Jump to content

Perkins 1984, vanskelig å starte. Reparere selv?

sørlandschips

Recommended Posts

Heisan ser det er masse dyktige folk inne på forumet her mulig noen her som har noen innspill så jeg kan få en lettere båt sesong i år!!

Kjøpte da denne ''SIW'' (Scand Classic) for 2 sesonger siden og tror jeg har brukt den aktivt 3 uker og skrudd og styrt banna og tauet den i 6 uker. får det ikke til men vill så inderlig og jeg kan ikke så veldig mye om motor men lærer godt under veis!

Slitt veldig med og får den i gir både frem og tilbake. girte jeg får hånd ( med en person i motor rommet) gikk det fint. endte opp med og bestille en del i fra Italia til 1600 kr på størrelse med en fyrstikk eske,(bilde) dette hjalp men selv ikke nå helt 100% da dette også er veldig skummelt når jeg plutselig ikke får slått båten i revers når jeg skal legge til en brygge.

Men siste problemet før sesong avsluttningen i fjord var start den er utrolig vanskelig og starte selv med 2 nye batterier. tømt disel filter luftet motoren, Store spørsmålet er kan jeg klare og renske dysene samt skifte glødepinner?? og går det ann og montere en ekstra diesel pumpe for å få mere flow på diselen eller blir det for mye av det gode?

Vet det er en perkings motor ifra 1984 4 selydra info som står på:Polar Pe 1800.. Nr:2654403  vet selv ikke hvor mange Hk det er i denne eller om den har no spesefik navn så vist noen vet må dere gjerne spytte ut.

girkasse: HBW 150-2,5R

Må bare beklage skrive feil.

Guest Avmønstret#

Polar Perkins 1800 er varmeveksleren din. Nr:2654403 er vel oljefilteret ditt?

Og begge deler tipper jeg sitter på en Perkins 4.108. 

Denne motoren har ikke tradisjonelle "glødeplugger" men en løsning med bi-metall i innsuget som påføres diesel og antennes. 

Den skal uansett starte rimelig greit uten mye kinning uten gløding så jeg ville nok feilsøkt et annet sted før jeg angrep glødinga. 

Er mange tråder om denne motoren her inne. Søk og les :-)

Guest Avmønstret#

Det med at den er tung å starte, hvilke symptomer har den. Er den tung å kinne, eller kinner den lett. Noen spesiell røyk når den først starter? Noe røyk når den går? Starter den brått eller putrer den i gang? Lettere å starte når varm eller fortsatt tungstartet da også? Har den vært sånn hele tiden eller har det endret seg og har du evt gjort noe i forbindelse med at endringen skjedde? Bruker den mye olje? Hvor mye gjennomslag har du (skru av oljepåfyllinga når den går på tomgang, legg et ark oppå, blåser det rett av, ligger det urolig eller helt stille?). Har du, eller har hatt diesellekkasje? Har du byttet dieselfiltre? Hatt problemer med sjit på tanken? Starter den lett om du feks sprayer wd40 i luftinntaket? Har du sjekket at glødepatenten virker? Hvilken glødeprosedyre bruker du? (Leste et sted at overdreven gløding med glødepatenten til Perkins svir av oksygen i inntaket slik at motoren kan bli tung å starte... litt tynn teori syns jeg men...tja). Har du eller tidligere eier noen gang skrudd på injektorpumpa? (Feil timing kan gi tungstart, sjekk overettmerker). 

Litt vanskelig å komme med hypoteser ut fra din litt kortfatta beskrivelse...

Den sviver greit er 3 år gammel starter (har misbrukt den veldig med og prøve og starte for lenge og mye åltså: uvitenheten har ødelakt) men den sviver greit tror jeg før god fart på sving hjulet.  og 2x nye batterier, største de hadde på Maretim. 

har fått kjeft på fiskebrygga for å røyklegge heile bølgen og moi men det er når den har stått et døgn ++ starter jeg mens motoren er varm er den ingen røyk og starter med en gang. den har vert tungstara hele mitt eie. bruker ingen olje. har slitt med disel lekasje og lufting lest mye om lufting i dag og lastet ned brukermanualen så det skal fikses momentant når jeg kommer hjem fra arbeid.

byttet diselfilter, impeller, oljefilter. olje og renset vannutskilleren på lørdag.

var ikke klar over hvordan denne glødinga har fungert før i dag (lest mye) og sett en video så nå vet jeg hvor den sitter og skal skjekes og testes. 

injektorpumpa vet jeg desverre ikke hva er eller hvor ligger?

og så lurte jeg på den ''amme / føde'' eller hva det heter har på følesen den kan vere litt gåen. pga veldig lite motstand når jeg pumper og der det er motstand er det ikke mere vandring en 1 cm og kansje 3 ca totalt og gå på.

Slenger med et bilde av motoren siden pinkvin mente det var en Perkins 4.108 og sett masse bilder idag og syntes min motor ser litt anderledes ut en alle andre bilder? (skal sefølgelig skjekke nr på motoren mot dette registeret når jeg kommer hjem men som sakt 2 uker til og jeg vil forberede meg så mye som mulig for da blir det fri uke med masse skruing og styring :)::)

https://baatplassen.no/bildearkiv/62/62732/perkins.jpg

i bruker manualen så jeg der man heller på kjøleveske at det var en egen lufte skrue og litt sånt men det er det ikke på denne? hva er den til? altså tanken på høyre siden!
har litt lekasje i denne hvor den igjen er koblet inn til motor litt røyk og bobler litt i vannet som putrer smått igjennnom..

lurte også på disse fire ''dysene?'' kan de skrus av og renses med evntel trykkluft ? vill bytte kopper pakningene i toppen av dem pga hadde litt lekasje på en av dem i fjord.

Guest Avmønstret#

"Tanken til høyre" er kjøleren din. Den som kjører sjøvann og ferskvann mot hverandre slik at sjøvannet kjøler ned ferskvannet som kjøler ned motoren din. 

Hvis det kommer bobler og røyk ut her så har du antagelig gåen topp-pakning eller gjennomslag i toppen (sprekk) eller tilsvarende. Det vil også kunne forklare resten av symptomene dine. 

Hvordan du avdekker det overlater jeg til noen andre dieselguruer å skrive noe om. Flinke folk her inne som kan mer enn meg :-)

Guest Avmønstret#

Altså festet til vanntanken 2 stk i de putrer det bitte litt.

Det putrer altså eksos og vann ett eller annet sted og det er tegn etter tidligere reperasjon. Tror jeg hadde forfulgt det sporet. 

Lekk topp gir dårlig kompresjon som gir tung start som kan gi vann/damp i eksosen og mye røyk.

-------

Har du mulighet til å snakke med tidligere eier? 

Ok i takk for svar :) må nokk få bestilt litt deler ser jeg :) skal bli bra dette når jeg kommer skikkelig igang.

Billige deler til perkins ? Men på bilde det kan tyde på at det er en 4.108 perkins motor ? Bare sån at jeg bestiller riktige deler :)

Forresten den ferskvann tanken den må ikke luftes på no måte ?

Putrer det av vann fra eksosen eller er det bare eksos det lekker der?

Om det ikke lekker vann, ville jeg begynt med og sjekke ventilklaring og evt dyser.

Ventilklaring er enkelt og sjekke om du har følekniv. De skal være .012" på innslug og eksos.

Dyser er også en grei jobb, og de har et arbeidstrykk på 180bar om jeg ikke husker feil.

Har en perkins 4108 selv som var meget tungstartet da jeg kjøpte den. Hadde topp av og sjekket ventilseter, hadde dyser i deler og rengjorde og trykktestet de.

Når alt var på plass igjen og jeg fikk justert ventiler ble motoren en helt annen :)

Nå har ikke jeg fått prøvd og starte den med nytt batteri, (det som er på er gammalt og dårlig) men jeg må vertfall bruke fakkelglødingen. Og da hopper den igang

Er bitte bitte lite vann som pipler ut. Og samme med eksos eller om det bare er vannet som koker der. Skal få låne føle kniv og skjekke ventiler samtidig som jeg tar topp pakninga. Tenkt og bestille nye dyser også men litt usikker på prosedyren der. Hvordan måler man trykket ? Evnt hvilket instrument trenger jeg ?

Takker for svar

Klær i fingerene for å komme meg hjem og skru !!! :)

Tips til billige perkins deler

Pinkvin: stemmer det at det er fjær belastet men pakningen inni der er helt morknet vekk så må vell nytt lokk også ;)

Ok. Bare husk og trekke til topp i riktig rekkefølge med moment før du sjekker ventilklaring. Finner perkins manual med moment om mønster for tilskruing av bolter til toppen på nett.

Og når du har av toppen, kan du sjekke ventilseter, og evt bruke litt slipepasta og file de ned litt om de ikke er tett :)

For og teste dyser trenger du en slik: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Dysetester-bensindiesel-2000024196/

Trenger du deler eller en delemotor har eg en bekjent som har en liggende han skulle selge hel eller i deler :)

sørlandschips : Er bitte bitte lite vann som pipler ut. Og samme med eksos eller om det bare er vannet som koker der.

Det trenger vel ikke være toppakning eller sprekk i toppen som er årsaken. Forstår jeg dette riktig er det et sted hvor varmeveksler er festet. Mulig det er varmeveksler som lekker litt når det blir trykk på den, og at vannet renner ned utvendig ved kanalene til eksos. Kanalene der blir ganske varme, og da blir det fort både damp og bobler. Ville i hvert fall sjekket grundig før jeg hadde gått løs på selve toppen og toppakning.

Når det gjelder fødepumpa som du sier virker lett å trykke på så kan det være et tegn på at den faktisk er helt ok. Åpne ei lufteskrue på filter. Pump, og det skal komme ei ganske kraftig stråle med diesel ut, og hendelen skal være litt tung å trykke på. Steng skrua mens du pumper, og da skal du merke at pumpa blir lettere og litt slarkete i håndtaket. Årsaken til det er at når skrua blir tettet til blir det mottrykk i filteret, og dieselen kommer ikke noe sted. Membranen med returfjæra i pumpa blir stående i ro på grunn av mottrykket, og dermed blir håndtaket lett siden membran og returfjær allerede står inntrykket.

Altså når du trykker på håndtaket så suger den diesel fra tanken, når du slipper håndtaket er det returfjæra og membran som presser diesel mot filteret. Det er større fare for at det er feil med pumpa hvis det ikke er endring i hendelens motstand enten lufteskrua er åpen eller stengt.

Billige deler:

Du behøver sjekke hva økonomideler tar: http://www.okonomi-deler.no/

Så sammenligne med hva http://www.parts4engines.com/perkins-4-108-4-108m/ tar.

En runde på finn.no kan gi deg noe av brukt, men fullt brukbare deler.

Vet at i Sverige (Strømstad) så kan du bestille saker fra EU og hente selv. Da slipper du toll, moms og avgifter. Men det krever at du henter selv. Mulig det finnes motsvarende poste restante i Danmark (Hirsthals for deg?).

Det krever iofs at du kjøper for noen tusen kroner for at det skal lønne seg. Men om du kjøper en overhaulkit fra England så er det nok lønnsomt med poste restante løsningen.

Skrur skrur og skrur !!! Skiftet kobber pakkniger og slanger i toppen av dysene. Og tenker nå og lufte motoren følgt anvisingen fra bruker hånd boka med siste steg er og løsne 2 stk trykk slanger og skjinne til det ikke kommer luft av disse !!! Men skal jo komme en god sprut her??? Syns det kommer så lite disel og en hau med luft !!! Monterte også en hånd pumpe før vann avskilleren (første filteret ) etter en anbefaling jeg leste sitte og pumpet på denne og føde pumpen over en time nå men får ikke ut lufta og ikke får jeg start !!!!!

Har tatt av luft filteret (pga nesten tett ) vet også at jeg ikke skal bruke start gass men gjorde et lite forsøk og selv da startet den ikke !!!!

Guest Avmønstret#

Perkins 4.108 er kjent for å være notorisk vanskelig å lufte. De må blant annet luftes på injektorpumpa, og da i riktig rekkefølge osv alt etter hvilken type injektorpumpe du har på din motor, mange forskjellige. Du må finne riktig lufteprosedyre for din motor. Google er din venn, pluss lesing på div forum, veldig mye om denne motoren på engelske forum. Tror nok du kan lese om lufting av motoren i noen timer ;-) (mao, du er ikke førstemann). 

Pass på at du ikke skrur deg vill nå. Du hadde tross alt en motor som gikk....

Pinkvin : Pass på at du ikke skrur deg vill nå.

Føler vel at det er det som er i ferd med å skje ja. Du kan bare glemme startgass, kobberpakninger på dyser, kinning med starter osv. så lenge det ikke kommer diesel frem til filter engang.

sørlandschips : Monterte også en hånd pumpe før vann avskilleren (første filteret ) etter en anbefaling jeg leste sitte og pumpet på denne og føde pumpen over en time nå men får ikke ut lufta og ikke får jeg start !!!!!

Antar at dette er en blærepumpe som brukes på utenbordsmotorer.

Har du sjekket at den er montert riktig vei? Det er som regel ei pil som viser hvilken vei drivstoffet går i blærepumpa og den pila skal peke mot vannutskiller.

Fikk du diesel frem til vannutskiller når du brukte den ?

Hvis det er lufteskrue på vannutskiller stenges denne når du har fått diesel uten luft frem til denne skrua. Så åpner du lufteskrua på neste filter som er finfilter, men nå  skrua på vannutskiller være stengt. Hvis ikke kommer det bare luft inn der når du bruker fødepumpa på motoren. Pump med blærepumpa eller fødepumpa på motoren til det bare kommer diesel uten luft ut også ved finfilter. Hvis du ikke får diesel ut med pumpa på motoren, men bare med blærepumpa, er pumpa på motoren defekt og må repareres eller byttes.

Virker fødepumpa på motoren så åpner du lufteskruene på høytrykkspumpa og pumper til det kommer luftfri diesel ut også der. Det siste trinnet er så å løsne på ett av rørene ved ei dyse, og kjøre startmotoren inntil den tenner. I dette siste trinnet nytter det ikke å bruke håndpumpa da denne ikke klarer å presse verken diesel eller luft gjennom høytrykkpumpa som står stille. Den må altså rotere, og det gjør den først når startmotoren  brukes.

Det er svært viktig å ta dette i denne rekkefølgen, så får du ikke diesel frem til for eksempel finfilter må du finne årsaken, og det er helt forgjeves å gå videre i lufteprosessen før den feilen er funnet.

Så, hvor langt frem kommer det diesel før det sier stopp ??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...