nok til starterne? Er det ikke spikes på over 1000A? Jeg fant ingen sikringer på Maritim over 500A Ladestrømsfordeleren jeg har kjøpt er automatisk og skal være uavhengig av bryter. Bryteren er for å koble batteribankene sammen. Jeg har også sett på strømmålere, men de jeg fant var skrekkelig dyre. 2000 til 5000 kr! (Victron og BEP). Da er det jo mye billigere å kjøpe et par batterier man kan ha i reserve Sitér dette innlegget Link to post
JSM Svart 20.April.2016 Del på Facebook Svart 20.April.2016 Du sikrer med sikringer som er tilpasset kabelen, ikke for spikes eller "inrush", som kan være betydelig høyere enn det startmotoren trekker. Fordi spiket varer så kort, feks 200 ms, løser ikke det ut sikringen. En ANL sikring fra Blue SEA tåler feks en last på 300% av påstemplet i et helt sekund før den ryker. Se forøvrig denne linken for mer om sikring av batteribanker. http://www.pbase.com/mainecruising/battery_fusing Elektriske feil er kilde til et betydelig antall båtbranner og bør tas alvorlig! Sitér dette innlegget Link to post
JSM Svart 20.April.2016 Del på Facebook Svart 20.April.2016 Og om batterimonitor lønner seg kommer jo an på hvor ofte du må skifte (dyre) batterier... ? NASA sin er jo ikke fullt så dyr tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Old Wood Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 (redigert) Hei! Dette er lærerikt, jeg takker og bukker. Veldig ryddige tegninger! (Selv holder vi på med en gammel Spjærøysnekke (tror jeg det er) og legger inn det elektriske fra bunnen. Men jeg skjønner jo ikke en Ohm! Snart ferdig pusset opp utvendig, deretter innvendig, og om vi en dag får solgt den, er det bl.a. en Alicraft 31 vi kunne tenke oss etter. Flott båt!) Har fått super hjelp hittil, i forumet her: https://baatplassen.no/i/topic/733-nytt-el-opplegg/?hl=tegneprogram Men dette er jo bare begynnelsen.... Redigert 4.Mai.2016 av Old Wood (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.